Bang in de kooi

Gestart door wiggy, november 27, 2013, 17:20:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wiggy

Hallo,

Ik zou graag jullie advies willen horen over het volgende:

Wij hebben sinds een maand twee jonge grasparkietjes, Gio en Pedro. We hebben eigenlijk alles precies zo gedaan zoals op de website te vinden is. Stap voor stap hebben we het steeds rustig aan opgebouwd. Allebei eten ze in de kooi uit onze handen, komen ze op onze handen zitten en lijkt er niets aan de hand. We hebben vorige week voor het eerst geprobeerd om ze uit de kooi te laten wennen, maar sindsdien zijn ze allebei enorm bang. Zodra we de kooi openen, schieten ze allebei naar de bovenkant van de kooi en willen ze daar niet meer weg. Heel af en toe lukt het om ze uit de kooi te halen en het vreemde is dat ze buiten de kooi nergens bang voor zijn. Ze springen zo op je hand, blijven bij je zitten en bekijken alles rustig. Tot het moment waarop ze terug naar hun kooi vliegen en op hun kooi gaan zitten. Dan zijn ze weer bang en schrikkerig en lopen ze meteen van ons weg.

We hebben nu geprobeerd om ze zelf uit hun kooi te laten komen, maar ook dit doen ze niet. Er staat een parkietenboom met allerlei speeltjes naast de kooi klaar, er hangt trosgierst, maar ze blijven nu bovenin de kooi samen zitten.

Onze vraag is nu, wat te doen? Wat adviseren jullie?

Samm

Hoe heb je ze uit de kooi gehaald dan?

wiggy

Zo nu en dan komen ze wel op onze handen zitten als we ze in de kooi met trosgierst benaderen. Heel af en toe willen ze dan wel naar buiten, maar meestal niet. Zodra we naar buiten de kooi proberen te gaan, springen ze snel weer op hun stok.

Sonja

#3
Een maand is nog niet zolang, ik vind dat je voor de paar weekjes dat je ze hebt al best veel hebt bereikt.

Is er misschien iets met het deurtje van de kooi, maakt het bijv. veel herrie als het opengemaakt wordt?
Probeer eens te denken of er misschien de eerste keer dat ze er uitkwamen iets is gebeurd waar ze bang van zijn geworden?

Een ander huisdier misschien wat bij de kooi kan komen en waar ze van geschrokken zijn?
Staat of hangt er in de buurt van de kooi iets waar ze misschien bang voor zijn?
Is de deuropening van de kooi klein of groot?
Mijn ervaring is dat sommige parkietjes een kleine deuropening ook niet prettig vinden.

Ik probeer maar mee te denken.

Als er niets vreemds is en je hebt ze bijv. ook niet met je handen vastgepakt om ze uit de kooi te halen, zou ik het nog even aankijken om te zien of er wat verandert.

wiggy

Dank je wel voor je reactie!

Het deurtje gaat eigenlijk heel gemakkelijk open en de opening is ook groot dan. Ze zouden er bij wijze van spreken zo in en uit kunnen vliegen. De eerste keer is er naar onze mening ook niets engs gebeurd. We hebben ze eruit gehaald en ze bleven eigenlijk heel rustig bij ons zitten. Het vliegen was wat onwennig, maar ook daar is niets vreemds gebeurd.

Het enige wat naast de kooi staat is een parkietenboom en eigenlijk staat de kooi vrij in de kamer.

Ik heb ook het idee dat ze zeker in de kooi eigenlijk alleen maar met elkaar bezig zijn (wat natuurlijk heel logisch is), maar dat ze daardoor schrikkerig zijn naar ons toe. Ze zitten eigenlijk vrij veel op dezelfde stok en zijn ook niet of nauwelijks nieuwsgierig naar de buitenwereld als het deurtje open staat.

Sonja

Je zou nog eens kunnen proberen of het verandert als je de parkietenboom eens ergens anders (niet in de buurt van de kooi) neerzet.

Naar aanleiding van je verhaal krijg ik het meest de indruk dat er iets in de buurt van de kooi is waar ze bang voor zijn, vooral ook omdat je schrijft dat ze -eenmaal uit de kooi- niet bang zijn, alleen bij de kooi zelf.

Dus probeer het eens zonder de parkietenboom bij de kooi, als dat helpt weet je in ieder geval wat de oorzaak is.
En zoniet, geef ze dan maar gewoon de tijd om te wennen, er komt een hoop nieuws op ze af en het kost tijd om daar allemaal aan te wennen.

wiggy

Ik heb nu de parkietenboom weggehaald en ergens anders neergezet. Wat raad je nu verder aan? Ze alsnog proberen uit de kooi te halen om te wennen aan de "buitenwereld"? Of gewoon het deurtje open te laten en ze zelf te laten beslissen of ze wel of niet komen kijken?

Sonja

#7
Ik zou ze er niet proberen uit te halen, maar gewoon morgenochtend het deurtje van de kooi open zetten en rustig afwachten wat ze doen.
Uiteindelijk zul je vanzelf merken dat de nieuwsgierigheid het zal winnen van de angst. ;)

Ze geforceerd zelf eruit halen werkt eerder averechts, dus ik zou het aan je parkietjes zelf overlaten.

Als ze er niet meteen uit willen komen ook al is de parkietenboom nu weg, is dat evengoed wel een beetje begrijpelijk.
Hun huisje waar ze in wonen is ze inmiddels vertrouwd, meer dan de rest van de woonkamer.
Dus heb geduld, ik denk dat het vanzelf wel goed zal komen.