Mijn parkiet doet opeens raar

Gestart door Xidex, oktober 24, 2013, 11:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xidex

Hallo iedereen,

Sinds eergisteren doet men parkietje heel raar, want daarvoor heb ik hem al op zen borstje kunnen aaien, maar nu gaat dit niet meer.
Elke keer als ik met men hand bij de kooi kom of men hand in de kooi steekt, springt men vogeltje op de bodem en blijkt gelijk schrik te hebben, als ik men hand naar de bodem ga, kruipt hij in een hoekje en legt die zich helemaal plat op de grond.  :( En als ik dan een klein beetj dichter bij hem gaat begin hij helemaal door te slaan begint te krijsen van agressie en valt me aan, ik weet echter niet hoe dit komt en maakt me nu toch wel zorgen.
Ik heb het vogeltje reeds maar 3weken, zou het kunnen zijn dat hij in een slechte periode is, of aan wat kan het liggen?  :(

MVG,
Xidex

Sonja

Heeft je parkiet kort geleden een nare ervaring gehad met je hand(en)?
Heb je hem vastgepakt?
Of heb je iets aan je hand(en) wat je eerder niet had?
Probeer eens te bedenken of er iets is veranderd?

Xidex

Nee, totaal nix, ie is in algemeen vaak rustig ma ook zeer luidruchtig, maar ik zet em dikwijls bij mij met zen kooi en heeft geen schrik alleen als ik met men hand er naartoe ga en ik heb anders nix misdaan of er is nix veranderd :s

Xidex

Ik hoop dat dit zo rap mogelijk veranderd en verbeterd want ik vind het totaal niet meer leuk azo:(

Samm

Is normaal, had ik ook met alle 4! De eerste paar weken zijn ze minder bang omdat ze nog helemaal in de war zijn door het nieuwe huisje/kooi/mensen, en nu die gewend raakt kan je beginnen met het tam maken! En dit doe je niet door je hand naar hem toe te steken en al helemaal niet als die in een hoekje gaat zitten, dan gaat het je nooit lukken!

En dat ik vind het niet leuk meer zo slaat natuurlijk nergens op, als het goed is weet je van te voren dat tam maken heel lang kan duren, en erg veel geduld van je vergt.

Sonja

Citaat van: Xidex op oktober 24, 2013, 13:03:08
Ik hoop dat dit zo rap mogelijk veranderd en verbeterd want ik vind het totaal niet meer leuk azo:(


Snel veranderen......daar zou ik niet op rekenen als het gaat over tam maken.
Tam maken is juist een kwestie van heel veel liefde en geduld, je kunt het niet afdwingen of snel doen, want dan bereik je alleen het tegenovergestelde van wat je wilt.

Als er inderdaad niets is veranderd verder, is het zoals Samm al schreef:
Je parkietje is -in eerste instantie- "overdonderd" door al het nieuwe om zich heen.
Ze laten dat vaak wat gelaten over zich heenkomen, wat soms verkeerd geinterpreteerd wordt als "tam zijn".

Het beste probeer je gewoon rustig en geduldig met je parkietje te oefenen, op den duur zul je dan merken dat je resultaat boekt, maar neem er zeker de tijd voor.
Bij tam maken moet je niet denken in dagen, maar eerder in weken of zelfs maanden.

Belangrijk is veel liefde, geduld, doorzettingsvermogen en consequent gedrag van jouw kant.

Voor tips over tam maken kun je eens kijken met de zoekfunctie van het forum, en ook op de site staat het nodige geschreven hierover en hoe je het het beste kunt aanpakken.

Succes! Niet te snel opgeven, hoor. ;)

Groetjes
Sonja

Xidex

Maar waarom kan ik dan gewoon niet met men hand naar het kooi-deurtje gaan? Want dan springt hij naar de bodem :( en dus ook als ik het deurtje open doe. Ie eeft gelijk bang en is gelijk agressief tegelijkertijd :(

Sonja

#7
Tam maken gaat met kleine stapjes.

Meteen het deurtje open doen is dus een te grote stap voor nu.
Ga gewoon eerst eens op je gemak bij de kooi zitten en praat op een geruststellende toon tegen hem, het maakt niet uit wat je zegt.
Zo stel je hem een beetje op zijn gemak, en prijs hem als hij rustig blijft zitten.

Wat ook nog belangrijk is:
Iedere keer als hij naar de bodem springt en jij gaat daarna weg:
Zo leer je hem -onbewust- dit gedrag in stand te houden, immers: je parkiet bereikt door dit gedrag zijn doel. Namelijk dat je weggaat en daarom zal hij het blijven doen.

Trouwens: Je parkiet is niet agressief, hij is bang en daarom probeert hij zich te verweren met het enige wat hij heeft: nl. zijn snaveltje.

Wat je dus moet doen, is pas weggaan als hij niet zo paniekerig doet en naar de bodem springt.
Dan leer je hem dat naar de bodem springen geen zin heeft en zal hij het -op den duur- niet meer doen.
Dat lukt niet in 1 keer, blijven oefenen dus.

Probeer eerst voor elkaar te krijgen dat hij gewoon op zijn stokje blijft zitten als je bij de kooi bent.
Dat is voor nu al heel wat.
Daarna kun je eens een stapje verder gaan, maar ik zou het deurtje nu in dit stadium nog gewoon dicht laten, totdat hij niet meer zo paniekerig is door je aanwezigheid bij de kooi.

Echt kleine stapjes doen, en veel geduld (blijven) hebben, ook op de langere termijn, want anders doe je weer teniet wat je bereikt hebt.

Samm

Verplaats jezelf eens in je parkiet! Als een reus van 130 meter jou op wil pakken kan je dit ook zeker niet waarderen! Je moet zijn vertrouwen winnen dat is de enige juiste manier!
Volg de tip van Sonja op, en ga het gedeelte over tam maken op dit forum eens door spitten.

DobbyFloppy

Ik heb mijne ook eerst 2 dagen laten wennen, hierna is ze overgestapt naar de grote kooi. Ook weet dagje wennen. Hierna pas ben ik begonnen met trosgierst laten eten. Springt ze weg geef ik haar weer wat ruimte. Reageert ze angstig geef haar dan wat ruimte en ga niet doordringen worden ze alleen maar banger van
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Xidex

Op de forum geraak ik niet gemakkelijk aanuit waar het allemaal staat voor het tam maken met een deftige uitleg, als volgt heb ik op een andere site geweest en zou de parkiet al na enkele dagen niet meer bang mogen zijn, bij mij is dit nu wel na 3weken dat hij bang heeft en aanvalt, zou er iemand een link kunnen sturn wat ik precies moet doen want ik zou die weer kunnen aaien gelijk de weken ervoor

Kleintjes

Is helemaal niet deftig, maar in gewoon Nederlands...

Je hebt gewoon tijd en vooral geduld nodig, tam maken doe je in kleine stappen en ja, dat kan heel lang duren. Ik heb 6 vogels van vrschillende leeftijden in allerlei 'fases' van 't 'tam zijn'. De een durft naar je toe te komen, misschien zelfs 'n pootje op de vinger te zetten terwijl 'n ander echt bang is.
De stapjes zijn toch echt goed begrijpbaar uitgelegd.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Trix en Dax

#12
Als je niet de tijd neemt om zijn vertrouwen te winnen zal je parkieten handelen uit angst voor jou ipv uit vertrouwen. Dit zorgt voor veel stress en is uiteraard niet echt goed voor de gezondheid van je parkietje.

Zoals eerder vermeld in dit topic gaat het stapsgewijs het beste. En geloof me dat je een heeeeeeeeel goed gevoel krijgt als je parkietje je voor de allereerste keer zo vertrouwt dat hij op je hand komt zitten !!

1. ga bij de kooi zitten en praat tegen je parkietje over vanalles en nog wat met een KALME stem (probeer daarbij op hetzelfde niveau zitten als waar hij zit)
2. Als hij kalm lijkt ga je over de loop van enkele dagen steeds dichter met je hand bij het deurtje van de kooi. Als hij in paniek schiet hou je je hand stil. Niet dichterbij gaan en zeker niet weg trekken. Praat dan tegen hem tot hij weer rustig is.
3. Eens je het deurtje open krijgt steek je je hand zachtjes een stukje binnen met wat trosgierst. Na verloop van tijd gaat de nieuwsgierigheid van het parkietje de angst overwinnen en komt hij wel eens proeven. Ga nooit met de trosgierst tot bij hem maar laat hem naar u komen!!
4. Eens hij vertrouwt is met het eten van de trosgierst kan je beginnen met zachtjes aan te bewegen met je vinger(s). Als hij schrikt stoppen met bewegen en wachten tot hij gekalmeerd is en terug komt eten.
5. Volgende stap is met je vinger tot tegen zijn borst te komen om de 'opstapreflex' te krijgen.

Doe al deze stappen terwijl je met een kalme stem tegen je parkietje praat.
Dit kan enkele weken duren eer je al deze stappen achter de rug hebt. Hoe meer je oefent hoe sneller hij het gewoon wordt. Ook het karakter van het parkietje telt mee in hoe snel hij opstapt.
De grootste truc is om je parkietje zo snel mogelijk te leren hoe lekker trosgierst is zo dat ze bijna "verslaafd" zijn aan het spul. Dus zo veel mogelijk aanbieden dmv een houdertje (zit soms bij de zak) of via een wasknijper. Let er wel op dat het SNOEP is en net zoals bij ons is teveel snoepen ook niet gezond voor de parkietjes !!
Ook helpt het als je parkietje zijn energie kwijt kan voor de training. Bij mij lukte de training ook niet echt goed (heb sinds juni 2 grasjes) maar sinds ik ze vrij liet rondvliegen in de woonkamer ging de training veel vlotter. Hou er wel rekening mee dat je de nodige tijd moet voorzien (uren) aangezien je niet weet wanneer hij vrijwillig terug naar de kooi gaat (meestal als hij honger heeft). Je moet NOOIT proberen je parkietje te pakken om hem terug in de kooi te krijgen, want dan is het vertrouwen beschadigd en duurt het weer een tijdje extra eer je het terug gewonnen hebt.

Hou er aub rekening mee dat niet elke parkiet graag geaaid wordt !!! Het kan evengoed zijn dat hij dit in het begin toe liet uit angst maar dat hij het eigenlijk liever niet heeft !!!!

Hopelijk is dit stapgewijs genoeg om je voort te helpen...

Veel plezier en vooral veel geduld toegewenst met je parkietje!!!!!!!!!!!!!!

DobbyFloppy

Hoe snel een parkiet tam wordt is ook deels afhankelijk van het karakter. Kennelijk is jou parkietje wat angstiger aangelegd dus heb je hierbij een rustigere en kalme aanpak nodig. Vooral belangrijk om te weten is wanneer je weer een stapje verder kunt gaan
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13