Slecht gedrag afleren dmv 'time-outs' juist of niet

Gestart door xtt, februari 20, 2014, 19:14:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

xtt

Mijn parkiet is eigenwijs en hartstikke druk, wat ik aan de ene kant heel leuk vind. Nu heb ik dus de volgende problemen:
- gaat de kooi niet in zonder gelokt te worden door trosgierst. Hij loopt gewoon weer omhoog en vertikt het om op zijn stok te stappen. Zonder trosgierst lukt het gewoon niet. Ben een aantal keer (zonder trosgierst) een minuut of tien/vijftien bezig geweest, telkens hetzelfde resultaat: wurmt zich onder de deuropening door, zo mijn arm op. Ik lok hem nu met trosgierst in een eierdoosje, zie verder.

- op de laptop lopen, ik wil hem hiervoor als het ware 'straffen' door hem in zijn kooi te zetten en hem een minuut of twintig volledig te negeren, maar zie punt 1. Ik wil geen trosgierst geven omdat mijn parkiet misschien denkt dat ik hem beloon.

- bijten. Sinds een dag of twee is hij aan het bijten. Mijn parkiet is absoluut niet bang voor handen en stapt er zo op als ze stil liggen...... en als hij er zin in heeft. Nu valt hij ze opeens aan, voornamelijk als je met de handen aan het typen bent op de laptop. Kan het zijn dat mijn parkiet zich de laptop als het ware heeft toegeëigend?
Ik houd mijn handen meestal in een vuist, zodat hij niet makkelijk in het vel op de rug van mijn hand kan bijten, maar hij bijt dus in het onderste kootje van je vinger. Ook bijt hij in mijn nagels en in mijn haar. Dat laatste vind ik niet zo prettig want ik heb conditioner en andere haarproducten erin, dus hopelijk is dit niet schadelijk. Zodra hij de kans krijgt vliegt hij ook op mijn hoofd en blijft hier vervolgens doodleuk zitten. Ook als iemand anders dan ik hem heel lichtjes en voorzichtig aanraakt, terwijl je tegen hem praat, geeft hij bijt.

Heb hem er zojuist uitgehaald omdat zijn 'time-out' erop zit. Het trosgierst bewaar ik in een eierdoosje. Het eierdoosje staat hier omdat hij die kapot mag maken. Hij weet dat het hierin zit, dus nu lok ik hem de kooi in met het doosje en sluit het deurtje. En nog geen minuut eruit en de timeout gaat weer in.  ???

Wat ik me nou afvraag of ik nu juist bezig ben door hem in zijn kooi te zetten en lokken door middel van de eierdoos met trosgierst, of is dit een verkeerde manier om slecht gedrag af te leren. Ik dwing mijn parkiet niet om op mijn hand te zitten, ik leg hem voor hem en als hij erop gaat zitten beloon ik met trosgierst en anders niet.
Hij is volgens mij niet bepaald blij dat hij nu weer in de kooi zit, want hij is door de kooi en over zijn stokken aan het rennen, half aan het tjirpen en snerpende/schreeuwerige/hoge geluiden aan het maken.

Sonja

Hallo xtt,

Hoe oud is je parkietje?
Met ca. een maand of 3 komen ze in de puberteit (die duurt tot ze ongeveer een jaar zijn, het kan per parkiet wat verschillen).
In die periode gaan ze een beetje uitproberen wat ze wel en niet mogen.

Belangrijk is dat je gewenst gedrag beloont (dat hoeft niet persé met iets lekkers -mag wel natuurlijk-, maar belonen met veel aandacht en lieve woordjes is ook goed).
En ongewenst gedrag negeren.

In bovenstaande moet je wel consequent zijn en blijven, anders helpt het niet want dan weet je parkiet niet waar hij aan toe is.
En je moet een lange adem hebben.

Het bijten kun je dan ook het beste negeren, ook al doet het misschien zeer, geen "au" oid roepen ook, maar doen alsof je gek bent. ;)
Dan gaat de lol er op een gegeven moment vanzelf af voor je parkiet.

Bedenk dat negatieve aandacht voor je parkiet óók aandacht is.
Dus bijv. roepen dat hij iets niet mag, ziet hij ook als aandacht.

Over dit onderwerp is heel veel geschreven, je kunt er een heleboel over terugvinden met de zoekfunctie.

Groetjes
Sonja



Parkieten-Freak

Mijn oude laptop was ook een favoriete zitplaats van onze parkiet, het warme toetsenbord viel zeer in de smaak. Typende vingers vond hij vroeger ook leuk, later vond hij het eerder storend.
De nieuwe laptop is veel minder geliefd want deze wordt namelijk niet warm.

Verder: wat Sonja al schrijft. Negeer eens wat meer. Als hij/zij dingen doet die niet mogen, haal hem/haar dan gewoon weg zonder hem/haar ook maar enige aandacht te geven. Kijk als het even kan zelfs de andere kant op. Hoe minder aandacht je geeft aan ongewenst gedrag, hoe beter het eigenlijk is.
Als je parkietje leuke dingen doet moet je hem of haar natuurlijk wel volop aandacht geven!
Met andere woorden: negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen!

De parkiet een time-out geven kan op termijn best wel werken, maar mijn ervaring is dat negeren beter werkt en ook nog eens prettiger is voor de parkiet!



thijsd

Citaat van: xtt op februari 20, 2014, 19:14:51
Mijn parkiet is absoluut niet bang voor handen en stapt er zo op als ze stil liggen...... en als hij er zin in heeft. Nu valt hij ze opeens aan, voornamelijk als je met de handen aan het typen bent op de laptop.
Het voegt misschien niet veel toe, maar mijn parkiet doet dit PRECIES zo. Hij begint met bijten zodra ik op de computer begin te typen, al vanaf toen hij een maandje oud was. Nu bijt die niet hard, maar het is wel degelijk bijten (Niet tasten). Ik negeer het meestal en sindsdien doet hij het niet veel meer.

Julia 7

Citaat van: xtt op februari 20, 2014, 19:14:51
Nu valt hij ze opeens aan, voornamelijk als je met de handen aan het typen bent op de laptop.
Bruno deed precies het zelfde. Hij zit namelijk ook altijd op de laptop. Dat is echt zijn favoriete plekje.   Als ik typte en ik kwam bij hem in de buurt beet hij me ook. Ik heb hem gewoon van de laptop weggejaagd. Ondertussen weet hij dat als hij me bijt dan word weggejaagd, en dat wilt hij niet. Dus het werkt best goed ;D Misschien een optie om ook te proberen.


Kiki92

Ik begin een beetje hetzelfde probleem te krijgen met Balou. Die lijkt er een sport van te gaan maken om een poging te doen tot vingerslopen. Ik weet dat ik het moet negeren, maar ze zit soms zo hard aan mijn vel te knagen dat 't bijna tot bloedens toe is. Iemand hier ook tips voor? Ik heb het idee dat ze echt alles wil slopen, incl mijn huid.  :-\

Samm

Negeren doe ik dus echt niet! Laat me niet bijten kom nou!
De eerste die het deed ben ik heel boos op geworden, sinds dien geen van 4en heeft het ooit nog eens gedaan.

Julia 7

Citaat van: Samm op februari 22, 2014, 22:07:37
Negeren doe ik dus echt niet! Laat me niet bijten kom nou!
De eerste die het deed ben ik heel boos op geworden, sinds dien geen van 4en heeft het ooit nog eens gedaan.

Helemaal gelijk in, nooit negeren! De parkieten denken dan dat ze het gewoon mogen doen en geen straf ervoor krijgen. Dus dan blijven ze het doen!

Kleintjes

Citaat van: Julia 7 op februari 23, 2014, 20:32:34
Helemaal gelijk in, nooit negeren! De parkieten denken dan dat ze het gewoon mogen doen en geen straf ervoor krijgen. Dus dan blijven ze het doen!
Ben ik 't niet mee eens, helaas. Hier heb ik 't bijten grotendeels afgeleerd door 't te negeren. Slechts 1 dame blijft stug bijten; tja, doe er weinig aan ;)
Als ze niet bijten, dan maak ik pas 'n praatje met ze, of geef ze wat te spelen / snoepen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

@Julia:
Het is algemeen bekend dat goed gedrag belonen meer effect heeft dan ongewenst gedrag bestraffen.
Negatieve aandacht is namelijk ook aandacht.......


Julia 7

Oh raar.. . Bij mij bleef Bruno bijten. Tot dat ik hem begon te straffen. Toen wist hij past dat. Het niet mocht.

Samm

Bij mij helpt negeren ook niet, dan snappen ze echt niet dat ze het niet mogen :)
Ik zeg MAG NIET!! en dan gaan de kuifjes plat en zetten ze van die grote zielige oogjes op, maar ze doen het dan niet nog een keer :)

Sonja

Je leert het ze ook niet 123 af, maar het is met mijn parkietjes altijd prima gelukt met negeren.
Je moet het alleen wel (lang genoeg) volhouden, en nooit vergeten ze te belonen als ze wel gewenst gedrag laten zien.
En altijd consequent zijn is ook heel belangrijk.

Persoonlijk vind ik het niet erg diervriendelijk om ze zo cru toe te roepen en/of weg te jagen.
Maar goed, da's mijn mening.

Groetjes
Sonja

Samm

Oh dat vind ik niet, dat doe je ook bij een hond of een kat, vinger in de lucht en zeggen nee of ehh :)

Sonja

Tja, meningen verschillen.
Ik heb in de loop der jaren telkens opnieuw gemerkt dat je ze heel goed met zachte hand dingen aan- en af kunt leren.

Vind ik een stuk prettiger voor het diertje, die je geen angst aan hoeft te jagen op deze manier.
Met veel liefde en geduld bereik je zoveel meer...die ervaring heb ik zelf al zolang als ik parkietjes heb, al zo'n 30 jaar inmiddels.

Groetjes
Sonja




Samm

Die van mij jaag je daar geen angst mee aan, ze zullen je eerder aankijken van ben je gek?
Mja het werkt wel, ik heb van die klieren die je met negeren en belonen niet de baas bent die nemen echt een loopje met je :)

Sonja

#16
Zielige oogjes opzetten, kuifjes plat (je eigen woorden van een paar berichten hierboven), laat wel degelijk zien dat ze er angstig van worden.

Maar goed, als dat jouw manier is van parkietjes iets aan- of afleren.....het zij zo.
Ik vind alleen dat er een vriendelijkere manier is waarmee je dit kunt doen.
Met "heel boos worden" zoals je het noemde, bereik je m.i. niets, behalve een angstige parkiet.

Parkieten zijn overigens geen "klieren", maar leuke diertjes die je ontzettend veel kunt leren, als je ze met liefde en geduld benadert.
Je hoeft ze ook niet "de baas" te zijn, het zijn geen honden. ;)

Groetjes
Sonja

Parkieten-Freak

Ik heb ook al heel erg lang een (tamme) grasparkiet, maar nog nooit heeft het gevogelte mij met zielige oogjes aangekeken. 
Een kuif opgezet, dat dan weer wel. :)

Verder deel ik de mening van Sonja de "baas" willen spelen over een vogel, werkt gewoon niet.
Een parkiet kliert inderdaad niet. Hij/zij  probeert een aantal zaken gewoon uit, dat heet intelligentie. Of wij hun fratsen en gedrag ten alle tijde leuk vinden, is weer een andere zaak maar het is wel heel belangrijk om hier goed mee om te gaan.
Goed gedrag belonen werkt echt uitstekend. Slecht gedrag belonen met een heleboel negatieve aandacht vind ik persoonlijk zonde van de tijd, niet zinvol en ook niet wenselijk.


Samm

Een opgezette kuif heb ik nog nooit gehad, en met zielige oogjes aankijken is niet uit angst maar van aah toe?
Mijn 4tal is ook heel tam, zitten de hele dagen bij me en kunnen de gekste kunstjes, maar er zijn gewoon regels in huis en die weten ze, als ze het toch weer even uit proberen is het ehh met vinger omhoog en ze weten het weer, en dit is absoluut geen cruwe manier :)

Sonja

#19
Eerst schrijf je dit:

Citaat van: Samm op februari 22, 2014, 22:07:37
De eerste die het deed ben ik heel boos op geworden, sinds dien geen van 4en heeft het ooit nog eens gedaan.

En nu schrijf je, o.a., dit:

Citaat van: Samm op februari 26, 2014, 08:34:20
als ze het toch weer even uit proberen ...

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen, zie bovenstaand citaat. ;)
Ze doen het dus nog steeds, zo goed werkt die manier dus blijkbaar toch niet. ;) Althans niet op de lange termijn maar alleen op het moment dat je met je vinger begint te zwaaien en te roepen.
Ze houden dan niet op omdat ze begrijpen wat je van ze vraagt, maar omdat ze schrikken van het onverwachte "ehh" roepen.

Als je ze dingen probeert te leren op de manier zoals eerder is uitgelegd, dan krijg je op den duur lange termijn-resultaat.
Dat is toch waar het om draait?

Zoals eerder al uitgelegd is "kuifjes plat" en "grote, zielige oogjes" een uiting van angst/schrik, en niet van "aah toe".
Dat vind ik geen vriendelijke manier.

Hoe het ook zij, je mening is duidelijk, en de mijne ook.
Het wordt nu meer een "ja/nee" verhaal, en daarom laat ik het hierbij, want je wilt de gegeven goede raad toch niet ter harte nemen.
Dan maar niet, maar het is echt niet de goede manier van parkietjes iets aan- of afleren.

Ik ben het helemaal niet met je eens, maar dat is ook duidelijk.
Genoeg redenen om hier niet verder op in te willen gaan.

Groetjes
Sonja