Staartveren trekken

Gestart door vuurschaapje, april 23, 2014, 11:10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

vuurschaapje

Hans, mijn grasparkietje trekt zijn staartveren uit. Omdat ik dacht dat hij eenzaam was heb ik een vrouwtje voor hem gekocht. Het leek toen even goed te gaan maar nu trekt hij toch weer aan zijn staartveren. De grootste pennen zijn al ter ziele. De rest van zijn veren laat hij met rust, alleen zijn staart wordt geruïneerd. Ook bijt hij aan zijn poot.

Hans en Joke vliegen bijna heel de dag door het huis. In hun kooi hebben ze een spiegeltje, twee schommels en nog een speeltje.

Qua diervoeding zit het wel goed... althans dat neem ik aan. Ik heb voeding van de dierenwinkel dat mij door de eigenaar werd aangeraden. Hier heb ik ook beide vogels gekocht.

Hans is verder best een vrolijk vogeltje. Hij is tam, laat zich gemakkelijk pakken en kwettert er vrolijk op los.

Wat kan er aan de hand zijn? Ik las al iets over verveling of dat er iets met de huid aan de hand kan zijn.

Sonja

Hallo vuurschaapje, welkom hier op het forum.

Ik weet zo ook niet wat de oorzaak kan zijn.
Misschien is het toch verstandig om eerst een bezoekje aan een vogelarts te brengen, zodat je erachter komt of het een medische oorzaak heeft.
Zo ja, dan kan het waarschijnlijk behandeld worden.
Zoniet dan heb je een medische oorzaak in ieder geval kunnen uitsluiten en weet je dat je het in een andere hoek moet zoeken.

Ik lees dat je een spiegeltje in de kooi hebt.
Over spiegeltjes zijn de meningen een beetje verdeeld, ik ben er niet zo'n voorstander van omdat het gestoord gedrag in de hand kan werken.
Is Hans veel bezig met het spiegeltje of niet?

Je schrijft ook dat je Hans makkelijk kunt pakken.
Bedoel je daarmee echt vastpakken met de hand, of bedoel je dat hij uit zichzelf makkelijk op je hand komt zitten?

Wat voor voer krijgen je parkietjes?
Dat dit je door de eigenaar van de dierenwinkel is aangeraden, hoeft niet automatisch te betekenen dat het ook goed voer is.
Helaas hebben lang niet alle dierenwinkels verstand van de dieren die ze verkopen.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Kun je misschien ook een duidelijke foto plaatsen van Hans, zodat we een beetje idee krijgen van hoe zijn verenpak eruit ziet?

Groetjes
Sonja