grote hoeveelheid poep

Gestart door marquancez, december 19, 2013, 15:54:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samm

Heb je al gekeken of ze bevrucht zijn?

marquancez

nee nog niet maar volgens de website zijn ze bevrucht als ze melk wit zijn.
of is dat ook niet zo? want wil ze liever niet uit het kastje pakken

Samm

Hou ze tegen het licht, zie je rooie lijntjes (dit zijn bloedvaten) dan zijn ze bevrucht, zijn ze roze dan zijn ze onbevrucht.
Hou oud is je koppel?

marquancez

het vrouwtje is 2 jaar en het mannetje weet ik niet.
ik ga morgen wel kijken of ik rode lijntjes zie.
ik had alleen gelezen op internet dat je het pas na 5 dagen kan zien maar me laatste eitje ligt er nog geen 5 dagen.

Samm

Dan zul je inderdaad moeten wachten tot de 5 dagen.
Je mannetje moet wel minimaal 10 maand zijn he :)
En nog even over de temperatuur, lees je even in over een warmte lamp.

marquancez

een warmte lamp is vrij duur toch?

Samm

Ik heb geen idee, ik weet niet wat je budget is, maar met zieke vogeltjes is het zoiezo beter een warmte lamp te hebben, jonge vogeltjes zijn heel vatbaar en hebben extra warmte nodig als ze niet lekker zijn.

Sanne

#27
Beste Marquencez,

De temperatuur in je kamer is zeker geen reden waarom vogeltjes niet zouden gaan broeden. Bij mij in de kweekruimte is het 10 graden en ook dat is een prima temperatuur om te broeden. Als je parkietjes een broedblok geeft kan je er donder op zeggen dat ze gaan broeden. Dat ze dat bij minder dan 15 uur licht per dag niet zouden doen is onzin. Op de website van ParkietenFreak staat trouwens ook niet dat ze niet zouden broeden bij minder dan 15 uur licht dus ik snap niet waar je dat vandaan haalt.

Het is belangrijk dat je je heel snel heel erg goed gaat inlezen in het onderwerp broeden, want ik spreek uit ervaring als ik zeg dat er heel erg veel mis kan gaan. Dit geld zowel voor de jonge vogeltjes als voor jou koppeltje. Parkietjes zijn erg kwetsbaar en zeker als ze gaan kweken hebben ze optimale omstandigheden en verzorging behorende bij de kweek nodig. Krijgen ze niet de juiste verzorging dan vallen er doden... en niet alleen onder de jonkies.

Hier nog wat tips:
Het is belangrijk dat ze voldoende lichturen hebben omdat ze anders te weinig tijd hebben om de jonkies te voeren. Dus als je dit nestje niet af wil breken en de jonkies een kans wil geven om te overleven zal je toch een lamp die veel licht geeft minimaal 15 uur per dag aan moeten zetten (tijdklok is daarvoor het makkelijkste).

Als je wil dat de eitjes uitkomen zal je ervoor moeten zorgen dat de luchtvochtigheid voldoende hoog is (continu minimaal 60%). Als de luchtvochtigheid lager is komen de eitjes niet uit. Om de luchtvochtigheid in de gaten te houden raad ik je aan een hygrometer te kopen (zit vaak wel op het weerstation). Ook heb je een luchtbevochtiger nodig om de luchtvochtigheid te verhogen als die te laag is (kosten circa 50 euro). Kies er wel een met voldoende groot reservoir want ze zijn zo leeg.

Daarnaast hebben je vogeltjes voldoende eivoer nodig (elke dag vers). Ik gebruik zelf Gold Patee van Versele Laga. Dit is wat natter eivoer en wordt door de vogeltjes tijdens de kweek erg goed gegeten.

Ik hoop echt dat je de moeite neemt om je goed in te lezen in het belang van je vogeltjes.

Citaat van: Samm op december 23, 2013, 21:04:32
Dan zul je inderdaad moeten wachten tot de 5 dagen.
Je mannetje moet wel minimaal 10 maand zijn he :)
En nog even over de temperatuur, lees je even in over een warmte lamp.

Wat moet Marquencez met een warmtelamp als zijn/haar vogeltjes niet ziek zijn? Als je parkieten hebt is het altijd wel handig om een warmtelamp in huis te hebben voor als er een ziek is of zich niet lekker voelt, maar ik snap de relatie met dit topic niet...
De moeder kan de jonkies zelf prima warm houden, zeker bij 19 graden dus ik zou echt afraden om er een warmtelamp op te zetten. Alleen als er een ziek wordt heb je een warmtelamp nodig of als mams de jonkies niet voert en je ze zelf moeten voeren en warm houden.

Samm

Als hij kweekt blijven het niet bij 4 parkietjes, de kans dat je een warmte lamp nodig hebt is natuurlijk veel groter :), ik zelf heb ook geen warmte lamp dus ik zeg ook niet dat het verplicht is.. Maar ik raadde hem aan om zich erover in te lezen omdat het heel verstandig kan zijn dit in huis te hebben, en dot adviseer ik omdat de kwekers hier in de buurt dit ook gelijk adviseren, wat je er mee doet moet je zelf weten natuurlijk.

marquancez

Ik geef ze pellets dus is er dan ook wel eivoer nodig want heb vaak gehoord dat het dan niet nodig is.

Sanne

Ik heb geen ervaring met pellets geven tijdens de kweek.

Eivoer wordt hier tijdens de kweek als krachtvoer gegeven. Er wordt ook veel meer eivoer tijdens de kweek gegeten dan wanneer de parkietjes niet broeden en geen jonkies groot hoeven brengen. Dus ik zou toch wel eivoer geven als je met je vogeltjes kweekt.

marquancez

het is iedergeval maar een 1 malig nestje.

Ik heb vandaag gekeken of ze bevrucht waren (wel maar bij 1) en dat ei was helemaal niet doorzichtig niet roze maar ook geen ader betekent dat dat hij al in een verder stadium is?