zieke parkiet, maar wat?

Gestart door Lonja, december 29, 2013, 14:57:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lonja

Mijn moeder heeft een parkiet die altijd een beetje gek doet, en zo nu en dan neurotisch gedrag vertoont. Aan alles is gedacht; voldoende speelgoed, een vriendje, veel los vliegen etc maar het maakt allemaal geen verschil, hij blijft raar en maakt geen gebruik van het los vliegen, maakt alleen maar ruzie met de andere parkiet en blijft neurotisch, al jaren.
Nu heeft hij sinds een week of zo dat hij continu als een cavia piept, aan een stuk door, ook snachts met een doek over de kooi. Nieuwe neurose dacht mijn moeder dus, t beestje heeft altijd gekke dingen.
Maar sinds gisteren heeft hij kleine poepjes en zit hij met een dikke krop en de oogjes half dicht te piepen en neemt geen lekkere dingen meer aan. Zit niet bol maar ook niet strak in de veren. Beetje rommelig. Hij is dus ziek maar zoals dat gaat met die dingen is het zondag en is er in de wijde omtrek geen DA open. Ik heb geen verstand van parkieten maar op Internet kan ik ook niets vinden over deze combinatie van symptomen. Weet iemand wat mijn moeder er in de tussentijd aan kan doen of wat hij heeft zo lang er geen vogelarts beschikbaar is? Zeg maar een soort EHBO bij parkieten? En vooral enig idee wat dit zou kunnen zijn?

DobbyFloppy

Wat ik zoiezo zou doen is het diertje wel voldoende kooirust geven. Misschien ook even mailen naar de vogelarts en morgen direct met de vogelarts bellen.
Wellicht hebben de anderen misschien ook nog tips wat nog meer te doen.

Alvast sterkte gewenst met je parkietje ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Parkieten apart zetten en in de kooi voor voorledige rust, kan je zorgen voor extra warmte?

Lonja

Ze zitten al in aparte kooien omdat hij anders de andere aanvalt maar de kooien staan wel naast elkaar zodat ze wat gezelschap hebben van elkaar. Hokrust heeft ie ook al, nu is de kooi dicht maar al staat ie open (iedere dag een paar uur) dan nog maakt hij daar eigenlijk weinig tot geen gebruik van. 
Het is er gewoon kamertemperatuur en ze staan er in een rustige kamer. Ik zal doorgeven dat ze hem misschien warmer kan zetten maar hij zit niet bol dus lijkt het niet koud te hebben. Misschien toch maar doen om te zorgen dat hij de nacht haalt. Bedankt voor de tips tot nu toe. Meer ideeën altijd welkom.  :)

Sonja

Hallo Lonja,

Dat klinkt helemaal niet goed.
Parkietjes verbergen het zolang mogelijk dat ze iets onder de leden hebben.
Totdat het zo erg is dat dat verbergen niet meer gaat.

Dus alle reden om zo snel mogelijk een vogelarts te bellen.
Het is zeker verstandig om het diertje nu extra warmte te geven, want omdat hij nu niet lekker in zijn velletje zit kan hij zijn lichaamstemperatuur ook niet goed op peil houden, met als gevolg dat hij alleen maar verder zal verzwakken.

Hoe je dat o.a. kunt doen zie en lees je hier:
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

En hier een lijst van vogelartsen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Veel sterkte, en hou je ons op de hoogte?

Groetjes
Sonja

Lonja

#5
Hoi Sonja,

Hij staat bij de verwarming die normaal niet aan is maar nu wel. Morgen is het maandag alleen mijn moeder heeft geen rijbewijs en is slecht ter been maar ze gaat in ieder geval de fokker die in de buurt woont en waar hij vandaan komt vragen even te komen kijken en evt een vogelkundige dierenarts bellen (heb haar een nummer gestuurd)en anders maar iemand regelen die ermee naar de DA kan of zo.
Ik laat zeker even weten hoe het afgelopen is!

Oja, wat dat linkje betreft;  ik heb van de week nog trosgierst meegebracht naar mijn moeder dus dat heeft ie vast wel in zijn kooi. Het is nu te laat maar zal het nog even zeggen morgen.

Lonja

Hier de beloofde update: parkiet heeft de nacht gehaald, vanochtend heeft mijn moeder dus de dierenarts kunnen bellen toen die open was en een afspraak gemaakt. Ze kon vanmiddag terecht en ze heeft vervoer geregeld. Hopelijk weet de dierenarts wel wat het is en is het goed te behandelen. Mijn moeder zei al: 't is dan een rare parkiet maar ik wou m voorlopig nog niet kwijt ;)

Sonja

Hallo Lonja,

Hoe is het geweest bij de dierenarts?

Groetjes
Sonja

Lonja

#8
Niet zo best. Parkiet was eigenlijk niet te onderzoeken. Hij bezweek al bijna , maar hij is erg mager en het is waarschijnlijk iets met z'n longen. Dat kan een gezwel zijn maar ook een ontsteking. Eigenlijk moet er dan met een spatel iets uit bekje op kweek maar omdat hij al bijna bezweek was dat geen goed idee. Dus op de gok antibiotica. (Baytril).
Het beste is ook dwangvoeding erbij, maar gezien zijn reactie nu toch ook niet aan te raden.
Met een pipetje antibiotica is secuur maar ook dat nu maar niet. Dus in het drinkwater en de gierst bv erdoor halen als hij dat nog wil eten. Het is het enige wat hij vandaag nog een heel klein beetje at. Dus tja, hij staat nu maar zo weer bij de kachel maar als ie niet eet wordt 't niks...

(Even paar kleinigheden aangepast, komt 't iets vriendelijker over ;) )

Sonja

Hallo Lonja,

Wat naar dat het zo slecht is gesteld met het parkietje van je moeder.... :(
Arm diertje....
Is hij inmiddels toch al wat bekomen van het dierenartsbezoek?
En hoe gaat het er vandaag mee?
Wil hij iets eten, of helemaal niet?

Je zou -eventueel, hangt er ook vanaf hoe het momenteel met hem gaat natuurlijk- nog kunnen overwegen om de vogelarts thuis te laten komen, dan bespaar je het parkietje in ieder geval de stress van de heen- en terugreis naar de VA.
Dan heeft hij nog steeds de stress van het onderzoek, maar wellicht kan hij dat thuis in zijn eigen vertrouwde omgeving iets beter aan.
Het lijkt mij trouwens beter om niet op de gok AB toe te dienen, AB vind ik toch altijd best een heftig middel.
En als je een breedspectrum AB gebruikt, zoals bijv. Enrofloxoral, doodt dat alle bacteriën, dus ook de goede.
AB is ook best een aanslag op de darmflora.
Als het nodig is, dan is het nodig.
Maar als je die zekerheid niet hebt, zou ik het persoonlijk liever niet geven.

Heel veel sterkte.

Groetjes
Sonja

Lonja

Het wisselt een beetje hoe het gaat. Hij eet kleine beetjes, maar niet veel en vandaag zat hij wat meer op zijn stokje dan op de grond.
Dus op zich lijkt er af en toe wat verbetering in te zitten. Maar voordat mijn moeder naar de dierenarts had gebeld had ze eerst uit die lijst een vogelarts gebeld alleen die had die dag geen dienst vandaar dat ze toch naar de 'gewone' dierenarts is gegaan, maar die vogelarts zei al dat als hij niet eet hij sondevoeding zou moeten en dat kan je niet zelf, dan moet hij opgenomen worden en dat wil mijn moeder het beestje niet aandoen. Dus ook al kan je gerichte AB geven, zo lang hij niet eet kan hij die gerichte antibiotica ook niet mee opeten tenzij dwangvoeding/sondevoeding.
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze hoe ver je daarin wilt gaan maar ik snap dat mijn moeder dat te ver vindt gaan, je maakt ook de afweging tussen kans op slagen van de behandeling en hoe ellendig zo'n behandeling is voor het beestje en hoe goed hij er nog aan toe is en die vogelarts zag dat gewoon niet echt een succesverhaal worden allemaal gezien zijn toestand.
Kortom het komt er toch een beetje op neer dat hij op een voorzichtige manier medische zorg moet krijgen omdat de rest te risicovol is. Het kan ook nog eens een tumor in de longen zijn en dan is het ook zinloos allemaal.
Het punt is dus dat hij eerst moet gaan eten om überhaupt ergens te komen, omdat dwangvoeding/sondevoeding met welke AB dan ook gewoon geen optie is.
Onderzoek en gerichte behandeling is dus te risicovol momenteel en dan is de Baytril eigenlijk het enige wat je kan doen.
Gaat hij eenmaal goed eten dan komen er weer meer opties. Of hij redt het niet maar dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd (ook al was het op het randje voor hem) en is hij in rust en zijn vertrouwde omgeving gestorven. Het kan 2 kanten op nu en we duimen natuurlijk voor het weer gaan eten en dan een diagnose en beter kunnen behandelen :)

Lonja

Vannacht is de parkiet helaas gestorven. Mijn moeder zag het gisteren al aankomen. Hij werd erg onrustig, wilde eruit, zocht waarschijnlijk een plek om dood te gaan. Dus ze heeft hem maar uit de kooi gelaten. Hij kon de plek niet vinden, is uiteindelijk terug in de kooi gegaan en op de bodem gaan zitten. Mijn moeder heeft er een doek over gelegd en met rust gelaten en vanochtend was hij inderdaad overleden.

Sonja

Ach wat akelig om te lezen dat het arme diertje het toch niet heeft gered.... :(

Ik wens jullie veel sterkte met het verlies van het parkietje...

Groetjes
Sonja

pixie

Ach, wat een vervelend verhaal.

Heel veel sterkte met het verlies.