Hoe oud is ons nieuwe gezinslid?

Gestart door pdf2009, november 13, 2013, 19:54:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pdf2009

Hoi allemaal
Wij hebben sinds vorige week maandag een nieuw
gezinslid met de naam Chica ondanks dat we
natuurlijk nog niet weten of het een man of pop is ?!?

Maar onze grootste vraag is dus hoe oud ze ongeveer is ??

Ze is heel lief komt uit der kooitje zit bij de kids dus zoals
wij het ervaren is ze al aardig gewend  kunnen jullie ons
helpen met de leeftijd ongeveer ??

Samm

Dit is een mannetje, hij is zoiezo jonger dan een half jaar, de neusdop is nog paars en de strepen op zijn hoofd zijn nog aanwezig, deze verdwijnen met de jeugdrui en die hebben ze tussen 3 en de 6 maand ongeveer :)

DobbyFloppy

#2
Hij is jonger dan 3 maanden dit zie ik aan de oogjes. Aan de buitenkant zit een witte ring als hij ouder is als 3 maand en deze heeft jouw parkietje nog niet.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

@dobby, 1 van mijn mannen kreeg 'm pas met een half jaar, dus als je een half jaar zegt zit je altijd safe.. Je hebt wel eens laatbloeiers!

Kleintjes

Lijkt me 'n jong grasje, hooguit half jaar.

Sommige kleurslagen krijgen geen witte irisring, echter 'n donker bruine. Ikzelf heb er 'n paar die 'n dinker bruine ring hebben terwijl ze toch echt ruimschoots volwassen zijn.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

pdf2009

Ze zeiden in de dieren winkel dat ze ongeveer 9 weken was dus nu 10 kan dat ongeveer kloppen ?

DobbyFloppy

Ken zijn maar over het algemeen krijgen ze de irisring met 3 maanden. En ja dat sommigen iets later zijn zegt niks. Maar de meesten krijgen hem al vanaf 3 maanden.

@pdf denk wel dat deze leeftijd ongeveer zal kloppen. Helemaal zeker weet je het uiteraard nooit maar dit is in ieder geval nog wel een jonkie ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

EliseAvi

Het enige wat je kan zeggen over de leeftijd is of het een jong vogeltje (jonger dan 6 maanden) is of dan het een oude(re) vogel is.

Je kan jonge vogels herkennen aan de steepjes op het koppie die na de eerste jeugdrui verdwijnen, de irisring die na ongeveer 3 maanden verschijnd, maar zoals eerder al werd gezegd ook heel donker kan zijn (zo een heb ik er) of pas later kan verschijnen. Een laatste indicatie voor een jonge parkiet is de kleur van de neusdop. Jonge mannen hebben een paars/rozige neusdop die na 5/6 maanden blauw wordt. Jonge poppen hebben een lichtblauwe neusdop met witte neusgaatjes die na 5/6 maanden bruinig wordt.

Na 6 maanden is niet meer vast te stellen hoe oud een vogel is. Je kunt dus ook niet zeggen hoe oud een vogel precies is, maar het is bij jou in iedergeval zeker dat het een jonge vogel is.