Verwondingen aan de snavel

Gestart door Carla, april 19, 2005, 18:51:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carla

Ik heb vandaag een parkietje dat twee weken in de voliere zit eruit gehaald met een bebloede bek. Heb zijn snaveltje mooi gewassen en heb gezien dat het onderste deel van de snavel naast de huidplooi is gescheurd. De dierenarts heeft mij gezegd dat ik enkel ermoet op letten dat het parkietje nog kan eten en of het drinken niet uit zijn bekje loopt. Mijn vraag is nu : Kan dit vanzelf genezen ? Mocht het vogeltje niet  meer kunnen eten wat kan de dierenarts hieraan doen ? Zijn er mensen die dit al hebben meegemaakt ?
:?:  :?:

Carla

Gelukkig is het niet erg met Janne (het parkietje met de verwonding) Ze zit opnieuw in de voliere. Ze heeft een paar dagen mogen in huis vertoeven om te zien of ze wel kon eten en drinken. En dit bleek geen probleem. Gelukkig maar !!
Tommy moet het nu terug stellen zonder kamergenoot maar dat vindt hij blijkbaar niet zo erg.

Parkieten-Freak

Meestal zijn kleine verwondingen niet zo erg. Echter, als het grote defecten zijn kan in sommige gevallen de snavel gerepareerd worden met een soort kunsthars. (Met zoiets als de tandarts gebruikt).
Bij papegaaien doet men dit wel eens.
Maar zolang de vogel geen problemen heeft met eten en drinken zou ik het zo laten. Wel goed in de gaten houden dat dit vogeltje niet belaagd wordt door zijn gevleugelde vrienden in de voliere. Als dat het geval is, zou ik hem toch een paar weken langer apart zetten!
Hou het verloop van deze verwonding zou ik ook de komende tijd goed in de gaten, en inspecteer af en toe de snavel.
Succes!


Carla

Gisterenmorgen heb ik Janne terug uit de voliere gehaald en nu voorgoed !!
Tommy heeft er dus vanaf gisteren een madam bij in huis !!
Haar pootje zat helemaal onder het bloed. Er hebben dus andere parkieten aan gebeten !De stukjes vel hongen erbij echt zielig om te zien. Janne moet niet meer buiten ze mag veilig in huis naast Tommy. Ik heb het pootje afgewassen en ontsmet. Deze morgen steunde ze eral weer op. Ze heeft ook al gedronken en gegeten. En zit nu vrolijk te fluiten. Tommy is al op bezoek geweest in de kooi van zijn nieuwe vriendin en heeft ze al direct eten gegeven. Het was blijkbaar liefde op het eerste gezicht. Ik hoop dat Janne ons vlug gewoon wordt dan mag ze ook lekker rondvliegen !!

Parkieten-Freak

Groot gelijk Carla, ik vind dit een heel verstandig besluit!
Het lijkt me beter om dit vogeltje in de wat meer beschermde omgeving van de huiskamer onder te brengen.
Ook daar kan ze een heerlijk leven hebben, en ze wordt tenminste niet belaagd door haar soortgenootjes.
Veel succes, en hou je ons  op de hoogte hoe het met Janne en Tommy gaat?


Safrena

Hey Carla

Ik sluit me helemaal aan bij parkietenfreak en vind het inderdaad een hele goede beslissing van je om janne in huis te houden

Tommy zal zeker blij zijn met zijn huisgenootje :P

vele groetjes

Carla

Ondertussen is een stuk van haar éne teentje afgestorven en is haar pootje helemaal in orde. Janne is ook een nieuw bekje aan het krijgen. De dierenarts had gezegd dat het onderste deel van haar snavel helmaal zou uitgroeien. En inderdaad Dat is nu aan het gebeuren. Ik wou het gewoon eens laten weten.

Groetjes

Parkieten-Freak

Heel fijn Carla, dat je het even laat weten, we kunnen er allemaal weer iets van leren.
En natuurlijk zijn we heel blij dat het goed gaat met Janne! :D


Tjipie lover

Heel fijn dat het goed gaat met je lieve kromsnavel.
Veel plezier met Tommy en Janne in de huiskamer, met veel vliegplezier natuurlijk.
Snavelkusjes van Donder en Bliksem voor jou parkieten.
Groeten Ank.