Grasparkiet aanschaffen

Gestart door thibaut, april 19, 2005, 20:48:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

thibaut

We hebben enkele jaren geleden 2 grasparkieten gekregen als cadeau en na een tijd is er een gestorven , wat de reden was weet ik niet . De parkiet die we nu nog hebben is ongeveer 2 of 3 jaar oud of misschien nog ouder , hij is niet handtam en hij is nog nooit uit zijn kooi geweest. Nu zouden we een nieuwe jonge parkiet willen kopen in de dierenwinkel in de buurt en die bij de oudere zetten , is dit mogelijk of komt er dan ruzie ? Ik ga mijn best doen om de nieuwe parkiet handtam te maken , hij mag wel niet rondvliegen in huis. Welke leeftijd heeft de parkiet het best als we hem kopen en handtam willen maken ? We hebben een kooi van ongeveer 30 cm breed en 45 cm lang , we hebben al twee voederbakjes en een drinkbaje ook hangt er een belletje in de kooi. En natuurlijk enkele stokjes.   Is dit te doen ? Zijn er nog dingen waar we moeten op letten bij de aanschaf ?

Alvast Bedankt

janet

je kunt het beste je nieuwe parkietje in een aparte kooi bij de oude parkiet zetten, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Als ze na een paar weken een beetje vertrouwd zijn met elkaar, kun je proberen of ze samen in een kooi kunnen. Parkietjes uit de winkel zijn vaak niet zo heel jing en dus niet zo makkelijk tam te maken. Dan kun je beter een parkietje bij een plaatselijke kweker kopen, dan ben je er zeker van dat je een heel jonkie hebt. Veel succes en laat eens horen hoe het is gegaan!!

Ingrid

Voor twee parkieten is de minimum kooimaat 70 x 60 x 55 cm. Het beste is het als de spijlen horizontaal lopen, omdat parkieten graag klimmen. Maar als je parkietjes niet vrij mogen vliegen dan is groter aan te raden. Er moet genoeg ruimte zijn voor speeltjes en ze moeten hun vleugels kunnen uitslaan zonder dat ze overal tegen aan fladderen.

Het nieuwe parkietjes hou je eerst apart om te kunnen wennen aan de omgeving. Wanneer je een parkietje tam wilt maken dan is hoe jonger hoe beter. Vanaf 6 weekjes mogen de jonkies bij hun ouders weg. Waar je op moet letten is dat het vogeltje goed in de veertjes zit een levendige indruk maakt, vooral niet bol met opgezette veertjes zit, helder uit zijn oogjes kijkt en hun huisvesting schoon is.

Gr. Ingrid

thibaut

Oke , bedankt voor de goede raad !
We gaan nog wat wachten voor we de tweede parkiet gaan kopen , omdat we dan een tweede en een grotere kooi nodig hebben en een nieuw plaatsje in huis om die kooi te zetten want waar hij nu staat is zeer weinig plaats . Ook weet ik niet of hier een kweker in de buurt is. Nog wat afwachten dus , maar toch bedankt allemaal !  Dit wou ik nog even kwijt : ik heb de laatste dagen heel wat websites met informatie over verzorging enzo voor grasparkieten bezocht en wat heel lastig is is dat je bijna op elke site een ander advies tegenkomt ook op fora is dit het geval . Op de ene site zeggen ze bijvoorbeeld dat een spiegeltje in de kooi niet goed is en op de andere lees je dan weer dat het noodzakelijk is als je maar een parkiet hebt , dit is maar een voorbeeld maar ik erger me er wel aan want hoe weet je nu wat wel en niet kan ? En wat je grasparkiet wel of niet mag eten ? Heel verwarrend allemaal hoor !

Met Vriendelijke Groet