mannetjes vechten na 5 jaar

Gestart door SunnyBinky, december 27, 2013, 14:31:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SunnyBinky

Wij hebben 2 mannetjes (zeker) parkieten die al 5 1/2 jaar bij elkaar in 1 hok zitten. Nooit problemen gehad.

Nu sinds een aantal weken wil Sunny 's ochtends bovenop Binky en kunnen ze de hele dag achter elkaar aan zitten tot we er dol van worden. Afgelopen week hebben we ze al een paar keer apart gezet. Vanmorgen was het zo erg dat we ze uit elkaar hebben moeten halen en beide bloedend uit de strijd gekomen zijn.

Ze zitten nu apart ieder in een eigen hok en staan naast elkaar. Sunny probeert steeds de aandacht van Binky te trekken en vertoont een ander gedrag dan we gewend zijn. Ook is hij aan het koppeltje duikelen wat hij toen we hem pas hadden en hij nog alleen zat ook deed.

We kunnen geen oorzaak bedenken wat de ruzie veroorzaakt zo plotseling. Wie heeft een idee?

Samm

Wat veranderd in huis? Voer? Kooi? 1 van de 2 in de rui?(kunnen ze heel chagareinig van worden) nieuwe speeltjes?

Wil je toch voor de zekerheid een foto plaatsen van de neusdoppen?

Sara

Wat de oorzaak is weet ik niet, zoals Samm zegt kan je inderdaad best even kijken naar wat er veranderd kan zijn. Indien er niets veranderd is, kan je misschien best een vogelarts raadplegen om te kijken of er niets mis is.

In ieder geval vrees ik niet dat je ze nog kan samen zetten, want vanaf dat er bloed bij te pas is gekomen is het hek meestal van de dam. Vergeet de wondjes trouwens niet voorzichtig te ontsmetten met ontsmettingsmiddel zonder alcohol.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

SunnyBinky

Bijgevoegd 2 foto's. De blauwe is Binky en heeft duidelijk een blauwe neusdop. De gele is Sunny en de nu gehavende neusdop is overwegend roze (met blauw). De kleur is wat lastig te zien ivm het donkere weer.
Er zijn geen veranderingen in huisvesting etc. geweest. Sunny is degene die de aanval inzet.

Samm

Ik denk dat Sunny een popje is.. Maar goed dat verklaard het vechten niet want Binky is een man..
Als de situatie verder niet veranderd is en er echt geen aanleiding is geweest dan zou je Sara haar advies op moeten volgen en contact zoeken met een vogelarts, let erop dit geen normale dierenarts is want de kennis bij een dierenarts is waarschijnlijk niet breed genoeg om je te helpen..

SunnyBinky

Ben net zelf ook nog even op zoek geweest naar plaatjes van neusdoppen, maar ik begrijp dat bij deze kleur van de veren een neusdop roze/blauw toch op een mannetje zou moeten wijzen. Verder is "hij" degene die ook bovenop de ander wil. We wachten het af, voorlopig zitten ze in aparte kooien en bij het losvliegen zijn ze samen. Dan zijn we er in ieder geval bij.

Samm

Wat ik zo kan zien heb je een geelmasker ino? De dop  van geelmasker ino's worden niet blauw bij een man, zoek dit maar op, op internet aangezien je mij niet geloofd, bij deze kleurslag is wit of beige om de dop een pop, wat jouw pop dus overduidelijk heeft :) tenzij de kleuren op de foto totaal anders zijn dan ze echt is?

DobbyFloppy

Een roze neusdop bij een volwassen man betekent vaak broeds.

Maar bij bonte parkietjes kom je vaak wel toverballen betekent. Ik heb hier ook een popje. Bij haar valt het gelukkig nog mee maar waar hier normaal altijd de neusdoppen bruin zijn is die van haar wit met heel licht wat roze erdoorheen. Toch merk ik aan het dominante gedrag dat ze werkelijk een dame is
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

SunnyBinky

Voor de duidelijkheid: de neusdop van Sunny is roze met een paar plekjes licht blauw (volgens oude foto's ook altijd zo geweest). Ik kan echt geen wit of beige ontdekken, mogelijk toch de kwaliteit van de foto.
Ik heb nog een oud filmpje opgezocht van een paar weken geleden toen ze ook al zo achter elkaar aanzaten. Kwaliteit is slecht ivm vroeg in de ochtend en nog niet helemaal licht. Verder bedacht ik me dat "hij" altijd natte poepjes doet na het badderen, maar dat nu ook doet als "hij" los is. In de kooi zie ik dat niet terug (vannacht schoon zand en goed te zien nu ze apart zitten), daar ziet het er normaal uit.

Samm

Dan zal het ongetwijfeld aan de foto liggen want op deze foto zie ik best veel wit.
Dunne poepjes is niet goed dit kan duiden op ziekte, al overwogen om de ontlasting op te vangen en it naar hedwig te sturen?