burdies tam krijgen

Gestart door Ricks0n, juli 14, 2013, 19:02:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ricks0n

Hallo,,   ik heb 4 grasparkietjes ( mannetje gevonden ) toen vriendje bij gekocht en toen 2 vrouwtjes bij gehaald..
maar nu is mijn vraag hoe krijg ik ze tam?  ze eten al van mij hand alleen dat duurd meestal wel even voor ze durven te komen,,  nou heb ik me laten vertellen dat als je meerdere parkietjes heb het wat moeilijker is om ze tam te krijgen klopt dat?
mvg rick

Sara

Ze komen op je hand zitten om te eten, dus ze zijn eigenlijk al handtam. :)
Dit dus zeker blijven oefenen, je bent op de goede weg. Als ze dit doen kan je al de stap zetten om hen uit de kooi te laten (als de kamer parkietproof is en ze zeker niet naar buiten kunnen!)
Ik zie dus geen reden om de vraag te stellen of je meerdere parkietjes moeilijker tam krijgt, want bij hen verloopt het tam maken op dezelfde manier als met één parkietje en je parkietjes hebben de belangrijkste stap al gezet (het op je hand komen zitten).

Wel moet je er natuurlijk 4 tam maken in plaats van bijvoorbeeld 1, wat wil zeggen dat je 4 parkietjes hun vertrouwen moet winnen. Dit kan dus meer tijd of moeite kosten, maar veel hangt ook af van de karaktertjes. Als je één parkietje hebt dat angstig is, kan het tam maken toch moeizamer gaan bij één parkietje dan bij bijvoorbeeld 4 parkietjes die niet bang zijn.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Ik sluit me ook aan bij de reactie van Sara.
Wat je ook kunt proberen is af en toe een stukje met je hand richting het deurtje te gaan terwijl ze op je hand zitten. Heel rustig, maar eerst nog lekker door blijven oefenen. Het tam maken moet je niet overhaasten.

Citaat van: Ricks0n op juli 14, 2013, 19:02:48
nou heb ik me laten vertellen dat als je meerdere parkietjes heb het wat moeilijker is om ze tam te krijgen klopt dat?

Nee dit is wat veel mensen echter denken.
Het is namelijk zo als jij meer als 1 parkietje hebt, ze veel meer durven. De meesten mensen hebben er hier 2 ( of meer) en die zeggen allemaal hetzelfde: 2 durven er veel meer als 1, ze trekken mekaar over de streep met het uitproberen van nieuwe dingen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13