Van een parkietje naar twee gevleugelde vriendjes!

Gestart door Nassie, oktober 15, 2013, 13:08:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nassie

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, dus excuses als het verkeerd staat of er een soortgelijk topic al van is.

Drie weken geleden heb ik een heel grappig leuk mannetjes parkietje gehaald bij een kweker hier in de buurt. Al vrij snel was hij gewend en dit grappige mannetje is vrij brutaal! Na een week heb ik hem los gelaten in de huiskamer, hij kwam gezellig bij mij zitten en zijn speelplaats werd goed verkend! Op zijn speelplek baddert hij dagelijks en de wilgen boomstronk wordt ook goed gebruik gemaakt. Helemaal leuk dus!

Nu heb ik sinds drie dagen een vriendje voor hem gekocht. In een apart kooitje er naast, de twee leken wel naar elkaar toe te willen. Dus ik heb ze samen gezet in de kooi. De nieuwe parkiet Sjors, duwde de "oude" parkiet Gozer telkens van de stokjes af en sprong ook boven op hem. Gozer leek er erg van gestrest te raken, dus ik heb ze weer uit elkaar gehaald.

Nu een dag later weer gekoppeld en nu kijken ze niet echt naar elkaar om. Gozer pikt wel eens in Sjors zijn staart, en Sjors laat dan merken dat dat niet mag. Maar over het algemeen is Sjors constant bezig met eten (hij is ook een stuk dikker dan Gozer) en Gozer is de hele tijd bezig met een uitgang te vinden van het hok.
Ik laat ze niet los, daar moet Gozer even aan wennen. Ik wil eerst dat ze samen gewend zijn en Sjors wat tammer is.

Al is het gedrag van Gozer nu wel veranderd.. Hij bijt mij in mijn vinger als ik met mijn hand in de kooi kom en probeert via mijn arm te ontsnappen naar buiten. Sjors daarin tegen kan ik aaien over zijn buikje en geniet ervan als ik hem zachtjes kriebel aan de zijkant van zijn hoofd.

Hoe moet ik dit verder aan pakken en pak ik dit wel goed aan?

Ik heb al mijn hele leven parkietjes gehad, goed tam gekregen. Mijn vorige parkiet is 10 jaar geworden, zonder maatje. Hij was erg gericht op mij en kwam altijd gezellig bij me zitten en had ze leukste praatjes.
Maar nu ik er twee heb, is het weer eventjes anders.

Sonja

Hallo Nassie, welkom op het forum. :)

Leuk dat je nu twee parkietjes hebt.
Over dit onderwerp is al heel veel geschreven, en de meningen over het wel of niet meteen samen zetten zijn een beetje verdeeld.

Zelf vind ik het beter om ze niet meteen bij elkaar in 1 kooi te zetten, maar eerst de nieuweling in een aparte kooi naast de kooi van de parkiet die je al had te zetten.
Zo kunnen ze alletwee vanuit hun eigen omgeving aan de aanwezigheid van de ander wennen.
Daarna kun je ze geleidelijk verder aan elkaar laten wennen, en ze uiteindelijk samen in 1 kooi huisvesten.
Belangrijk daarbij is wel dat de kooi zeker ruim genoeg moet zijn voor twee parkietjes!

Je kunt ook, als je huidige parkiet al in een hele ruime kooi zit, de indeling van de kooi helemaal veranderen zodat alles er voor beide parkietjes helemaal vreemd/nieuw uitziet.
Om eventueel gekibbel om het voerbakje te voorkomen, kun je desnoods een tweede voerbakje erbij ophangen. Maar dat is niet altijd nodig.

Een beetje onderling gekibbel is overigens wel normaal hoor, het hoort er een beetje bij.
Ze moeten daarnaast ook even uitmaken wie er de spreekwoordelijke broek aan heeft. ;)
Je moet er wel opletten dat ze niet echt gaan vechten samen.

Geef ze allebei maar even de tijd, je hebt ze tenslotte nog niet lang.

Hierbij nog een link die ik vond:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,28566.msg160520.html#msg160520

Met de zoekfunctie kun je nog heel veel meer over dit onderwerp terugvinden, maar je krijgt ongetwijfeld nog wel meer antwoorden ook. ;)

Veel plezier met je gevleugelde vriendjes!

Groetjes
Sonja