Nieuwe Engelse grasparkiet, wat vragen

Gestart door xtt, februari 11, 2014, 19:46:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

xtt

Ik heb gisteravond mijn eerste grasparkiet gehaald (over een week of zes komt er een tweede bij). Ik heb een kooi van 54x34x75cm, dus deze is ruim zat. Nu zit mijn parkiet dus heel stil op een stok boven in de kooi. Dat stil zitten begrijp ik omdat hij moet wennen aan zijn omgeving. Drinken heeft hij geloof ik wel gedaan, aan de poep te zien die vlakbij het drinkbakje ligt. Eten doet hij nog niet echt, voor zover ik weet. Ik heb wel een klein stukje trosgierst opgehangen in de buurt waar hij zit.
Ik ben namelijk doodsbang dat hij niet gaat eten en dat hij doodgaat. Als hij zoveel (vul een getal in) dagen niet eet, wanneer zouden jullie je dan zorgen gaan maken? Ik heb hetzelfde voer meegekregen als dat hij altijd heeft gegeten bij de fokker meegekregen. 

Nu zit hij met z'n veren en voorhoofdsveren opgeblazen en met zijn ogen dicht. Is hij nu aan het slapen? Ik heb nu echt het idee dat ik stom over kom, alleen omdat dit mijn eerste parkiet is en net een dag heb, weet ik totaal niet of het een goed iets is dat hij nu zo zit of niet. Ben namelijk doodsbang dat ik iets verkeerds doe en dat hij dan doodgaat, dus daarom heeft hij nu nog geen naam. Voor de rest ben ik niet panisch als het om dieren gaat, want als mijn cavia's en hamsters bewegingloos in de kooi liggen en niet reageren op mij, sprint ik er al naar toe om te kijken of ze nog leven ::)

Wel is hij heel alert en volgt hij mij met zijn hoofd als ik tegen hem praat. Zijn veren zitten wel onder de poep, maar hij klappert zo nu en dan met zijn vleugels en rekt zowel deze als zijn pootjes uit en gaapt dan als het ware. Doordeweeks ben ik overdag pas tegen de avond thuis, ivm school, ik laat dan wel de radio aanstaan. Vooral omdat ik hem nu heel zielig vind omdat hij anders alleen zit in doodse stilte. Jammer genoeg was dit de laatste uit het blok. En twee vind ik een stuk gezelliger.

Mochten jullie nog eventuele tips hebben, dan zou ik die graag horen. Weet wel dat ik mij heb ingelezen voor ik deze parkiet in huis nam, alleen het begrijpen van het gedrag van parkiet is iets heel nieuws voor mij.

thijsd

Dat hij zo stil zit, is zoals je al vertelde, redelijk normaal voor een nieuw parkietje. Je kan altijd wat fruit (of zoals je al gedaan hebt, trosgierst) bij z'n zitplek ophangen. Ook wat voer over de grond strooien wil wel is helpen. Wacht het gewoon rustig af en hij/zij zal vast wel gaan eten. Ik denk dat een parkietje echt wel 2-3 dagen zonder eten kan maar ik denk niet dat het zover komt.

Als hij met z'n ogen dicht zit is hij inderdaad aan het slapen / dutten. Ik dacht dat het kuifje gewoon betekende dat hij alert is. Ik zou hem gewoon een dagje of 2 helemaal met rust laten tot hij rustig z'n kootje begint te ontdekken.

Wouter

Hoi xtt, welkom op het forum! Wat leuk dat je een parkiet hebt gekocht. :) Heel goed ook dat je al van plan bent om er een tweede bij te halen!

Je komt helemaal niet stom over hoor, alle begin is lastig en ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt.
Laat ik je vragen stuk voor stuk even beantwoorden:

Citaat van: xtt op februari 11, 2014, 19:46:32
Drinken heeft hij geloof ik wel gedaan, aan de poep te zien die vlakbij het drinkbakje ligt. Eten doet hij nog niet echt, voor zover ik weet. Ik heb wel een klein stukje trosgierst opgehangen in de buurt waar hij zit.
Ik denk niet dat hij al gedronken heeft, als hij al de hele tijd een beetje stil op hetzelfde plekje zit en zelfs nog niet gegeten heeft! Een parkiet drinkt namelijk niet zoveel. Dat hij niet eet is normaal in het begin, hij zal als hij echt honger krijgt uiteindelijk wel op zoek gaan naar eten. Heel goed dat je wat trosgierst hebt opgehangen!

Citaat van: xtt op februari 11, 2014, 19:46:32
Ik ben namelijk doodsbang dat hij niet gaat eten en dat hij doodgaat. Als hij zoveel (vul een getal in) dagen niet eet, wanneer zouden jullie je dan zorgen gaan maken? Ik heb hetzelfde voer meegekregen als dat hij altijd heeft gegeten bij de fokker meegekregen.
Een parkiet kan 3 dagen zonder eten. Dat is dan ook wel een goed moment om je zorgen te gaan maken.
Ik weet niet welk voer de kweker gaf, maar geef bij voorkeur XtraVital. Hier zit echinacea in, dat een verhogend effect heeft op de weerstand. Daarnaast is er vitamine A en eivoer aan toegevoegd. Het (bijna) complete plaatje dus. Kijk voor meer tips over de voeding even hier of gebruik de zoekfunctie van het forum. 

Citaat van: xtt op februari 11, 2014, 19:46:32Nu zit hij met z'n veren en voorhoofdsveren opgeblazen en met zijn ogen dicht. Is hij nu aan het slapen?
Het klinkt inderdaad als dutten. Echt slapen doen ze met het hoofdje naar achteren in de veren. Klinkt gek, maar je herkent het meteen als je het ziet.

Citaat van: xtt op februari 11, 2014, 19:46:32Wel is hij heel alert en volgt hij mij met zijn hoofd als ik tegen hem praat. Zijn veren zitten wel onder de poep, maar hij klappert zo nu en dan met zijn vleugels en rekt zowel deze als zijn pootjes uit en gaapt dan als het ware. Doordeweeks ben ik overdag pas tegen de avond thuis, ivm school, ik laat dan wel de radio aanstaan. Vooral omdat ik hem nu heel zielig vind omdat hij anders alleen zit in doodse stilte. Jammer genoeg was dit de laatste uit het blok. En twee vind ik een stuk gezelliger.

Mochten jullie nog eventuele tips hebben, dan zou ik die graag horen. Weet wel dat ik mij heb ingelezen voor ik deze parkiet in huis nam, alleen het begrijpen van het gedrag van parkiet is iets heel nieuws voor mij.
Dat zijn veren onder de poep zitten (ik neem aan dat je het gebied rond de cloaca bedoelt?)  is heel normaal. Dit is een gevolg van de stress. Als hij wat meer gewend is zal hij dit vanzelf gaan schoonmaken. De radio op de achtergrond aan is een goed idee, niet alleen als je er niet bent, in mijn ervaring helpt dit heel erg om het wennen te verspoedigen. Het is voor het parkietje heel fijn om even rustig aan de omgeving te kunnen wennen, zonder dat er om hem heen iets gebeurt, dus het is juist alleen maar fijn als je er even niet bent.
Verder is het ook goed om wat voer op de grond te strooien. Parkieten zijn van nature scharrelaars en de bodem is dan de eerste logische plek om naar eten te zoeken.

xtt

Inmiddels is hij aan het eten, te zien aan de trosgierst en de zaadjes hiervan op de grond en bij zijn etensbakje is ook wat weg. Vanmorgen was hij zich aan het wassen/spelen met het drinken (zijn kop nat maken en dan alles er weer af schudden). Hij vliegt heen en weer door de kooi, springt en vliegt van stok naar stok. Op het moment is hij bezig op de bodem met stampen en bezig zijn kop door het schelpenzand heen te halen.

Extra Vital had ik al gekocht en ga dit nu langzaam aan door zijn huidige voer mengen. Hij is begonnen het gebied rond cloaca schoon te maken. Alles van net achter zijn pootjes tot halverwege zijn staart zit onder, dus daar is hij voorlopig nog mee bezig.

Mijn hele bureau ligt inmiddels onder de zaadjes en het schelpenzand, dus ik ga op zoek naar plexiglas om dit te verminderen. Heb zojuist alles gestofzuigd, maar 10 minuten later ligt alles weer onder. Zojuist heeft hij voor het eerst getjirpt en is hij bezig met de kooi door klimmen en op alles aan het 'bijten' met zijn snavel. Volgens mij is dit een goed teken?

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Iris7

Als je parkiet gegeten heeft en begint te spelen, zou ik zeggen dat het goed gaat. Het duurt even voordat een parkiet gewend is, maar dat is nu wel het geval.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

DobbyFloppy

Ik ben over het algemeen meer fan van beukensnippers. Dit omdat het lichter en goedkoper is. En daarbij het stoft velen malen minder ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Wouter

Citaat van: xtt op februari 12, 2014, 16:18:16
Extra Vital had ik al gekocht en ga dit nu langzaam aan door zijn huidige voer mengen.
Dit is niet zo zeer nodig hoor, XtraVital heeft een lekkere geur en smaak, waardoor een overgangsperiode helemaal niet nodig is. Parkieten eten het wel. ;)

xtt

Inmiddels overgestapt op xtra vital, eet voldoende. Ook is hij heel mak. Moest vanmiddag even wat rechtzetten in de kooi en hij stapt zo op mijn hand en gaat er aan 'knagen' (absoluut niet bijten) om vervolgens verder naar mijn schouder te lopen. Hierna liep hij naar mijn andere schouder en vloog vervolgens naar het raam en ging naar buiten kijken en vrolijk zitten tjirpen. Ook als ik tegen hem ging praten reageerde hij terug. Heb hem na een tijdje teruggezet in de kooi door mijn hand in mijn mouw te doen en hier ging hij opzitten. Was bang dat hij zou bijten, omdat ik hem pas sinds maandag heb en niet wist hoe hij ging reageren.

Het gebied rond zijn cloaca is nog steeds erg vies, waardoor al zijn zit stokken onder de poep zitten. Ook blijft alles hangen en blijft daardoor nat, dus nu zit er ook schelpenzand aan  :-\ . Meneer is wel lekker vrolijk over de bodem van zijn kooi aan het hupsen en komt naar me toe als ik tegen hem praat. Nu hoop ik dat hij niet begint met bijten wanneer ik hem tam probeer te maken of mijn hand in de kooi stop (wat vandaag nog niet het geval is geweest).

thijsd

Citaat van: xtt op februari 13, 2014, 19:48:59
Nu hoop ik dat hij niet begint met bijten wanneer ik hem tam probeer te maken of mijn hand in de kooi stop (wat vandaag nog niet het geval is geweest).
Valt vaak wel mee :) Meestal beginnen ze wild rond te vliegen of ze blijven doodstil zitten. Het is in ieder geval belangrijk dat je je hand niet wegtrekt!