Mijten: hoe en wat poetsen?

Gestart door Trix en Dax, oktober 22, 2013, 15:29:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trix en Dax

Eén van mijn 2 parkietjes heeft (snavel)mijten. Echter is er verrassend weinig concrete info te vinden over het ontsmetten van de kooi (en omgeving). Ook de zoekfunctie van het forum levert op het eerste zicht weinig concrete info op. Aangezien het mijn eerste grasjes zijn en ik een pietje precies ben  ;) wil ik even vragen of er "ervaringsdeskundigen" zijn?

Nu heb ik gisteren via de DA ectospray gekregen om de grasjes in te spuiten (2de preventief).

Het spreekt voor zich dat ik ook de kooi ga poetsen met lauw water en nadien inspuiten met de spray.

Maar ik heb ook een buigbaar klimtouw, soort cementenzitstok (voor de snavels en nagels te trimmen), een gewoven schommel en een tak met vele losse draadjes aan. Hoe kan ik dit alles best allemaaal (of elk op een verschillende manier) ontsmetten want dit zijn allemaal zaken waar m'n grasjes aan knabbelen en op de bijsluiter van de spray staat dat contact met bek en eten moet vermeden worden.
Ook de eet- en drinkbakken dienen ontsmet te worden maar ook daar is het weer delicaat welk product ik gebruik (wil ze niet vergiftigen ook niet)
Op de bodem ligt schelpenzand is dit goed of kan ik er beter niets leggen voor een weekje terwijl de behandeling duurt. ( wie weet waar die k*tmijten zich overal verschuilen)  :-\

Nog een laatste vraagje: mijn grasjes vliegen regelmatig los en landen zowat overal, oa op mijn stoffen zetel. Dien ik deze ook eens onder handen te nemen met iets straffer dan een stofzuiger?

Het is maar dat wanneer hij genezen is, hij of de andere, het niet terug kan krijgen omdat ik een plaatsje vergeten ben.

Vele vraagjes, hopelijk ook vele antwoordjes waarmee Trix en ook andere toekomstige grasjes en andere vogelssoorten mee geholpen zijn.

Bijkomend vraagje: ik moet ze gedurende de ganse behandeling toch niet opgesloten laten in hun kooi ?

(Samengevoegd, tot 5 minuten na 't posten kun je je bericht nog aanpassen.)

DobbyFloppy

Zitsrokken kun je reinigen door deze in heet water te leggen. Kooi ontsmetten wordt aangeraden om dettol te gebruiken.

En voor de dingen zoals meubilair kun je het beste denk ik toch een stoomreiniger gebruiken.
Als je deze niet hebt zou ik toch kijken of je deze misschien van iemand kunt lenen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Trix en Dax

Weet er iemand misschien of er iets bestaat dat mijten kan lokken? Zoals een vaponastrip vroeger of een natuurlijk product ?