Parkiet groeit langzaam?

Gestart door trysteffy, november 19, 2013, 11:09:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

trysteffy

Hoi,

Ik heb nu 4 weken een jong grasparkietje er bij.
Zij is nu ongv 20/21 weken. Maar heeft nog geen staart en lange vleugels.
Ik heb gister eikracht voer er bij gehaald.
Ze eet en drinkt goed.
Ze zit lekker te kletsen met een ander parkiet.
Nou vroeg ik me af. Omdat die kleine erg graag wilt vliegen. Wanneer echt die vleugels en staart komen.

Zo ziet ze d'r nu uit:



Sonja

#1
Hallo Trysteffy,

Het kijkt niet zo handig met de foto zo scheef, maar je parkietje is een zgn. kruipertje.
Hier kun je meer over de kruipersziekte lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Het kan zijn dat je parkietje bij de eerstvolgende rui alsnog de lange staart- en vleugelpennen zal krijgen,  en dan gewoon kan vliegen.
Maar het herstelt lang niet altijd.
Als het niet herstelt kun je je parkiet toch een leuk leventje geven door zoveel mogelijk klim- en klautermogelijkheden te creeƫren.

Ik heb zelf twee parkietjes waarvan eentje kruipersziekte heeft.
Gelukkig is het bij haar hersteld en ze heeft gewoon alle staart- en vleugelpennen gekregen uiteindelijk en kan heel goed vliegen.
Zo kan het dus ook bij jouw parkietje gaan, maar dat zal de tijd uit moeten wijzen.
Mijn parkietje is wel wat kleiner gebleven, maar dat komt vaak voor bij kruipertjes.
Mijn andere parkiet is nu dus ook drager, maar hij heeft geen problemen.

Je moet alleen nooit kweken met dergelijke vogels.

Als je andere parkiet al volwassen is (?) is hij/zij nu hoogstwaarschijnlijk ook drager van deze virusziekte.
Hij/zij heeft daar zelf geen last van nu maar kan wel andere parkieten besmetten.

Op het forum is met de zoekfunctie nog heel veel meer info te vinden hierover.

Groetjes
Sonja

trysteffy

Dankje voor je reactie ojee heb nog nooit van deze ziekte gehoord. Mijn andere parkiet is 5.
Dus hier ken je niks aan doen?

trysteffy

Het was de bedoeling dat ik over 2 jaar met deze koppel een nestje zou hebben.
Maar dat kan dus niet?

Sonja

#4
Hallo Trysteffy,

Nee, als je eenmaal een parkietje hebt met de kruipersziekte kun je niets doen om hem er vanaf te helpen.
Zoals ik schreef is het afwachten of je parkietje bij de eerstvolgende rui de grote staart- en vleugelpennen zal krijgen.
En zoniet, dan is het een kwestie van zorgen dat je parkietje zoveel mogelijk klautermogelijkheden tot zijn beschikking krijgt.
Deze parkietjes kunnen gewoon heel gelukkig en net zolang leven als andere parkieten.

Je andere parkiet is dan waarschijnlijk drager van de kruipersziekte geworden.

Het enige wat je nooit moet doen is -maar dat schreef ik ook al-  gaan kweken met zulke vogels.

Maar verder zul je een heel lief huisgenootje aan je parkietje hebben, wat dat betreft doen ze niets onder voor andere parkieten.

Groetjes
Sonja


Sonja

Nee, je moet niet kweken met zulke vogels, dat is vragen om problemen.
Ook niet in het geval dat -misschien- je parkietje uiteindelijk wel de vleugel- en staartpennen zal krijgen, want hij blijft drager van het virus.

Als je gaat kweken met zulke vogels geef je dat door, en dat is niet verstandig.

Iris7

Ik zag dat er een spiegel in de kooi hangt, die kun je beter weghalen ivm gedragstoornissen.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

trysteffy

Had ik nog een vraag vanaf welke week verkleurd de neusdop?

Sanne

Als je andere parkiet nu 5 jaar oud is is het sowieso verstandig om er niet meer mee te kweken. Met poppen kan je tot maximaal 5 jaar oud kweken , maar mannetjes worden op een gegeven moment ook onvruchtbaar.

Samm

Vanaf 6 maand verkleurd de dop :)

DobbyFloppy

Zover ik hier op de foto ken zien lijkt dit ook op een mannetje. Foto van de neusdop van de voorkant ken ik het iets beter zien ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

trysteffy

#11
O iemand zei dat het een honderd procent een vrouwtje is.
Ik dacht in het begin ook een mannetje.
Toen dacht ik zo o zie het wel over een paar maanden.


Sonja

Ik zou ook zeggen een popje.
Jonge popjes hebben meestal een lichtblauwe neusdop met wit rond de neusgaatjes.

EliseAvi

Ze is inderdaad een jong popje!

DobbyFloppy

Het is inderdaad een pop vanaf de zijkant leek de neusdop wat paars.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

trysteffy

#15
Ik had woensdag een mailtje naar die dierenwinkel gestuurd waar ik het volgeltje vandaan heb.
Tot nu toe niks van gehoord.

Ik had er in gezet dat ik een ziek vogel bij hun vandaan heb met de kruiperziekte.
Het maakte me niet uit. Ik wil het vogeltje niet weg doen maar me andere vogel is er nu ook besmet mee.
En wou graag 1 keer er mee kweken maar nu ken het niet meer had ik er een beetje ingezet en dat hun ook op moeten letten van wie hun de vogels krijgen.

Eigenlijk wil ik me geld terug omdat het diertje ziek is. En dat hun hem aan mij hebben verkocht.
Ik wil het vogeltje gewoon houden hij verdiend het niet om zijn nekkie omgedraaid te worden.

Ook nog hoe oud denken jullie dat dit vogeltje is.
Ik geloof die winkel niet echt meer..

(Samengevoegd. Tot 5 minuten na 't posten kun je je bericht nog aanpassen.)

Sonja

Het is nog een jong popje, ik zie op de foto nog geen witte irisring en ook de streepjes op haar voorhoofd lopen nog door tot de neusdop, al lijkt het of de streepjes wel iets beginnen te vervagen.
Dus ik denk niet dat ze ouder is dan een half jaar ongeveer.

Het is jammer dat de dierenwinkel je een kruipertje heeft verkocht, maar goed daar is nu niets meer aan te veranderen.
Het kan nog zijn dat ze bij de eerste rui haar staart en vleugelpennen terug krijgt, maar dat is niet zeker. Soms gebeurt het wel, soms niet. Even afwachten dus.

Verder kun je de gegeven tips opvolgen, en ook aan een kruipertje kun je echt een reuzelief en gezellig diertje hebben.
Fijn dat je het beestje een liefdevol thuis wilt geven. :)

Groetjes
Sonja

trysteffy

Je ze begint nu al een beetje in de rui te zitten. Ze heeft al nieuwe pennen op haa wang zitten daar zit geen bloed of iets roods aan de eerste rui hou ik d'r goed in de gaten hoe ze d'r door heen komt tot nu toe gaat het goed.

Sonja

Bloed kan eraan zitten maar hoeft niet.
Bij mijn Pucky (het linkerparkietje op mijn avatar) was dat niet het geval.
Ik hoop dat je parkietje een mooi volledig verenpak terug mag krijgen na de rui, en anders.....so be it.

Ondanks de zorgen wens ik je toch veel plezier met je parkietje, ik vind het evengoed een lieverdje om te zien hoor. :-*

Groetjes
Sonja

LindaMouw

Ze heeft een lief koppie, ik vind het heel vervekend voor je dat de dierenwinkel een ziek parkietje heeft verkocht. Gelukkig krijgt ze bij jou een fijn leven en dat is het belangrijkste :) geniet ervan.