Tegen muren vliegen.

Gestart door dapje, januari 04, 2014, 20:59:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dapje

Ik heb al wat rond gekeken met deze zoekterm, maar daar staat dat je je parkietje moet laten vliegen ookal vliegt hij overal tegen aan.
Ik ben zo bang dat hij zich bezeert.
Wij hebben een kamervoiliere gekocht omdat Binkie overal tegenaan vliegt. Hij is jong en we hebben het vandaag weer geprobeerd. Hij vliegt tegen de muren op en land dan op gekke plekken, zoals achter de verwarming.
Twitter kwam er ook uit en lande netjes op de kooi. We hebben twitter maar op laten stappen en ook weer terug gezet. Binkie was helemaal stil. Twitter ging zelfs naar hem pikken en hij bleef stil zitten. nu komt hij weer wat bij. Wat is nu raadzaam?? Ze vliegen wel af en toe in de voilliere, maar dat is maar een beetje.
Binkie is niet handtam. Twitter wel redelijk.
Iemand tips??

DobbyFloppy

Aan je verhaal te lezen denk ik dat je jonge parkietje gewiekt is?
Is het geen idee om buiten de kooi een mooie speelboom neer te zetten waar ze makkelijk en snel op ken landen?
Ieder geval een tip om botsingen tegen het raam te mijden (omdat sommige vogels het glas niet zien) is vrij makkelijk te verhelpen: Koop bij de bouwmarkt een rolletje raamfolie en plak deze tegen de ramen aan ;)

Verder de tip om hem vooral niet zonder toezicht te laten vliegen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja


dapje

Doppyfloppy Vogeltje is niet gewiekt. Heb ik ervaring mee met een ander parkietje en daar ben ik persoonlijk op tegen.
Ik laat hem alleen s'avonds vliegen en dan zijn mijn gordijnen dicht. Het gaat meer om de muren. Heb een speelboom op de kooi staan.
Sonja, ik ga de tips lezen!

dapje

De tip die ik eruit haal is dat ik niet teveel licht in de kamer heb en alleen een lamp in de buurt van de kooi. De andere dingen doe ik allemaal al.
Ik heb al meerdere parkietjes gehad en dit nog nooit mee gemaakt. Ze vliegen bij mij altijd onder toezicht.
Ik ga dat met die lamp wel uitproberen deze week. Helaas stapt Binkie nog niet op mijn hand, ook niet met trosgierst. Dat doet Twitter wel. Twitter kan ik dus ook terug zetten in de kooi.
Bedankt voor de tip.

Samm

Weet je zeker dat je geen kruipertje hebt dan?

dapje

Nee. Hij kan gewoon vliegen. Hij vliegt diverse rondjes door de kamer. Hij kan alleen niet landen ookal heb ik een parkietenboom en kooi waarop dit kan.

Sonja

#7
@dapje: Kán hij niet landen?
Of durft hij niet te landen?
Dat laatste kan ook hoor, en dan blijft hij maar doorvliegen tot hij zo moe is dat hij niet meer kan en dan ergens neer "valt".

Je parkietje kent de kamer (nog) niet, en hij is ook nog niet handtam, begrijp ik.

Wat je kunt doen is hem in de eerste plaats goed handtam maken IN de kooi.
Goed handtam is hij als hij zonder aarzelen op je hand komt en blijft zitten.

Daarna kun je hem, na de voorzorgsmaatregelen genomen te hebben zoals die op de site staan vermeld, eens rond laten vliegen.
Wat ook kan helpen is wat bekende spulletjes, favoriete speeltjes of liefst dingen waar hij gewend aan is om op te zitten, goed in zijn gezichtsveld in de kamer zetten.
Daar kan hij dan op landen.
Ik weet niet of de parkietenboom nieuw voor hem is, of dat hij daar al vaker op gezeten heeft?

Houd moed, oefening baart kunst, ook bij jouw parkietje. :)

Groetjes
Sonja

dapje

bedankt sonja.
Ik denk dat hij niet durft te landen en dan uitgeput raakt. Wij proberen hem tam te maken en zijn al lang bezig. Hij is echter nog steeds bang. Wij hebben ook twitter en die wil wel graag vliegen. Dat is dus lastig. Twitter is niet super tam, maar buiten de kooi stapt ze wel op je hand. Wij gaan vrolijk door met tam maken en we hopen dat het vliegen ook een keertje gaat lukken.

Sonja

Je schrijft in je eerste berichtje dat Binkie niet handtam is.
Ik weet natuurlijk niet hoelang je bezig bent met tam maken, maar dat kan best een tijdje duren (weken toch minimaal, zoniet langer), het hangt ook wel een beetje samen met de aard van het diertje natuurlijk.

Het komt mettertijd vast in orde, veel succes met het verder tam maken.
Daar zou ik me eerst verder op richten, de rest komt dan later wel.

Groetjes
Sonja

dapje

Wij zijn al een half jaar bezig met tam maken. Ik heb hem bij een fokker vandaan die beweerde dat hij handtam was. Heb hem niet los op de hand zien zitten, maar hij had hem vast met zijn hand!! Dit had al een voorteken moeten zijn. Hij gaf hem aan mijn dochter en die zette hem wel los op de hand. Hij vloog toen weg en die fokker erachter aan. Hij is waarschijnlijk heel veel zo vastgepakt en is nu bang. Mijn andere parkiet is wel tam geworden. De parkiet die we hiervoor hadden kon ook met een balletje overgooien met mijn dochter. Maar deze blijft angstig wat we ook doen. Maar we houden vol. Ik heb een nog mooiere parkietenboom gemaakt en nu maar kijken of het wel gaat. Ik vind het namelijk sneu voor Twitter als ze er niet meer uit mogen. Twitter had eerst een ander vriendje Tweety en die vlogen lekker los elke dag. Ik heb al speciaal een voilliere gekocht zodat ze wel de ruimte hebben, maar ik merk dat Twitter toch ook wil vliegen.
Bedankt voor alle tips.

Sonja

Ach dat is sneu dat hij op deze manier angst heeft gekregen voor handen.
Maar wel begrijpelijk.
Het is dan wel logisch dat het meer tijd zal vragen hem te helpen zijn vertrouwen weer terug te krijgen.
De fokker heeft hem ook nogal wat angst aan gejaagd door hem zo beet te pakken, dan is het inderdaad niet gek dat hij zijn vertrouwen in mensenhanden kwijt is geraakt.

Maar met jouw toewijding komt dat vast in de loop der tijd wel weer goed, het is (vind ik) ook juist wel een uitdaging om juist zo'n diertje weer te leren vertrouwen te hebben in mensen.
Als dat lukt zul je er een fantastisch parkietenvriendje aan hebben!
Veel succes.