wat mankeert het popje toch...

Gestart door del Carmen, november 24, 2013, 22:49:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

del Carmen

Goedenavond mede-parkieten-liefhebbers

Na het doorspitten van dit forum over gedrag,ben ik toch nog steeds op zoek naar goed advies en bruikbare tips en soort gelijke ervaringen.
Ik zal proberen het kort en duidelijk uit te leggen; ik heb nu ruim 2 en een halve week een koppeltje parkieten,man en pop.
Beiden uit verschillende dierenspeciaalzaken.

Het mannetje kwam na een korte gewennings periode lekker los; kwettert en schreeuwt en geniet nu volop van het badje,het voer,de speeltjes enz enz.
Het popje daarentegen zit er nog steeds bij alsof ze hier net nieuw is. Ze eet gezond,drinkt ook maar het mannetje is wel de baas.

Hij dringt haar steeds terug op een stokje,duwt haar weg bij de voerbakjes maar is daarnaast ook erg lief tegen haar (kroelen enzo),vaak wel erg opdringerig. Hij houd haar bv met één pootje vast als hij komt knuffelen.
Ze vechten dus niet,maar ik merkte wel dat hij erg dominant is. Zij laat ook alles toe en zit de hele dag op zelfde plekje.
Om haar wat rust te geven heb ik ze dus nu gescheiden.

Mijn vraag is dan nu ook; hoe kan het dat het popje tot nog toe totaal geen geluid maakt (het vrolijke gekwetter en geschreeuw)? En ook totaal geen intresse toont in wat dan ook?
Zelfs nu ze in haar eentje zit,en ze de man kan zien die nergens last van lijkt te hebben,eet en drinkt ze en da's alles.
Wat is er toch mis,is zij nog steeds aan het wennen aan alle nieuwe indrukken,wilt ze liever een ander maatje en durft ze gewoon niet te piepen en te spelen,of is zij een heel stil en dus best saai parkietje in mijn ogen dan??

Kan toch bijna niet!
Vriendelijke groeten E del Carmen

Samm

Hier is al heel veel over geschreven, je kan ook de zoekfunctie gebruiken :).

Wil je een foto plaatsen waarbij beide neusdoppen te zien zijn? Het gedrag is meestal andersom namelijk.

De pop heeft dus meer tijd nodig om te wennen, maar zo erg is dat toch niet? Ze word bij haar broertjes en zusjes weg getrokken en komt ineens in een vreemd huis.. Geduld en medeleven is echt een vereiste wil je ze een goede verzorging bieden.

Uit elkaar halen mag alleen als ze vechten tot bloedens toe.. Ze zijn ze rang orde aan het bepalen en als jij he daar mee gaat bemoeien moet het steeds opnieuw beginnen, dus hier bied je, je pop niet meer rust mee.

Laat je ze los vliegen? Dit is namelijk voor het mannetje beter dan kan hij lekker zijn energie kwijt, en misschien helpt het de pop om wat meer te gaan ontdekken.

Succes!

del Carmen

Hallo,

omdat ik wel vaker reacties zie beginnen over zoekfunctie's,heb ik juist bij mijn bericht duidelijk vermeld dat ik NA het doorzoeken van het forum nog steeds NIET het juiste antwoord vond. Inderdaad soms leek het erop maar dan bleek het of andersom te zijn,óf de stille vogel in kwestie bleek eenzaam zonder vriendje.

Verder wil ik best een foto plaatsen van de beide vogels,zodat men met me mee kan kijken. Ik ben zelf echt geen leek op dat gebied (familie houd al jaren met veel plezier vogels,en ik dus nu zelf ook..) dus als men uistluitsel kan geven over met name de witte. Die kocht ik als 'pop' volgens de verkoper,maar ik twijfel omdat er duidelijk ook veel blauw te zien is.

Maar dan nog,stel dat het beide mannetjes zijn,dan zou het toch beter met 'haar' moeten gaan?? Het bepalen van de rangorde,duurt dat wel vaker zo lang dan en met deze symptonen??

Bedankt voor de reactie in ieder geval en die foto ga ik mijn best voor doen want om ze beide voor de cam te krijgen terwijl ze duidelijk hun neusdopjes tonen valt vaak nog niet mee!

Samm

Rang orde bepalen gaat eigenlijk altijd wel een beetje door, er zal altijd gekibbel en pesterijtjes voorkomen :).

Het hoeft niet speciaal beter te gaan, je hebt een onzeker vogeltje en een lefgozer, dat duurt gewoon even voor ze aan elkaar gewend zijn, uiteindelijk zal je dappere vogeltje de ander wel mee trekken in het ontdekken van de grote wereld, maar duurt gewoon wat langer :).
Ik heb er 4, en 2 daarvan die durven alles aan, dus de andere 2 gaan dit normaal vinden en kwamen vanzelf wel mee ;), dit duurt alleen even.

del Carmen

Ben ik weer,

bedankt voor de reactie,het is altijd intressant om de meningen van anderen te horen over een bepaald onderwerp.
Ik begrijp ook wel dat die pesterijtjes enzo er bij horen,da's ook rima maar waar het mij gewoon echt om gaat is om die stilte..
Het niet piepen,krijsen,kwetteren maar ook het totaal niet spelen,klimmen of verder onderzoeken van de kooi.
Misschien vind ik het wel gewoon zielig voor de witte,de dame in kwestie. Ik ken het ook echt niet van parkietjes of andere papegaaisoorten bij familie of ik zelf vroeger als kind. Ik ken het wel van bv de wen-periode,wat altijd wel logisch is ook ja.

Dat ik ze uit elkaar heb gehaald was op aanraden van de verkoper waar ik dus naar terug was geweest dit weeknd om info te vragen over dit bijzondere beestje.
Hij dacht aan een soort van 2de kennismaking op deze manier.
Nu ruim een dag later zitten ze er beide,los van elkaar dus, precies hetzelfde bij; de blauwe lekker met van alles bezig in de kooi,en de witte zit daar maar,voor zich uit te koekeloeren..

Voeg ook 2 foto's toe tot slot,ik kocht hen als man en pop maar ik,en de verkoopster twijfelden toen we de witte bekeken. Die mevrouw ging haar baas erbij halen voor de zekerheid en die zij na even kijken; "da's een pop".
Maar wat zeggen jullie??


vriendelijke groetjes weer

del Carmen

 even dit...

sorry voor eventueel slechte kwaliteit online,op mijn telefoon zagen ze er écht een stuk beter uit!
Maar denk dat de witte wel het duidelijkst is,van de blauwe kan ik zelf wel echt zien dat het een mannetje is.
Ze zijn trouwens 2 (Soca,de blauwe) en 3 (Misty,de witte dus) maanden oud.

Dank u wel  :)

Samm

Je hebt 2 popjes.. En dit gaat vaker mis dan goed, popjes vechten veel en maken elkaar het leven echt zuur.. Bij jou is dit dus al begonnen.
Hier kan je helaas niks aan doen.. Het enige wat je kan doen is er 1 omruilen voor een man of er 2 mannen bij zetten.

EliseAvi

Nou Samm, zo zeker ben ik daar niet van. Ik zou juist zeggen: de blauwe als jonge pop (neusdop is zo van de zijkant lichtblauw, wat kenmerkend is voor jonge popjes. Een foto van de voorkant zou duidelijker zijn doordat je dan ook kan zien of de neusgaatjes wit zijn. Dan is het zeker weten een dame). Die witte lijkt me eerder een man. Roze neusdop die net naar blauw aan het kleuren is (jonge mannen hebben een roze/paarse neusdop sie vanzelf felblauw wordt).

Kijk nog even wat andere reacties aan voor wat meer zekerheid!

Samm

Ik zei ook pop :), ik zie bij de witte blauw en wit en aangezien het grasje 2/3 maanden is en volgens mij de jeugdrui nog niet gehad heeft, zeg ik dus pop :).

DobbyFloppy

Elise ik denk inderdaad dat je gelijk hebt.
Als ik ook zo het verhaal lees zou ik inderdaad ook zeggen dat de blauwe juist een pop is door het dominante gedrag.
Heb nu mijn 2e koppel en het valt op dat steeds de vrouwtjes hier de baas zijn. De mannetjes zijn wat rustiger en laten naar mijn mening veel sneller over zich heen lopen. Zag het vooral duidelijk met mijn eerste koppel. Vrouwtje was hem over alles de baas en hij was daardoor veel rustiger, vermoedelijk geintimideerd. Na 1 tot 2 maanden durfde het mannetje wat meer voor ziczelf op te komen. Durfde tegen het vrouwtje in te gaan en werdt een manneke wat helemaal vrolijk werdt van muziek.

Weet niet of de anderen het al opgevallen is maar ik vindt de foto's wel ietwat moeilijker te beoordelen door vals licht. Misschien verstandig overdag even een duidelijke foto te maken dan zit je niet met dat valse licht.

Verder nog veel succes met je vogels, en ik denk dat je mannetje vroeg of laat net zoals bij mijn eerste man ook wel zal bijtrekken ;) Het heeft hier ook mogen duren
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Foto's zijn inderdaad niet duidelijk, maar dat zei ze ook al kan gebeuren:).
Heb de foto even uitvergroot en ondersan zit inderdaad paars.. Maar ook wit en blauw dus een duidelijke foto kan uitsluitsel geven.

DobbyFloppy

Naar mijn mening een man. Vooral omdat er meer paars inzit en in het midden een blauw. Dus lijkt dan eerder een neusdop die een blauwe kleur begint te krijgen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

EliseAvi

That's what I said. Witte een man, blauwe een popje hoewel een foto van de voorkant meer uitsluitsel kan geven.

Daarnaast hoeft het niet zo te zijn dat de popjes feller zijn dan de mannen. ik heb 2 popjes en 2 mannen en de mannen zijn toch echt de baas..

del Carmen

Nou,

weer bedankt voor de reacties iedereen die reageerde.
Ikzelf denk na diverse meningen oa hier op het forum gepeild te hebben én met de foto's ook naar verschillende kenners gegaan te zijn,dat de blauwe inderdaad het vrouwtje is en de witte dus de man!
Precies wat ook hier beweerd werd,rond de neusgaatjes van de 'blauwe' is het zichtbaar witter dan bv bij de witte.
Die zou dus best de man kunnen zijn.

En dan word mijn verhaal/situatie natuurlijk wel anders,want ook danlees je vooral dat het normaal is.
Dat de dame dominant is en dat zo lang ze ook nog steeds knuffelen,ik het gewoon moet uitzitten en hopen op een opleving van de man zijn kant.
Sinds vanmiddag zitten ze ook weer gewoon bij elkaar in de kooi al was het stille mannetje wel beduidend meer aanwezig de afgelopen 2 dagen,zelfs een beetje gekwetter laten horen!

Ik lees soms dat het zelfs maanden kan duren eer een vogeltje zijn draai gevonden kan hebben,met zijn speelgoed gaat spelen en er lekker op los 'fluit'. Terwijl het andere vogeltje,zoals mijn blauwe Soca dus,vrijwel meteen los kwam.

Dit nu allemaal wetende,en het dus een koppel is waarvan in eerste instantie de rollen/geslachten anders verdeeld waren,dan is dit dus allemaal volkomen normaal??

DobbyFloppy

Klinkt naar mijn mening inderdaad normaal.
Toch zijn in de meeste gevallen vaak de popjes het meest dominant. In sommige gevallen zoals bij elise zijn dat de mannen. Maar over het algemeen zijn poppen dominanter. Uiteraard hangt dit ook wat af van het karakter. Heb sinds 2 a 3 maand nieuwe pop bij mijn man en die ken er wat van, gevalletje hyperactief :p terwijl de man juist wat rustiger en avontuurlijker is
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

del Carmen

#15
Allemaal goed en wel,

maarre... hoe lang mag dit 'stille' gedrag nou eigenlijk duren voor ik me echt zorgen moet gaan maken??
Man of vrouw,voor een parkiet lijkt me dit ook niet ideaal.

Nu ik weet dat het een man is die zich laat domineren door zijn over-actieve pop  begrijp ik dat het zogenaamd volkomen normaal is. Maar heeft iemand soortgelijke ervaringen??
Niet spelen,niet (gezellig) kwetteren en dat voor nu meer dan 3 weken!!

groetjes vanuit Amsterdam

Kleintjes

Er zijn parkietjes die nu eenmaal rustig zijn, en andere kunnen geen 5 minuutjes stil zijn.
Zolang je parkiet geen ziekte verschijnselen toont, zou ik me er niet druk over maken. Wennen gaat bij de een sneller dan de ander.

Ikzelf heb 6 parkietjes, waarvan 3 zich maar heel af en toe laten horen (de een is 'n oud mannetje, de 2de 'n minder oude man, de ander 'n jonge pop). De overige 3 laten graag van zich horen. Stuk voor stuk zijn ze anders.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Bij mij heeft het destijds 2 tot 3 maanden geduurd. Is net afhankelijk van het karakter ook ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13