Steeds agressiever naar handen

Gestart door Binky007, december 03, 2013, 18:32:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Binky007

Hallo,

Ik heb in oktober een jong parkietje gekregen van 7 weken oud, het is een mannetje. Hij heeft toen iedere avond uren lang in mijn hand liggen slapen achter de tv, je zou dus denken dat hij handen inmiddels wel gewend is. Hij is nu ongeveer 3 maanden oud en slaapt hij niet meer in mijn hand. Helaas merk ik ook dat hij de laatste weken steeds argressiever reageert als ik hem uit de kooi wil halen. Ik heb gelezen dat ik dit moet negeren maar het lijkt steeds erger te worden, ik dwing hem nergens toe, mijn hand stil houden is al genoeg voor hem om aan te vallen en boos te worden.

Het vreemde is dat hij buiten de kooi wel weer vriendelijk is en zelfs naar me toe komt rennen en op mijn hand springt als hij door de kamer rent. Een beetje tegenstrijdig dus. Ik vroeg mij af of ik iets verkeerd doe of dat ik gewoon zijn boze gedrag moet blijven negeren. Vervelend is het wel, ik begin er af en toe een beetje tegenop te kijken om hem uit zijn kooi te halen door de agressie.

Sonja

#1
Je parkietje is nu op een leeftijd dat hij een beetje begint te puberen. ;)
Uitproberen hoe ver hij kan gaan etc.
De beste remedie om hiermee om te gaan is het toch te blijven negeren en je hand zeker ook niet terug te trekken als hij zo doet, want dan stimuleer je -ongewild- dit gedrag juist.
Je parkiet merkt dan immers dat die hand uit zijn kooi weggaat als hij bijt of lelijk doet, dus je moet je hand pas weghalen als hij niets doet.
Op den duur zal dit gedrag dan geleidelijk aan afnemen/verdwijnen.

Zoals je het beschrijft dat hij dit alleen in de kooi doet en buiten de kooi niet, betekent dat hij zijn terrein (zijn eigen kooi) verdedigt.
Het beste laat je je hand -rustig- in de kooi tot hij niet meer bijt of lelijk doet, daarna pas weghalen.

Blijf ook consequent, anders weet je parkietje niet goed waar hij aan toe is.
En wat ook belangrijk is, is dat je hem ook beloont met lieve woordjes etc. als hij wél gewenst gedrag laat zien.

Gewenst gedrag belonen en negatief gedrag -consequent- negeren (dus niets doen, ook niet zeggen of roepen dat het niet mag, negatieve aandacht = ook aandacht voor je parkiet), dan komt het uiteindelijk goed hoor.

De puberteit duurt tot ze -ongeveer- een jaar oud zijn, al kan dat per parkietje natuurlijk een beetje verschillen.

Binky007

Dan doe ik het wel goed denk ik, maar gewoon blijven volhouden dus. Meestal zit hij op zijn schommeltje en als ik mijn hand er ernaast stil hou en hij naar mijn hand pikt schommelt hij alle kanten op, zou het kunnen dat hij denkt dat mijn hand dan heen en weer beweegt in plaats van dat hij zelf heen en weer beweegt waardoor hij zich aangevallen voelt?

Sonja

#3
Dat weet ik niet precies.
Ik denk dat hij gewoon zijn kooi en alles wat daarbij hoort (dus ook zijn schommeltje) aan het verdedigen is.
Zijn kooi is zijn huisje, de plek waar hij eet, drinkt en slaapt en zich veilig voelt.
Dus hij ziet je hand momenteel als een soort "indringer".

Je zou eens kunnen proberen hem een stukje trosgierst of iets anders wat hij heel graag lust, aan te bieden.

Maar het uitproberen etc. zal nog wel een poosje duren. ;)

Binky007

Dankje, dat ga ik eens uitproberen. Trosgierst uit mijn hand eten doet hij nog niet maar ik zal dat eens wat vaker oefenen zodat ik het kan aanbieden als ik hem uit de kooi wil halen. Stukjes fruit leren eten is ook nog iets dat op mijn todo lijstje staat, kan ik dat ook gebruiken.