Nieuwe kooi

Gestart door Pixelsan, juli 12, 2013, 21:19:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pixelsan

Ik heb een nieuwe kooi gekocht, een Montana. (Ik denk de madeira)
De parkiet zit nu in een kleinere kooi, maar hierin krijgt hij fijn de ruimte.
Ook willen we er dan een maatje bij voor hem.
Maar is het slim ze tegelijk in de nieuwe kooi te zetten?

De spijlafstand van de nieuwe kooi is nét iets groter als van zijn huidige kooi, kan dat voor een kleintje geen kwaad?

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden/op moet letten?

Pixelsan

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grote_parkiet/montana/73498

Dat is dezelfde kooi denk ik, maar dan licht van kleur.

Ik heb wel eens foto's gezien van deze kooi en dan ingericht, weet iemand die nog te vinden?

Samm

Allebei je vragen kan je het beste opzoeken met de zoekfunctie, dan heb je gelijk een hele boel informatie!

En de parkieten gelijk bij elkaar zetten zijn de meningen over verdeeld.
Dit heb ik namelijk ook opgezocht met de zoekfunctie.
Ik heb besloten ze gelijk bij elkaar te zetten, zet het doosje in de kooi, en laat de nieuwe parkiet zelf het doosje uit komen wanneer hij/zij daar aan toe is.
Mijn jonkie kwam er zelf uit, ging bij mijn oudere parkiet zitten en gaf hem gelijk kusjes en deed zijn snavel open, dat hij gevoerd wou worden door mijn oudere parkiet.
Hij negeerde hem 5 minuten, en keek met grote ogen om zich heen van wat moet ik hier mee?
Maar daarna reageerde hij goed en was het dikke mik tussen die 2.
Dus je kan het op deze manier proberen, of je zet je nieuwe parkiet in je andere kooi, en zet de kooien naast elkaar.
Je zal vanzelf merken dat ze naar elkaar toe willen! Als dit gebeurd kan je ze bij elkaar zetten

Sara

Je kan je parkietjes meteen bij elkaar zetten. In dit geval wordt er aangeraden dat je de inrichting van de kooi verandert. Jij hebt een nieuwe kooi voor hen, dus het lijkt me en geschikte situatie om hen daarin voor het eerst samen te zetten. De tralieafstand is de maximum tralieafstand voor parkietjes. Misschien moet je daarover nog even andere reacties afwachten.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Pixelsan

De zoekfunctie heb ik natuurlijk als eerste gebruikt, maar ik zie maar 1 dezelfde kooi ingericht(maar een klein deel op de foto) de rest lijkt te zijn verwijderd (?)

Je bedoeld wachten op reacties voor de tralieafstand in combinatie met een jong parkietje?

Sara

Ja, over het jonge parkietje bedoelde ik dat.  :) Misschien kan je zelf ook inschatten of het kopje zou passen tussen de tralies, maar ik heb geen ervaring met deze kooien en durf je niets met zekerheid te zeggen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Pixelsan

Ik heb die ervaring met deze kooi ook niet ;-)
De tralies gaan wel denk ik, maar er zijn nogal wat richeltjes en randjes waar ik over twijfel.
Hoop dus dat er mensen zijn die weten of dat goed gaat of niet.
Zou het ook zonde vinden ze in de kleine kooi te moeten laten tot de kleine ook groot is.... (die kleine hebben we nog niet).

Samm

Ik had laatst een topic gevonden met de afstand.
De afstand bij je nieuwe kooi is 13mm staat erbij?
Dit is volgens mij het zelfde als wat ik heb! Mijn jonkie en mijn volwassen kunnen hier met hun hoofd door op sommige plekken!
We hebben 1x gezien dat ons jonkie er met z'n hoofdje door wou een aantal
Weken geleden.
Mijn vriend heeft hem heel erg laten schrikken en duidelijk gemaakt dat die dat niet mag.. Sindsdien gaat hij niet verder dan de snavel, dus ik hoop dat het hier bij blijft anders moet ik ook maatregelingen treffen want mijn volwassen parkiet is net zo groot als mijn jonkie en zal dat ook blijven.
Dus pas er aub mee op want met deze kooi is het wel mogelijk!

inge

Bij kooi inrichting topic Stonden inderdaad de foto,s van mijn Montana Madeira,helaas zie ik dat ze verwijderd zijn door de beheerder :(


Pixelsan

#9
O en wie is dat dan? Ik dacht dat de beheerder in dit geval de eigenaar van de foto zelf was, niet dus?

Inmiddels zit Pixel met zijn nieuwe maatje in de nieuwe kooi, ik houd het goed inde gaten, desnoods gaan ze nog voor een aantal weken in de kleine kooi.

Beheerder is website beheerder.

Pixelsan

Waarom worden er dan foto's uit berichten verwijderd zonder dat de plaatser dat weet?
Ik had nu met de nieuwe kooi heel graag de inrichtingen van dezelfde kooien gezien om ideeën op te doen, maar kan bijna niks meer vinden....

inge

Hoi ,hier een foto van de kooi die ik heb ;)

Pixelsan

Ah, dank je!

Mijn deur is iets lager en ik heb geen plastic schermpjes onderaan de bak, maar verder lijkt ie hetzelfde.
Ik heb de voerbakken eruit gehaald, vind ze zo groot....  Gebruik jij dat flesje linksboven voor water?

DobbyFloppy

Dat flesje is een waterfontein, gebruik er zelf ook 1 alleen wel er grotere. Het water blijfthierdoor een stuk schoner. Heb de ervaring met opn bakjes dat het water sneller verdampt en er veel dingen in komen zoals poepjes en veertjes
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Pixelsan

Ja dat wist ik, die had ik in de kleine kooi ook, maar die past niet op de madeira...
Maar vanmorgen in de dierenwinkel iets gezien waarvan ik denk dat het dat fonteintje is, dus dat zou moeten passen dan....
Die gele is met een pinnetje toch? Snappen ze dat?

inge

Inderdaad , die gele is met een kogeltje,hangt er nu niet meer in ,ze dronken er niet van!