Twee parkietjes aanschaffen, welke geslachten samen zetten ?

Gestart door Leeneke, augustus 31, 2013, 20:22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeneke

Hallo, ik ben hier nieuw, aangename kennismaking allemaal.
Ben een hele grote dierenvriend, van parkietjes tot koeien in de wei. ;D
Ik heb al twee maal in mijn leven een parkietje gehad.
Nu zou ik graag weer ééntje aanschaffen maar denk eraan om er twee te kopen omdat ik toch de indruk heb dat ze gezelschap hebben als ze alleen zijn.
Ik heb hier al wat zitten lezen maar vond niet onmiddellijk terug welke geslachten je samen kan zetten. Misschien ben ik wat ongeduldig om alles te lezen...  :-[  8)
Ik ben bang dat als je een mannetje en vrouwtje samen zet, dat er dan gekweekt wordt en dat wil ik echt niet, het is voor in huis te houden ook.
Maar welke geslachten zet je het best samen ?
Heb al eens iets gelezen over vechtende parkietjes, klopt dit ?
En als je twee parkietjes die samen in een grote volière hebben gezeten, samen in een kooi binnen zet, is het dan ok of toch kans dat het niet lukt samen ?
En wat met het feit dat men bij heel jong parkietjes het geslacht blijkbaar nog niet goed kan zien ? ::)
Hoe weet je dan of je twee mannetjes of 2 vrouwtjes of mannetje/vrouwtje samen zet ?

Samm

Hoi welkom!

Je bent te ongeduldig haha, er staat heel erg veel over geschreven, plus je kan de zoekfunctie gebruiken.

2 mannen goeie combinatie.
2 poppen slechte combinatie.
1 man en 1 vrouw goeie combinatie, ze zullen niet snel fokken omdat ze geen broeikas enz hebben, maar er zijn uitzonderingen, daar is ook over geschreven hier.

Als je dus 100% zeker wil zijn, neem je 2 mannen.

Jong mannetje=paarse/roze neusdop
Volwassen mannetje= blauwe neusdop
Jong vrouwtje= blauwe neusdop met witte randjes om de neusgaten, of wittig.
Volwassen vrouwtje=bruin

Maar let wel op dat je met sommige kleurslagen andere kleuren bij geslachten hebt, zoals een albino(helemaal wit) en bij helemaal geel geloof ik ook.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en ga aub nog even lekker rond lezen hier :) erg interessant en leerzaam.

Leeneke

Hey, bedankt alvast voor de info...zal nog eens de zoekfunctie gebruiken.  ::)

DobbyFloppy

#3
Volwassen vrouwtje kan een witte of bruine neusdop hebben ;) meeste vrouwen hebben een bruine houterige neusdop maar er zijn er ook met witte neusdop.

Enne samn ik denk dat je een broedblok bedoelt ipv "broeikas" ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Pixelsan

Ik heb een man en een pop, maar hier wordt de dame met regelmaat bestegen....  :(
Tot nu toe gelukkig zonder gevolgen, hopelijk blijft dat zo...
Om die reden zou ik in het vervolg altijd kiezen voor 2 mannen, lekker Geer en Goor in de kooi ;-)

elisekuijpers

Ik heb 2 popjes.Eerst dacht ik dat Donald een man was,omdat hij een lila met blauwe neusdop had,maar die werd bruin.
Ik zit eraan te denken 2 mannen aan te schaffen.
Bij mij wordt er veel geruzied en mijn moeder denkt dat het vriendinnen van elkaar zijn,maar in de middag hebben ze geen
aandacht voor elkaar.
Mijn moeder wil nu geen mannen aanschaffen,terwijl dat nodig is.

Sonja

Hallo Elise,

Wat versta je precies onder ruzie maken?
Want een beetje gekibbel hoort er wel bij hoor, maar je moet er wel op letten dat ze elkaar niet echt pijn doen of tot bloedens toe verwonden of echt continu aan het bakkeleien zijn met elkaar.
Maar van dat laatste is bij jouw parkietjes geen sprake, begrijp ik uit je berichtje, omdat je schrijft dat ze in de middag geen aandacht voor elkaar hebben.

Ik weet niet hoe groot de kooi is die je hebt, maar een ruime kooi is ook altijd belangrijk o.a. zodat ze de mogelijkheid hebben  elkaar te ontwijken als ze daar behoefte aan hebben.

Wat bedoel je ermee dat je 2 mannetjesparkieten aan wilt schaffen?
Bedoel je als gezelschap voor je popjes, of in plaats van je popjes?

Groetjes
Sonja