Parkiet(3,5mnd) kan nog niet vliegen

Gestart door cb1978, februari 10, 2014, 19:02:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cb1978

Hallo allemaal,
Ik heb sinds eind december voor het eerst een parkiet en hij heet Happy. Ben er zo blij mee, heel gezellig en het tam maken gaat ook redelijk. Heb 2 vragen die ik nog niet echt heb kunnen vinden op het forum:

- Tam maken: hij kwam nl. eerst wel op mijn hand zitten maar nu wil hij dat niet meer. Probeer het met trosgierst maar zodra ik het verder weg houd en hij voelt dat het mijn vinger/hand is en geen trosgierst, wandelt hij weg. Wel geeft hij buiten de kooi "kusjes" op mijn neus. Moet ik het weer vanaf het begin oppakken?

- Vanaf welke leeftijd kunnen ze vliegen? Hij kan dit nl. nog niet, probeert het wel maar komt niet verder dan even omhoog en weer naar beneden... Hij is nu 3,5 maand. Als ik zijn kooi open, blijft hij een beetje rondom zijn kooi lopen en probeert af en toe vanaf de kooi naar beneden te vliegen.

Ben benieuwd naar jullie tips!
Groetjes Cindy

Samm

Op je profiel foto zijn zijn vleugels ook veelste kort, of hij is gewiekt of hij heeft de kruipers ziekte.. Verder zou ik geen reden weten waarom zijn vleugels zo kort zijn.

cb1978

Hoi Samm,

Dank je wel voor je reactie. profielfoto is van toen ik hem ging kopen. Hij ziet er nu zo uit; linkervleugel is wel wat langer, rechts niet. Heb hem niet laten kortwieken.
Is het echt te kort? Merk niets aan zijn gedrag dat hij ergens last van heeft en als ik foto's zie van die ziekte, komt dat niet overeen.

Sara

Dit is volgens mij wel een parkietje met kruipersziekte hoor. Hier kan je daar meer informatie over lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Wikkie1977

Zo op de foto te zien is hij inderdaad gekortwiekt. Van kruipersziekte heb ik geen verstand.

Hopen maar dat zijn vleugeltjes snel weer aangroeien! Dus voorlopig zal hij ook niet gaan vliegen.

Sonja

Ik twijfel een beetje of het nu om de kruipersziekte gaat of om een gekortwiekte vogel.
Als ik het vergelijk met mijn Pucky destijds: die verloor aan beide kanten haar vleugelpennen en haar staartpennen.

Als ik dan deze parkiet bekijk zou ik eerder denken aan een gekortwiekte vogel, vooral ook omdat de andere vleugel nog wel intact lijkt.
Jammergenoeg is dat op deze foto niet heel duidelijk zichtbaar, dus zeker weten doe ik het niet.

Samm

Als je de profiel foto ziet zijn beide vleugels kort, dus 1 is terug gegroeid dus ik deel de mening van Sara dat het kruipers ziekte is.

Sara

Ik dacht eerder aan kruipersziekte dan gekortwiekt om de reden die Samm net noemde, maar ook omdat de vleugel er helemaal niet geknipt uitziet, want dan zou je een kaarsrechte botte lijn zien, terwijl deze vleugel gewoon 'mooi' stopt aan het einde van de rij volledige veertjes.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Wat ik wel vreemd vindt is dat het parkietje op de profielfoto een andere kleur heeft?
Misschien is het wijsheid om nogmaals een foto te plaatsen. Een duidelijke en recente foto is dan het best, wellicht is het dan beter te oordelen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Wouter

Citaat van: DobbyFloppy op februari 12, 2014, 17:54:51
Wat ik wel vreemd vindt is dat het parkietje op de profielfoto een andere kleur heeft?
Misschien is het wijsheid om nogmaals een foto te plaatsen. Een duidelijke en recente foto is dan het best, wellicht is het dan beter te oordelen ;)
Dat komt puur door de flits. ;)