Nieuwe vriendin voor onze swift

Gestart door M_J, januari 23, 2014, 15:55:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

M_J

Wij hebben een lieve swiftparkiet uit 2010, hij heet Mr. Mango.
Hij had altijd een vriendinnetje maar omdat zij enige tijd geleden gestorven is zijn wij op zoek naar een nieuwe kamergenoot ;)
Op aanraden van meerdere mensen (met ervaring!) gaan we op zoek naar jonge handtamme grasparkieten.
Hiervoor zijn twee redenen:
- swiften zijn lastig te vinden, vooral rond deze tijd
- als we ze vinden moeten we er ver voor reizen en we hebben geen auto
Nu hebben we twee vragen:
- zijn jullie het er mee eens dat onze swift vriendjes kan worden met een grasparkiet?
- kennen jullie een kweker die handtamme grasparkietjes te koop heeft, of die nestjes in de planning heeft staan?

Samm

Na mijn weten gaan grasparkieten alleen samen met bourke parkieten, dus nee ben het er niet mee eens :).
Als je een tamme grasparkiet zou willen (ALS dit goed gaat) dan zou je opzoek moeten naar een ouder diertje.. Jonkies koop je niet tam, en dat moet je , je ook zeker niet wijs laten maken door een fokker of kweker.

Sara

Ik weet niet of grasparkieten samengaan met Swiftparkieten. Om problemen te voorkomen, zou ik zeker zorgen om hier eerst een juist antwoord op te vonden. Ik zou het eerlijk gezegd niet doen, ik ben er sowieso eerder voorstander van om dieren te koppelen aan een soortgenoot.

@Samm: handtam wil zeggen dat een dier gewoon is aan handen. Als een kweker zijn grasparkietjes vanaf dat ze een paar weken oud zijn elke dag even in de hand houdt, zijn deze parkietjes als ze het nest verlaten inderdaad vertrouwd met handen en dus handtam. Het volledig tam maken en vertrouwen winnen bij deze dieren, gaat dan ook meestal veel sneller dan een dier dat nog niet veel contact met zijn baasjes gehad heeft. Bij het kopen van een parkietje moet je natuurlijk wel opletten of ze niet te jong zijn en reeds volledig zelfstandig eten.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

M_J

Hey,

Ik ken veel mensen die valken met grasparkieten samen houden en waarbij ook deze een koppeltje hebben gevormd.
De fokker hield swiften samen met bourkes, eleganten en grasjes en ook die vormden daar soms koppeltjes (en werden dan van voliere gescheiden). Ik snap inderdaad dat je, wanneer je een daadwerkelijk koppeltje wilt een swift moet vinden.. maar werkelijk waar, jonge swiften zijn bijna nooit te vinden, laat staan een hand tam exemplaar.

En inderdaad, handtam, niet tam. Tamme jonge vogels bestaan niet, dat snap ik heel goed ;) Ik hoop gewoon op een vogeltje dat inderdaad enigszins gewend is aan handen.

DobbyFloppy

Dit is eigenlijk ook niet aan te raden afgezien grasjes een stuk dominanter zijn. Ja ik heb gras en valkparkieten maar deze leven in aparte ruimtes. Heb het zelf ook gezien met mijn vorige grasje dobby en geloof het of niet maar 1 van de valkjes werdt herhaaldelijk opgejaagd het is uiteindelijk zo erg geworden dat de valkparkieten doodsbang werden van beiden grasjes. Corrigeren hielp niet heb ze uiteindelijk in een kamer gezet waar ze nu leven.

Slechts in enkele gevallen ken het goed gaan maar beter is het risico niet te nemen en op zoek gaan naar een eigen soortgenootje.
Verdiep je ook eens wat meer in parkieten en lees goed rond. Aangeraden wordt je eerst in te lezen voor je een parkiet erbij zet om dergelijke gevallen te mijden.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

M_J

Ja precies, daarom ben ik hier ook ;)

Ik heb me voordat deze parkiet(en) kwamen heel lang ingelezen, we zijn ruim 3 maanden bezig geweest met kiezen van een soort en vervolgens hebben we 2 swiften gekocht.
Ligt het er misschien ook aan of ze van jongs af aan bij elkaar zitten? Ik kan me voorstellen dat een jong gewend raakt aan de swift. En onze vogel is heel rustig, was ook altijd ontzettend lief voor zijn vrouwtje. En die kenden elkaar ook niet voordat ze bij ons kwamen.