Een tweede parkiet

Gestart door Tvdk, december 09, 2013, 22:56:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tvdk

Hallo iedereen!

Ik heb een dilemma. Ik vraag mij namelijk af of het verstandig is dat ik een tweede parkietje erbij neem.
Een kennis wil graag zijn tamme parkietje kwijt, en omdat wij al een lief (en eenzaam) parkietje hebben leek het ons een goed idee om dit parkietje over te nemen. Nu hebben we de parkieten vandaag kennis laten maken, maar er ging iets mis. Onze parkiet heeft de nieuwe parkiet gebeten, toen deze op de kooi (van de oude parkiet) ging zitten. Is dit een normale reactie? Ben ik te snel geweest met de kennismaking? Onze eigen parkiet is tam en over het algemeen niet agressief, wel is ze erg van haar 'plekjes', zoals de kooi. Als we haar hier aanraken bijt ze ons dus ook.

Wat moet ik doen?

Ik weet trouwens dat hier meerdere topics over bestaan, maar volgens mij is deze situatie (lees: twee tamme parkieten die bij elkaar worden gezet) vrij uniek. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

M.v.g

Tvdk

Sonja

#1
Hallo TvdK,

Allereerst: ik vind het een goede beslissing om je parkietje een soortgenootje te geven.

Jullie parkiet is een popje, begrijp ik dat goed?
Weet je ook of het andere parkietje een mannetje of een popje is?
Dat is wel belangrijk, want een mannetje en popje gaat over het algemeen eigenlijk altijd wel goed.
Maar twee popjes kan ook goed gaan, maar vaker is dat geen succes.

Het gedrag van jullie parkietje vind ik wel normaal.
Ze verdedigt haar terrein, de kooi, dat is niet agressief.

Hoe heb je het precies aangepakt, want dat komt niet helemaal duidelijk naar voren in je berichtje.
Heb je de nieuwe parkiet in een andere kooi gezet?
Dat zou ik zelf doen, en dan naast de kooi van je andere parkietje zetten.
Dan kunnen ze ieder vanuit hun eigen huisje al een beetje aan elkaars aanwezigheid wennen.

Daarna kun je ze eens wat nader kennis laten maken met elkaar, neem er de tijd voor en doe het geleidelijk aan.
Dat lijkt mij het beste, al zijn de meningen daar soms wat over verdeeld.

Als het moment daar is dat je ze samen in 1 kooi wilt laten wonen, zorg dan dat je een ruime(!) kooi hebt.
Als je die al hebt, kun je ook nog de inrichting van de kooi helemaal veranderen, zodat die er voor beide parkietjes "nieuw" uitziet, dan zal er minder drang zijn voor je andere parkietje om haar huisje te verdedigen.

Groetjes
Sonja



Tvdk

Hallo Sonja,

Allereerst bedankt voor je reactie! Onze parkiet is een popje inderdaad! Het parkietje dat erbij komt is een mannetje.

Ik had geen concrete aanpak, maar wat er gebeurde was het volgende: de nieuwe parkiet vloog direct op de kooi van onze parkiet af en hij was helemaal enthousiast om contact te leggen. Onze parkiet was echter niet enthousiast en heeft dus gebeten. Wij schrokken echter zo van de reactie van onze parkiet (die notabene zelfs lief is voor de hamster) dat wij twijfelden aan onze beslissing!

Ik hoop dat het goed komt met behulp van jouw tips. Het zijn twee ontzettende lieverds en ik zou het zonde vinden als het tussen deze twee niet zou werken!

Sonja

Hallo TvdK,

Ik denk dat je parkietje een beetje overrompeld raakte door het enthousiasme van het nieuwe parkietje, en daarom beet.
Daarom denk ik dat het goed is als je de kennismaking wat geleidelijker laat verlopen.

De reactie van je parkietje heeft niets te maken met niet lief zijn, maar eerder door de schrik van het plotselinge contact met een vreemde parkiet en dan ook nog bovenop haar eigen huis. ;)

Neem er maar ruim de tijd voor, en dan moet je niet denken in dagen maar toch zeker in de nodige weken.

Hoelang heb je je andere parkietje eigenlijk, als ik vragen mag?

Groetjes
Sonja

Tvdk

Hallo Sonja,

Ja hebt gelijk, ik neem er zeker weten de tijd voor. Weet inmiddels echt dat geduld een schone zaak is bij deze beestjes.  :)

We hebben dit parkietje nu ongeveer een half jaar!

Groetjes,

Tinie


Sonja

Hallo Tinie,

Het komt vast wel goed.
Als je nog vragen hebt, kun je ze altijd stellen. :)

Groetjes
Sonja

Tvdk

Hey Sonja,

Toch nog een klein vraagje: maakt het leeftijdsverschil niets uit? Ik was vergeten te vermelden dat het nieuwe vogeltje erg jong is, zo'n 6 weken.

Groetjes,

Tinie

gerritke

De leeftijd hoeft niet uit te maken. Leverde bij mijn parkieten juist wel een leuke situatie op. Want het oudere popje ging het jongere mannetje soort van opvoeden en als ik stofzuig in mijn kamer dan beschermt ze hem nog steeds.

Verder: bijten en bijten zit ook nog verschil in. Af en toe een knauw geven kan ook betekenen: 'weet je plek!'

Sonja

Hallo Tinie,

Dit kan wel samen hoor.
Mijn parkietje was al 2 jaar toen er een jong parkietje bij kwam.

Veel plezier met je lieve huisgenootjes.

Groetjes
Sonja

Tvdk

Bedankt voor de tips!
De twee parkietjes zijn inmiddels de beste vriendjes en zijn saampjes de hele dag bij mij, ik heb er ontzettend veel plezier van. Een tweede parkiet was absoluut een goede keuze.  :)

Sonja

Hallo Tinie,

Leuk dat je nog even laat weten hoe het gaat met je 2 boefjes. :)
Fijn dat het zulke goede maatjes zijn geworden.
Ik wens je nog heel veel en lang plezier met je gevleugelde vriendjes. :)

Groetjes
Sonja