Alleen of toch twee?

Gestart door Nilly, juli 14, 2013, 12:02:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nilly

Sinds 2 a 3 weken heb ik een grasparkietje.
Deze gaat dadelijk met me mee als ik op mijn eigen ga voor een jaar. Zodat ik niet helemaal alleen ben  ;)
Vroeger heb ik ook veel parkieten ed gehad.
Aangezien hij overdag alleen zal zijn vroeg ik me af of het beter voor hem is om er een parkietje bij te zetten?
Waar moet ik verder rekening mee houden? Kennissen van me zeggen dat als je er 2 neemt je ze niet zo snel tam krijgt als bij 1tje.
Dus zoals jullie zien twijfel ik een beetje 2 of 1 parkietje.

Samm

Het hele forum staat vol met dit soort vragen, ga ze allemaal eens op je dooie gemakje door lezen zou ik zeggen :) ook kan je dan zien hoe je het aan moet pakken, en lijsten/namen van goeie fokkers.

Succes!

Pixelsan

Ik had er eentje, geen al te grote kooi en ik vond het eigenlijk wel best zo.
Maar nu ik een grotere kooi had, en hij nu in de zomer minder uit de kooi kan omdat de ramen en deuren vaak open staan wilde ik toch een maatje voor hem.
Gister opgehaald en als het zo goed blijft gaan als dat het nu gaat vind ik 2 een absolute aanrader! Hoe ze samen doen, keuvelen en hoe ontspannen die nieuwe kleine is richting ons omdat hij de oudere nadoet.... Ongelooflijk, dat kostte me met de oudere echt veel meer tijd om dat voor elkaar te krijgen!

Niet twijfelen dus.... ;-)

poortman

Ik vind 2 ook beter als 1, ook om te zien hoe ze met elkaar bezig zijn, spelen etc. maar ook als 1e voor je parkietje zelf.

Mbt tam maken zijn er zeker leden die hier meer verstand van hebben als ik, maar wat ik hier op parkietenfreak en forum gelezen heb, is met voldoende goede aandacht en het leren van elkaar alles mogelijk.

Tam maken is bij mij persoonlijk geen vereiste namelijk, al moet ik toegeven dat mijn tam gekochte parkiet wel heel leuk is!!!!
De rest van mijn parkieten zijn niet echt tam en zitten met zijn allen in een voliere.

DobbyFloppy

Wederom weer zoals ik veel mensen hoor zeggen: iemand heeft gezegd dat je er 2 minder tam krijgt dan 1. Dit is echter niet waar.
2 durven er meer dan 1 dus zal het tam maken ook sneller verlopen.
Ik zie het heel vaak bij mensen die 1 parkiet hadden en er nu 2 (of meer) hebben. Die hoor je uiteindelijk ook zeggen als hun parkietjes tam zijn met zijn 2en durven ze veel meer en ze trekken mekaar echt over de streep
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Nilly

Zijn er specifieke dingen waar je rekening mee moet houden als je er een tweede bij zet?
Die van mij is nog erg jong(heb hem nu 2-3 weken en was net uitgevlogen), zou ik er een van dezelfde leeftijd bij zetten of beter een die ouder is of een die met de hand is grootgebracht?
Ik weet niet zo goed of die van mij een pop of man is, moet ik daarmee op letten bij het kiezen van een tweede. Zijn neusdop lijkt een beetje lichtpaars/roze.


DobbyFloppy

De neusdop van je nieuwe parkietje heeft een roze/paarsachtige neusdop? Dan is dit een mannetje.
In dat geval maakt het niet uit of je een man of een pop erbij neerzet.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Nilly

Bij deze wil ik jullie even melden dat er vanaf 1 augustus een tweede parkiet bij komt.
Ze gaan dan eerst apart in een kooi, tot ze even hebben kunnen wennen en dan samen in een tweede grotere nieuwe kooi.
Ik ben benieuwd.

inge

Super, ;) veel plezier ermee

poortman

Gefeliciteerd, je gaat er vast veel plezier aan beleven. Goede beslissing! :)

Iris7

Gefeliciteerd, dat wordt een gezellige boel!
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Nilly

Het parkietje wat zou komen gaat niet door, het vertrouwen in de fokker is door omstandigheden weg.

Ik vroeg me af welke leeftijd het beste is om bij ons boyke te zetten? Ga nu verder kijken voor een andere maar vroeg me af hoe oud ze het beste kunnen zijn.

DobbyFloppy

Ik zelf probeer weer altijd een partner van ongeveer dezelfde leeftijd bij te zetten.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Probeer het asiel anders eens? Misschien zit daar een vogel tussen wat je bevalt, en geef je zo'n beestje ook weer een warm tehuis :)

poortman

#14
Bij een asielvogel adviseer ik wel om deze even(week of twee) in quarantaine te zetten en goed te observeren.
Als je de kooien in de buurt zet van elkaar, kunnen ze gelijk wennen.

In asiels komen ook wel eens zieke vogels binnen, en het zou zonde zijn als zij jouw Boyke besmetten.

In de regelmaat maakt een asiel goed schoon, maar sommige ziekten zijn hardnekkig en zitten bv op de stokken.

Goed kijken of de pootjes en snavel er schoon en gezond uitzien(ivm schurft/mijt), of de parkiet goed vliegt, en of hij/zij goed in de veren zit. Uiteraard moet hij/zij levendig zijn.