Al gewend?

Gestart door MickeyNN_, december 28, 2013, 20:47:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MickeyNN_

Hallo, kk heb sinds gisterochtend een parkietje van 4 maanden. Hij stapt sinds gisteravond op mijn vinger en hij eet ook uit mijn hand. In het begin vloog hij weg maar nu is hij rustig. Hij klimt en speelt nog niet echt maar verwisseld af en toe van stokje. Hij eet ook nog niet uit zijn voerbakje en geluidjes maken doet hij ook nog niet, alleen als ik parkietengeluidjes opzet. Weet iemand of hij al helemaal gewend is of denken jullie dat dit hij nog een beetje in shock is? Hij zit nu om zich heen te kijken op een zitstok.

Alvast bedankt,Mickey

Sara

Je hebt hem pas sinds gisterenochtend, en zoals je overal kan les op dit forum en de site is het de bedoeling dat je parkietjes eerst een aantal dagen aan hun nieuwe thuis laat wennen. Conclusie is dus: een aantal dagen laten wennen en er rustig tegen praten, maar zeker nog niet met je handen in de kooi gaan.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

MickeyNN_

Okee, bedankt voor het antwoord. hij eet wel uit mijn hand maar heeft nog niet zijn voerbakje gevonden... Ik zal 'm de komende dagen dan maar zoveel mogelijk met rust laten en rustig tegen 'm praten.. Hoe kan ik zien dat hij volledig gewend is?

Sara

Als je ongerust bent over of hij zijn voerbakje wel zal vinden, kan je eventueel een bakje met voer langs zijn zitplaats hangen tot hij naar zijn voerbakje op zoek gaat. Als hij de kooi wat verkend heeft en zich duidelijk op zijn gemakje begint te voelen (geluidjes maken, wassen, eten bij de voerbak, spelen,...) dan weet je dat hij gewend is en kan je beginnen met hem aan jou te laten wennen en daarna aan de (vogelproof)kamer.

Veel succes en groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Samm

Zit die alleen? Dan geen parkieten geluiden opzetten, dan denkt hij dat er soortgenootjes in de buurt zijn dit is zo sneu!

Trix en Dax

Vooral geen andere parkietengeluidjes laten horen. Ok het is best wel grappig om te zien hoe ze er op reageren maar uiteindelijk is het gewoon triest dat hij probeert contact te leggen met iemand die niet antwoord... Niet doen dus.

Zoals de anderen al zeiden rustig tegen praten, laten wennen aan z'n nieuwe huisje.
Bijkomende raad dat ik kan geven is indien de kooi ergens staat waar je regelmatig moet passeren (zoals bij mij het geval is) er echt overdreven veel maar op een zeer rustige manier kalm voorbij gaan terwijl je rustig tegen hen praat. Desnoods praat je maar over het weer of over je werk verstaan doen ze je toch niet  ;D Grasje houden ook van hogere tonen dus praten als tegen een baby helpt ook  :P

Kleintjes

Even inhaken op de felheid ten opzichte van de geluiden: En waarom zou je vogel geen ander mogen horen? Zitten ze in een geluidsdichte ruimte dan? De buitenvogeltjes horen ze ook, en daar wordt ook op gereageerd.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Trix en Dax

Dit is mijn persoonlijke mening hierover. Ondervinding leert mij dat mijn parkietjes hier heftig op reageren en daarna minuten lang verdwaasd stil blijven zitten.  :(
Vogels zitten natuurlijk niet in een geluidsdichte ruimte en ze reageren op alle geluiden en dus ook op vogels die buiten zitten. Maar (nogmaals) mijn mening hierover dat elke vogelsoort een eigen "taal" heeft en dat mijn grasjes hierop evenveel reageren als op bijv. de deurbel.

Het grote gevaar is dat een grasje zijn "taal" gaat negeren en wanneer hij een maatje krijgt hij deze ook gaat negeren.

Samm

Dat negeren verhaal is voor mij nieuw?

Wel deel ik je mening, mijn grasjes reageerden hier ook heel paniekerig op, terwijl de vogels buiten ze niks doen.

MickeyNN_

Dus ik moet geen geluidjes laten horen??

Kleintjes

Mijn ervaring heeft me geleerd dat ze er net zo op reageren als op de buitenvogels, maar goed. Zelfs de dame die jaren alleen heeft gezeten amuseert zich prima met de andere parkietjes, geen "taal probleem" of iets..

Ik zie er geen probleem in, aangezien ze op de meeste (vogel-)geluiden reageren.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sonja

#11
Hier geeft het ook geen problemen.
Mijn parkieten reageren op vogelgeluiden op de televisie, vogelgeluiden van allerlei vogels van buiten (die imiteren ze zelfs), en ze reageren op de grasparkietjes in de volière van de buren.

Dus -wat mij betreft- is er geen reden om dit soort geluiden voor ze af te schermen.

Ze praten nog steeds "parkiets", ook mensentaal, en doen daarnaast ook de kauwen, spreeuwen, musjes etc. in de tuin na. :)

Sara

Sluit me helemaal aan bij Sonja en Kleintjes. Ik heb ook vaak parkietenfilmpjes bekeken terwijl mijn parkietjes in de woonkamer zaten en mee konden luisteren; zij reageerden hier alleen maar vrolijk en positief op. Naar de buitenvogels riepen ze daarentegen wel eens, maar aangezien de buitenvogels ook niet terug reageerden ging dat ook wel over. Er is volgens mij dus niets mis met binnenvogels die andere vogelgeluiden kunnen horen. Dat ze een nieuw vriendje daardoor niet aanvaard hebben, heb ik dan ook nog nooit eerder gehoord.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

MickeyNN_

Okee, mijn parkietje is alleen. Is het dan nog steeds goed??

Sonja

Wat mij betreft is dat geen probleem.
Ik heb 2 parkietjes, waarvan er eentje eerst een poos alleen is geweest.
In die tijd heeft hij andere parkietengeluiden en allerlei andere vogelgeluiden gehoord.

Later kreeg hij een lief parkietenvriendinnetje, wat prima is gegaan, ook ik heb niets gemerkt van problemen, net als Kleintjes al beschreef.

Groetjes
Sonja

Trix en Dax

Dat van het negeren is dus een kwakkel blijkbaar...

Al doende (vragend) leert men  ;)