Blijven maar op de grond zitten

Gestart door Sanderke, augustus 04, 2013, 10:25:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sanderke

Hallo allemaal!
Hopelijk gaat het allemaal goed met jullie!

Ik heb een vraagje :) (sorry als het hier niet hoort!)

Ik heb sinds gisteren 2 van deze mooie vogeltjes, Jef en Jos.
Echter blijven ze maar op de grond zitten!
Ook al is Jef gisteren even ontsnapt en is in de kamer gaan vliegen.

Is hier een reden voor?
1tje zat nog in het nest, de andere al uitgevlogen.

Bedankt!
Groetjes

Sanderke

Samm

#1
Jonkies zitten vaak op de bodem. Die van jou zullen dat wel even blijven doen nog, je hebt ze namelijk veelste jong gekregen; eigenlijk mogen ze nog niet weg als ze nog in het blok zitten.

Sanderke

1tje was er al uit, en die heeft al in de kamer rondgevlogen.
Kon die snel terug vangen.

De andere niet, is dit enorm erg?
Moet ik iets speciaals doen?

DobbyFloppy

De nacht nooit buiten de kooi laten. Wat je kunt proberen is lokken met trosgierst of kooi voor hun neus zetten in ieder geval nooit met de volle hand pakken behalve bij medicatie omdat ze anders bang worden voor handen en ze zo lastiger tam te krijgen zijn.
Zelfs met medicatie gebruik ik een handdoek om ze te pakken.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Ik bedoel dat ze te jong bij de ouders zijn weggehaald.
Dat hij rond vliegt in de kamer dat is juist goed! Ze moeten elke dag vliegen dus dat zal ik blijven doen als ik jou was.

Sanderke

Dus als ik het goed begrijp:

Af en toe wat laten vliegen in mijn kamer.
Maar om ze te pakken uit de kooi een handdoek nemen of eruit lokken met trosgierst?

1tje houdt al van klimmen! :)

Samm

Ze moeten elke dag eigenlijk een paar uur, ze moeten hub energie kwijt en alles even strekken zeg maar.
En nooit eruit pakken, ook niet met een handdoek! Nooit een parkiet dwingen!
Lokken met trosgierst is wel een goeie optie, maar je kan ook gewoon het kooitje open zetten en niks doen, ze moeten wel echt zelf willen, en als hun er klaar voor zijn.
Het is namelijk wel een grote stap voor ze, ze moeten gewoon even de smaak te pakken krijgen, laat maar gaan!

Sanderke

En om er terug in te krijgen?
Wat dan? Dan moet ik ze toch wel pakken?

Ze zijn echt nog jong, en ik kan ze toch niet dag en nacht uit de kooi laten?

Sara

Je kunt er in de kooi alvast voor zorgen dat ze wat handtam worden, voor je ze weer laat vliegen. Neem trosgierst of zaadjes in je hand, en als ze die uit je hand komen opeten ben je al vertrokken. Niet wegtrekken als ze fladderen, en veel geduld hebben. Zorg ervoor dat je huis veilig is om te vliegen als je ze uit de kooi laat.
Als ze toch uit de kooi niet op je hand stappen terwijl je trosgierst vasthebt om hen te lokken zodat je hen weer in de kooi kan zetten, kan je bijvoorbeeld de kooi voor hen houden en kijken of ze daar zo in stappen. Je kan hen ook proberen te lokken met hun favoriete speeltjes of wat wachten tot ze vanzelf in hun kooi gaan. Ze met een doek pakken is eigenlijk wel het uiterste noodplan vind ik, want eigenlijk is dit normaal niet nodig (je moet zorgen dat je genoeg tijd heb voor hen voor je ze uit de kooi laat, zodat je ze niet na een half uur ze er al weer in gaat moeten proberen te krijgen).

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Sanderke

Als ik thuis ben is het 19.00 uur, dan eventjes koken... 19.30 en dan eten!
Ze hebben dan een uur of 3 om te fladderen en de kamer te verkennen! :D

DobbyFloppy

Citaat van: Sanderke op augustus 05, 2013, 08:53:07
Dus als ik het goed begrijp:

Af en toe wat laten vliegen in mijn kamer.
Maar om ze te pakken uit de kooi een handdoek nemen of eruit lokken met trosgierst?

1tje houdt al van klimmen! :)

Dit was de tip voor het teruglokken.
En een parkietje vastpakken mag alleen in geval van medicatie.

Eruit laten gaan is heel simpel gewoon geduld hebben en wachten tot ze zelf de uitgang vinden
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sanderke

Oki!
Nou, heb trosgierst gekocht, een leuk speeltje, zand voor op de grond (kooi dan) en een nieuw zitstokje!

Klaar om eruit te komen!