Ziek of gewoon angstig?

Gestart door thijsd, januari 20, 2014, 12:45:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thijsd

Hey iedereen,
3 dagen geleden heb ik een parkietje van +- 7 weken gehaald: niji. Nu weet ikdat de eerste paar dagen angstig kunnen zijn voor een parkietje. De eerste dag zat hij dan ook veel op de bodem, maar later is ie naar een stokje geklommen
De 2e dag is ie om de paar uur naar een andere stok gegaan maar meer niet, ik heb wat trosgierst bij z'n etensbakjr gelecht en deze heeft hij wel gevonden. (Drink bakje nog niet). Vanacht heeft hij de hele nacht in de tralies gehangen. Ik probeerde een lichtje aan te laten voor em, maar uiteindelijk heb ik die uitgedaan omdat ik zelf niet kon slapen.

Tot zo ver zou ik zeggen dat hij gewoon bang is. Echter maakt hij helemaal geen geluid, ik heb af en toe een enkele scherpe tsjielp gehoord maar meer niet. Het grote deel van de dag zit ie gewoon stil op een stokje met zijn veren een klein beetje opgezet. (Dit merk ik omdat zodra ik bij de buurt van de kooi kom hij gelijk recht op gaat zitten en heel mager word.) ook als ik mijn hand in de kooi doe om wat trosgierst te pakken blijft hij stil, totaal geen geluid.

Ook Knipper hij best veel met zijn ogen, het lijkt alsof hij telkens in slaap wil gaan vallen maar zich dan bedenkt dat dat niet veilig is en wakker schrikt.

Is hij gewoon bang, eenzaam of toch ziek?

Hij heeft geen spiegeltje omdat ie over een paar weken een vriendje krijgt. Moet ik misschien toch een spiegeltje halen? (En kan ik deze in de kooi hangen zonder dat ie zich rot schrikt?)

Ik hoop dat iemand hier meer weet, ik vind het echt zielig voor m.

Sonja

Hallo Thijs,

Heb geduld. :)
Lees dit stukje ook maar even, even doorscrollen naar "jonge grasparkieten":
http://www.parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php

Ook hier op het forum kun je met de zoekfunctie een schat aan informatie vinden over dit onderwerp, er is namelijk al heel erg veel over geschreven. ;)

Groetjes
Sonja

thijsd

Beste Sonja,

Deze had ik al gelezen en ook had ik al veel gezocht :) Met namen dat z'n oogjes dicht vallen en die zo stil zat dacht ik dat die misschien ziek was. Als het normaal is ben ik opgelicht :) Dan zal die over een week wel wat drukker worden.

Sonja

#3
Hallo Thijs,

Als je twijfelt of je parkiet iets mankeert, kun je dit lezen:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,1803.0.html

en dit:
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

En als je dan nog steeds twijfelt kun je een vogelarts raadplegen en/of opzoeken met je parkiet:
http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Hou dit altijd in je achterhoofd: als je twijfels blijft houden is het altijd beter om een keer "voor niets" naar de vogelarts te gaan, dan dat je te laat bent.
Al denk ik niet dat jouw parkietje iets mankeert, kan ik dat van hieruit natuurlijk nooit met zekerheid zeggen, en al helemaal niet zonder foto.
Geef je parkietje de tijd om te wennen. Je hebt hem 3 dagen, dat is echt nog helemaal niets....denk eerder in weken.

Het slapen aan de tralies gebeurt wel vaker, met name bij parkietjes die nog moeten wennen maar ook sommige oudere parkieten slapen soms in de meest rare houdingen en/of plaatsen.

Groetjes
Sonja

thijsd

Beste Sonja,

Hartelijk dank voor je hulp / advies :) Ik kwam net thuis ben even voor de kooi gaan zitten. Niji schrok even maar ging daarna op 1 pootje zitten met z'n oogjes half dicht. Ik denk dus dat hij voornamelijk gewoon heel moe is. Ook hoorde ik hem bij binnenkomst een beetje mompelen (Hij was waarschijnlijk al aan het dutten).

Ik denk wel dat het helemaal goed gaat komen met Niji :)

Sonja

Hallo Thijs,

Niji, een aparte naam voor een héél mooi parkietje! :-*
De foto is erg wazig dus goed kan ik het niet zien, maar Niji ziet er niet ziek uit hoor.
Ik kan me vergissen (de foto is erg onduidelijk) maar Niji lijkt me zo een popje te zijn.

Om nog op een van je vorige vragen antwoord te geven: ik zou zelf geen spiegeltje geven.
Ze zien er echt een soortgenootje in, en vaak zie je dat ze dan op den duur bijna niets anders meer doen dan met hun spiegelbeeld bezig zijn.
Sommigen hebben hier een andere mening over, ik geef je slechts de mijne.

Groetjes
Sonja

thijsd

Hallo Sonja,

Ik dacht ook dat het een popje was maar volgens de kweker was het bijna zeker een mannetje. Is het niet zo dat jonge mannelijke parkietjes een rozere neus hebben dan popjes? De foto was inderdaad wazig, ik kan wel een betere maken door te flitsen maar dat vond ik voor nu erg zielig ;)

Het spiegeltje had ik als oplossing tot ie zijn vriendje (over een paar weekjes) krijgt. Dat ie zich in de tussentijd misschien wat minder eenzaam voelde.


Thijs

Samm

Dit had mijn eerste parkiet helemaal het zelfde als Niji, toen zijn maatje erbij kwam was het gelijk een hele andere parkiet 180 graden gedraaid.. Dus mijn advies is zo snel mogelijk haar vriendje ophalen..
Pas wel heel erg op dat je een mannetje koopt en geloof focker/verkoper niet op zijn woord en zorg dat je zelf het vershil herkent want je hebt inderdaad een pop en dus geen 2e pop aanschaffen :)

thijsd

#8
Dank voor jullie reacties :) Als het mag zou ik nog wel wat willen vragen. Hoe zien jullie dat dit een popje is?
Ik heb net deze site gevonden: http://www.parkietenvilla.nl/neusdop-bepaalt-geslacht-man-of-pop/ Maar daar lijkt hij/zij (In mijn ogen) meer op een mannetje. Kan iemand mij dit uileggen? Ik heb ook heel erg m'n best gedaan om een goeie foto van zijn/haar neusdopje te krijgen.

Sonja

Hallo Thijs,

Ik schreef ook dat het me op die allereerste foto die je postte, een popje leek.
Het was een hele wazige foto, en het blijft altijd best moeilijk te bepalen vanaf een foto.
De lichtinval, wel of geen flits...dat kan een vertekend beeld geven.

Op de foto die je nu hebt geplaatst zou ik bij de eerste zeggen een manneke.
Maar de tweede foto vind ik wederom erg wazig/onduidelijk.

Wellicht hebben anderen een andere mening. ;)

Ik vind het echt een prachtig parkietje! :-*

Groetjes
Sonja

Samm

In mijn ogen is de dop creme, of ten minste dat lijkt zo op de foto :)

Jonge pop: creme,beige,blauw met wit.
Volwassen pop: bruin.
Jonge man: roze, paars.
Volwassen man: blauw.

Dit is in de meeste gevallen, maar met de kleur slag van jou parkiet is dit ook zo.

thijsd

Dankje voor jullie reacties :) Om nu met een telefoon de kooi in te gaan om een foto te maken is niet leuk voor "het" :P Ik denk dat we het over een paar maanden wel zullen zien dan wat hij/zij is :) Ik zelf vind de neusdop erg roze als ik er zo naar kijk, maar we zullen het zien! :) Bij de aanschaf van zijn maatje ga ik er goed op letten of het een mannetje of vrouwtje is, al is het natuurlijk altijd lastig bij jonge parkietjes :P

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

EliseAvi

Ik zeg man. Mijn mannetje had ook deze kleur toen hij jong was, en hij is nu echt op en top man met al het machogedrag wat erbij komt

DobbyFloppy

Bij alle foto's die ik tot nu toe van je parkietje heb gezien denk ik toch zeer sterk aan een man. Een jonge pop heeft een meer wittere neus vindt ik. Heb hier nog wel wat ter verduidelijking
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

thijsd

Ik wou jullie toch even graag laten weten dat het volgens mij prima gaat met Niji :) Hij loop zo nu en dan door z'n kooitje heen, maakt zich rustig schoon, dut soms op 1 pootje (Slapen kan ik niet zien want dan slaap ik ook  ;D), Maakt soms kleine mompel geluidjes, vind z'n etensbakje prima en maakt vaak een knarsend geluidje :)

Ik denk dat Niji zich prima gaat vermaken hier ;) Met een beetje geluk mag zijn vriendje eind volgende week mee naar huis!


Overigens lijkt het nu steeds meer een mannetje ;) Z'n neus is nu echt knal roze :)