Popje is gemeen tegen nieuwe man

Gestart door kaspermax, augustus 26, 2013, 15:18:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kaspermax

beste parkietenfreaks,

ik heb een week geleden een nieuw parkietje erbij gekocht. Het is een mannetje en hij is heel mooi grijs met geel. Hij is naar schatting zo'n 8 week oud (hij is al aan het ruien). Hij kwebbelt vrolijk en is heel actief. Hij eet en drinkt ook goed en eet al trosgierst uit mijn hand.

Ik heb ook een popje. Zij is ongeveer 6 maanden oud en is nu ook weer aan het ruien. Ze is een hele pittige dame.

Ik heb de twee geïntroduceerd door ze in kooien naast elkaar te zetten. Vervolgens heb ik het popje losgelaten zodat ze kennis kon maken door de tralies. Mijn oude kooi heeft een soort kapelletje waardoor ze niet helemaal tegen elkaar aan kunnen staan.

Toen ik laatst mijn popje bij het mannetje in de nieuwe kooi deed, deed ze heel gemeen tegen hem. Hij mocht nergens zitten en ze beet hem constant in de staart en pikte naar hem. Ze is heel jaloers. Ik gaf ze laatst samen trosgierst en toen beet het popje het mannetje in de poten, die natuurlijk helemaal flipte.  Toen heb ik ze maar weer uit elkaar gehaald. Nu laat ik ze samen door de kamer vliegen. Tijdens het vrij vliegen zoeken ze wel toenadering. Ze pikken tegen elkaars snavel aan en het mannetje maakt een soort babbelend geluid. het popje jaagt het mannetje alsnog wel eens weg. Ook als ze in hun kooi zitten "tjilpen"ze naar elkaar.

Ik weet niet wat ik hiermee moet. Is mijn popje extra chagrijnig doordat ze in de rui zit?
Hoe en wanneer moet ik ze bij elkaar zetten? Komt dit ooit nog goed?

help me alsjeblieft! :( :( :(




Samm

Gewoon bij elkaar zetten en niet mee bemoeien.. Ze gaan de rangorde bepalen, net als met andere dieren :)

Heb je een foto van je nieuwe grasje? Om echt 100% uit te sluiten dat het echt een mannetje is.

kaspermax

#2
De blauwe is het popje genaamd kasper. De grijze is het mannetje max.

Maar hoe lang moet ik het aankijken hoe het gaat? Want ik wil niet dat ze ongelukkig zijn.


Hoera! Ik liet ze net weer los. Max was aan het baltsen en toen gingen ze snavelen!! Kasper jaagt max nog wel af en toe weg maar dat is dus normaal??

Berichten samengevoegd. Je kan je bericht wijzigen binnen 5 minuten na het posten. Gr. Sara

Samm

Heeft max een wit randje om de ogen? De irisring?

kaspermax

#4
Bedoel je rond de pupil of om het oog zelf?

Max heeft nog geen irisring. Kasper (pop) wel

Berichtjes samengevoegd. Gr. Sara

Samm

Hij lijkt me namelijk ouder dan 8 weken.. Als hij echt 8 weken is, dan is het een popje omdat die een blauwe dop heeft, en dat zou het gedrag ook kunnen verklaren..

kaspermax

Je kan wel eens gelijk hebben, want hij kan veel beter vliegen etc dan mijn popje die wel zo oud was toen ik haar kreeg. De fokker wist zeker dat het een mannetje was dus ik hoop van wel

Samm

Ja maar fokkers weten het vaak ook niet..

kaspermax

Hiet is een foto van dichtbij.  Hij is al wel in de jeugdrui

DobbyFloppy

Even duidelijke foto van de voorkant van de neusdop plaatsen, ken net niet bepalen of de iris ring er nu wel of niet is
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

kaspermax


Samm

Er is wel een lichte irisring, dan denk ik ook dat het een mannetje is.

kaspermax

Maar wat moet ik doem als kasper max weer gaat domineren in de kooi?

Loeky

Zolang het niet tot bloedens toe is kun je ze gewoon bij elkaar in de kooi doen.
Vertrouw je het niet zet je twee kooien naast elkaar en dan bepalen ze zelf
wel of ze bij elkaar in de kooi gaan.

Succes
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

EliseAvi

Dit is gewoon een man hoor. De dop is veel te donker voor een (jong) popje.

kaspermax

Op welke tekenen moet ik letten of het wel of niet goed gaat?

DobbyFloppy

Even een aanmerking. Hetgeen wat jou parkietjes doen is trouwens de rangorde bepalen. Dit gebeurd dmv trekken aan de staart en de pootjes tegen elkaar aanzetten. Als het echt tot bloedens toe gaat dan pas ingrijpen.

Als je nieuwe parkiet bij je andere parkiet in de kooi zit raadt ik je ook aan de inrichting even te veranderen zodat ze beiden weer moeten wennen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

kaspermax

Dankje dobby. Mijn parkietjes zaten vanmiddag op de lamp hun snavels tegen elkaar aan te tikken. Ik zag ze zelfs even snavelen. Max wiebelde ook met zijn kop op en neer en probeerde haar te verzorgen, maar toen werd hij toch weer weggejaagd. Is dit een goed teken? Kasper trekt soms ook haar pupillen samen als max haar probeert te verzorgen. Dat af en toe wegjagen is dus de rangorde bepalen? 

Ik maak me ook zorgen om dat max nergens mag zitten van kasper omdat ze hem dan meteen wegjaagd. Gaat dit nog over, want ik wil niet dat max nieg uit kan rusten, vooral omdat hij aan het ruien is.

DobbyFloppy

Dat klopt. Ik herken dit gedrag ook wel toen mijn popje jonger was. Het is namelijk ook zo dat popjes over het algemeen een stuk dominanter zijn dan dames.
Hier was het in het begin wel eens bij de voerbak wegjagen als hij vrolijk was kreeg hij ook wel eens een snauwtje van haar. Maar dit gedrag is vanzelf weggegaan. Haar eerste partner was dol op muziek en die zat altijd te kwebbelen en vrolijk met zijn kop te schudden.

Het snavelen is wel positief. Mijn vrouwtje heeft haar eerste mannetje niet meer, die is ziek geworden iets nadat ik het 2e mannetje had. Het mannetje wat ik nu heb zit ook wel eens te snavelen met haar, soms halen ze ook wat voer uit de krop naar boven en dit voeren ze mekaar dan. Ook een teken dat ze gek op elkaar zijn.

Dus als ik het zo hoor denk ik wel dat het goed gaat komen met die 2 hoor ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

kaspermax

Oke bedankt voor het advies. Ik vind dit een fantastisch forum