Kan een grasparkiet buiten in een kooi de winter overleven??

Gestart door bitarno, augustus 21, 2013, 00:38:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bitarno

Ik wil graag een grasparkiet aanschaffen maar ik mag die van mijn ouders niet binnenhuis zetten.
Nu wil ik weten of hij buiten de winter kan overleven in een kooi?


DobbyFloppy

Ligt eraan, een parkiet die binnenshuis komt kun je niet zomaar buiten zetten. Dan moet je toch echt een parkiet uit ren buitenvoilere halen.

Waarom mag je parkiet eigenlijk niet binnenshuis? Zoveel troep geeft een parkietje niet.
Ik zelf heb een tijdje parkieten in mijn slaapkamer gehad, elke dag een doekje er doorheen halen en het is prima te doen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

poortman

Wat versta je onder een kooi?

Ik heb zelf een voliere buiten waar ook grasparkieten, en elegantparkieten in zitten ook in de winter.
ze komen allen van buiten,ofwel ook uit volieres.

Wat belangrijk is dat de voliere beschut staat en zeker niet tocht of doorwaait, tevens is een nachtverblijf een vereiste.
Dit kan simpel, door de voliere tegen een bestaande schuur of garage te bouwen waarbij je een opening nar de schuur/garage maakt en een klein verblijfje binnen maakt. De schuur is namelijk simpeler te verwarmen als een voliere.
Dit bv met een electrisch kacheltje op vorststand, verwen ze niet te veel.
Als je een nachthok in een verwarmde schuur/garage hebt kun je een parkiet van binnen er wel in plaatsen, maar dan moet je hem wel reeds in de zomer al naar buiten doen zodat ze geleidelijk wennen.

De voliere is dan het beste met de rug naar de windkant(zuiden) en de zijkanten deels dicht zodat ze beschut kunnen zitten.
Ik scherm in de winter de gehele voliere af met transparante golfplaatjes en komende winter met een ca 1mm. dikke perspex plaat, deze heeft de Hornbach op rol. Ik maak dit met wurgstripjes en wat kleine schroefjes vast aan het gaas en hout.

Het nachtverblijf, moet je voorzien van stro en zaagsel zodat ze eventueel een soort nest kunnen maken.
Zeker alle nestkasten eruit, om per ongeluk doodbroeden te voorkomen.

Ik heb er verder geen kachel in.

Een gewone kooi is niet geschikt daar deze rondom open is.

Andere optie is bij beginnende vorst de vogels in een binnenkooi in een schuur/garage te zetten, wel met raam natuurlijk want ze moeten wel (dag)licht hebben.

Let erop dat je geen badjes neerzet waar ze 's winters in baden, maar drinksilo's welke je bij vorst dus elke dag moet verversen daar het water zal bevriezen.