Enkele vraagjes

Gestart door Trix en Dax, juli 04, 2013, 19:16:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trix en Dax

In een ander topic is er gezegd geweest dat ik best men grasjes kan laten rondvliegen om ze tam te maken.Ik heb heel wat topics hierover gelezen en heb nog een paar vraagjes.

* Ik heb momenteel 2 deurtjes open staan om ze buiten te krijgen in de kooi. Is het misschien beter dat ze maar 1 uitgang leren?
* Kan/moet ik een opstapmogelijkheid voorzien voor in en uit de kooi te geraken want de deurtjes klappen 180° open. Misschien hebben ze niet genoeg plaats om fatsoenlijk/veilig buiten te geraken?
* Moet ik praten tegen mijn grasjes als ik ze uit hun kot wil lokken want meestal blijven blijven ze dan stil zitten met zo'n blik in hun ogen van wat zegt die nu  8)
* Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik muisstil in mijn zetel moet bliven zitten tot ze uit de kooi zijn want telkens ik beweeg stoppen alle activiteiten in de kooi even en trekken ze zich terug op hun veilige stek voor enkele minuten?
* Moet ik blijven proberen om met trosgierst IN de kooi (met de deurtjes dicht) handtam te maken op de momenten dat ik niet uren de tijd heb om ze los te laten vliegen?
* Ik denk dat ik de enige grasjes heb die trosgierst NIET lekker vinden  ;) Laatst heb ik een halve sliert in de kooi laten hangen toen ik ben gaan werken en als ik terug thuis kwam was er niet al te veel van de sliert verdwenen? Misschien nog eens proberen maar deze keer een ganse dag of langer laten hangen?

Ok ik zei enkele vraagjes maar het zijn er iets meer geworden dan ik had verwacht. Moet ik nog zeggen dat ik onervaren ben  :P

Alle hulp is welkom al is het maar op 1 vraag dat je kan antwoorden. Alvast bedankt !!!!!

poortman

-Mijn gevoel zegt 1 deurtje open, dan tocht het ook niet zo ;)
-Ze landen waarschijnlijk op de kooi, en klimmen vanzelf naar de deur, anders de eerste keren even met een stok
voorhouden en ze naar binnen zetten.(niet teveel voeren buiten de kooi, anders gaan ze er niet vanzelf in)
-Ik zou in elk geval lekker je ding doen in de kamer, daar moeten ze ook aan wennen, anders schrikken ze elke keer dat je beweegt.
-Trosgierst in de hand kan volgens mij altijd, stukje fruit kan ook, kijk even op de site/google wat ze wel en niet mogen!!
-Er zit ook verschil in waar je de trosgierst koopt, ik heb eens een zak gehad die ze niet aanraakten, en daarna 1 die ze gelijk kaalvraten, misschien eens kijken bij een andere winkel? Anders met fruit proberen, bv appel, zie bovenstaande.
-De meeste zijn er toch wel gek op, maar ze hebben een eigen willetje.

DobbyFloppy

1. Dit maakt naar mijn weten voor het tam maken niet zo heel veel uit
2. Meestal vinden ze inderdaad vaak wel de kooi, er zijn wel mensen die een stok aan de buitenkom van de kant hangen, maar de vraag is dan gaat de vogel er dan gelijk opzitten?
3. Je kunt ze het beste uit de kooi lokken met iets wat ze lekker vinden
4. Ze zullen gewoon nog echt even aan je moeten wennen, als ze eenmaal gewend zijn zelf uit de kooi te komen en het paradijs ontdekt hebben zullen ze dat ook prachtig vinden en gewoon lekker gaan genieten.
5. Als je kort tijd hebt voor het oefenen dan kun je de training wel even in de kooi voortzetten.
6. Als je parkietjes niet van trosgierst houden probeer dan iets anders te zoeken wat ze lekker vinden, bij sommigen is dit fruit, bij andere gewone zaadjes

Hopelijk kun je hier wat mee ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Trix en Dax

Even een update:

Ik heb ze de weg naar de uitgang getoont door een Sisaltouw (opgeknoopt tot een balletje) naast het deurtje te hangen. Met onmiddelijk succes, ze waren na een paar minuutjes zeer geïnteresseerd. Trix (de dominante maar toch meer schrikbare) ging na een tijdje van zijn stok op het deurje zitten en bekeek de omgeving een minuutje en ging dan terug naar binnen.

Om hen nu buiten te lokken heb ik een handdoek op de zetel gelegd vlak voor hun kooi met daarop een glazen potje van een kaarsje gevuld met voeder.

Hopelijk met succes

Trix en Dax

Net hun eerste vlucht achter de rug en geland op een fotoframe. Ben eens benieuwd of/wanneer ze hun weg terug gaan vinden  :)

inge


Trix en Dax

Ze zijn er beiden zonder problemen terug in geraakt na een uurtje. Blijkbaar was het zeer spannend want heb verschillende doekjes moeten gebruiken om alles op te kuisen wat ze hadden achter gelaten  ;)
Voor de rest is alles goed gegaan. Vele plaatsjes gezocht en gevonnden en ze weg gejaagd van de plaatsen waar ze niet mogen zitten (lampen, tv). Morgen ga ik nog eens proberen en ze dan naar mij te lokken met wat zaadjes in m'n hand.

Ik heb veel tegen hen gepraat en had wat trosgierst achter gelaten in hun kooi als beloning en zelfs dat hebben ze opgegeten (zeldzaamheid )

inge

Super dat het zo goed gegaan is !

Trix en Dax

update: ondertussen hebben ze al 3 keer los gevlogen en zijn ze zonder problemen terug naar de kooi gegaan.
Ik heb ze telkens beloond met een stukje trosgierst in de kooi met de bedoeling van ze de smaak te geven om zo het handtam simpeler te maken.

Ook heb ik sinds gisteren een badje aan de kooi hangen om ze de nodige verfrissing te kunnen geven.

Bijkomend vraagje: ik heb een stel slijtstokken besteld en wil de kooi een beetje herinrichten. Heeft dit effect op de training en moet ik dan 's nacht terug licht laten branden om ze te laten wennen aan de nieuwe set-up?

DobbyFloppy

Het is gewoon even wennen aan de nieuwe inrichting, binnen een paar dagen wennen ze eet wel aan.
Sommigen zijn gek op badjes andere vinden het sproeien met de plantenspuit weer heerlijk
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Trix en Dax

Het is weer een tijdje geleden dat ik nog een update gegeven heb.

Het uitvliegen lukt redelijk goed. Een paar keer hadden ze geen zin om er uit te komen (ze zullen geen zin gehad hebben). Ook het terug keren naar de kooi is geen probleem. Het enige waar ik me nog een beetje zorgen om maak is dat ze wanneer ze uitvliegen enkel bovenop de kooi willen landen. Ben plannen aan het uitbroeden om een kleurrijke parkietenboom in elkaar te steken om ze tot daar te lokken. Dat gaat al een verschil geven denk ik...

Het handtam maken is nog steeds een grote flop. Ze blijven nog steeds stokstijf zitten wanneer ik de trosgierst in de kooi steek. Het probleem is denk ik dat de kooi iets te laag staat (en ik dus te groot ben) waardoor ze mij steeds in het oog houden. Ik heb al geprobeerd om te gaan zitten maar dan kan ik zolang mijn arm niet omhoog houden. Daarom ga ik nu het volgende eens proberen (misschien heeft iemand van jullie hier al ervaring mee). Ik ga nu gewoon regelmatig vlak voor de kooi staan en tegen m'n grasjes praten (met men handen op men rug). Ook waggel ik dan een beetje heen en weer om ze te laten wennen aan bewegingen voor hun kooi. Ik vertrek pas wanneer ze rustiger geworden zijn (ademhaling).
Daarnaast heb ik een stukje trosgierst gehangen aan het deurtje langs waar ik de training uitvoer en als ze een tijdje er van aan het eten zijn ga ik in de buurt staan zoals hierboven beschreven.

Hopelijk lukt dit alles een beetje....

ps: bijkomend vraagje: ik heb ergens gelezen dat als je (in een noodgeval) in de kooi moet zijn dat je best een handschoen aan doet om de associatie van de hand met het tam maken niet te verstoren. Is een handschoen genoeg of kan je ook beter je arm bedekken?

Wederom wat leesvoer voor ons grasjes liefhebbers. En nogmaals hartelijk bedankt voor de voorgaande hulp en uitleg !!!!

DobbyFloppy

Als ik een parkietje moet pakken voor medicatie gebruik ik zelf vaak een gastendoekje om ze te pakken. Wel opletten dat je ze uiteraard niet fijnknijpt.
Wat sommigen ook wel doen is soms de kooi op de bank zetten naast jezelf en dan ondertussen terwijl je bezig bent kletsen en dan met je hand erin proberen te gaan.

Hebben ze overigens überhaupt al wel eens trosgierst gegeven? Ken namelijk zijn dat het ze niet lusten. In dat geval moet je even uitproberen wat ze wel lekker vinden.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

jolandacarlo

#12
Het heeft allemaal zijn tijd nodig om parkieten tam te krijgen.
Ik denk dat je het beste zo gewoon mogelijk je dagelijkse dingen moet doen zoals je altijd doet, want daar moeten ze toch aan gaan wennen.
Ook langst de kooi lopen met je handen langst je lichaam (niet perse op je rug denk ik).
Forceer niks , doe gewoon je ding en praat veel met ze.
Misschien hebben ze nu in de kooi favoriete speeltjes die je er een keer uit kan halen, ga rustig zitten en houd ze vast en speel er zelf wat mee.
Als ze nieuwsgierig zijn komen ze er misschien op af.
Zo is mijn parkiet heel tam geworden.
Of andere speeltjes die ze leuk vinden op tafel leggen en er zelf mee gaan spelen zodat je ze daarmee gaat lokken.
Dan wennen ze langzaam aan je handen en zo ga je stap je voor stap je verder, met op laten stappen op je vinger of zo.
Veel tijd ,geduld en energie erin stoppen en veel succes hopelijk lukt het.
Groetjes Jolanda

Trix en Dax

Ik moet zeggen dat het heel goed gelukt is voor de eerste keer. Ik kon langzaam aan en in stapjes tot vlak voor de kooi naderen terwijl Dax (de jongste) vlijtig aan de trosgierst bezig was. Enkele keren is hij weggevlogen en dan ben ik blijven staan tot ze rustig waren en dan terug gaan zitten (wel eerst even de hand aan de houder met stukje trosgierst vast gehouden). Binnen de 2 minuten zat Dax terug te knabbelen en kon ik alles herhalen.
Ik heb zelfs na enige tijd een hand achter m'n rug kunnen halen zonder dat hij weg vloog.

Nadien heb ik de houder met trosgierst verwijderd uit de kooi en heb ik ze laten rondvliegen. En ook daar viel het mij op dat ze dichter bij mij kwamen gevlogen en mij dichter lieten naderen terwijl ze bovenop de kooi zaten.

Het is me wel opgevallen dat de youngster meer initiatief toont dan de oudere. Kan het zijn dat de dominantie overgenomen door de youngstser (2 weken verschil) ?

Trix en Dax

Weeral een bijkomende vraagje  ;)

Beide grasjes vliegen nu vlijtig rond en springen spontaan in en uit de kooi. Ook komen ze steeds meer en meer naar de trosgierst als ik die hen aanbied.
Het probleem is nu dat als ze rondvliegen ze net boven of naast mijn hoofd en in de week zelfs over dat van mijn vader toen die op bezoek was. Voor ons beiden is dat geen probleem maar de rest van de familie zal alles bij elkaar krijsen mocht het bij hun gebeuren.

Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Enerzijds is dit volgens mij een teken dat ze zich meer en meer thuis beginnen te voelen en dat ze mij ook meer vertrouwen, maar anderzijds heb ik het gevoel dat dit aggressief gedrag kan zijn. Iemand ervaring mee ?

DobbyFloppy

Als ze richting je hoofd vliegen is dat naar mijn weten meer een teken van vertrouwen. Die van mij komen voornamelijk bij me voor eten ( zijn lekkere eigenwijsjes :P)
Agressief gedrag beschouw ik meer als bijten.

Mijn grasjes staan nu boven maar in de tijd dat ze nog beneden stonden zette ik ze met bezoek altijd even apart omdat ze dan juist meer herrie gingen maken om zo boven het bezoek uit te komen.
Reden dat die van mij boven staan is omdat ze daar een kamer speciaal voor hen ingericht hebben, genoeg speelruimte en vliegruimte dus
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Trix en Dax

Update: net hebben beide grasjes voor de allereerste keer het aangedurfd om op men vinger te kruipen (om aan trosgierst te kunnen geraken). Heerlijk gevoel !!!!!!!!!!!!!

Ik ga de komende dagen proberen dit nogmaals te herhalen.

Alvast iedereen al bedankt voor de goede raad !!

inge

Super,nu dat ze het aandurven zeker enkele malen per dag herhalen als je er de tijd voor hebt ;)

jolandacarlo

Fijn dat ze al een beetje beginnen te wennen om uit de kooi te komen.
Dat over het hoofd vliegen kan zijn omdat ze misschien nog niet weten dat ze ook kunnen landen op je hoofd of schouder.
Als ze wat meer gewend zijn aan je handen kan je ze aanleren om op je schouder of hoofd(als je dat wil) te gaan zitten zodat ze weten dat dat kan.
En als je weet dat het vliegen boven het hoofd, krijsen of angst geeft bij sommige mensen zou ik de parkietjes dan niet los laten.
Misschien worden ze dan juist banger.
Ze eerst rustig laten wennen en de tijd geven bij mensen die er niet bang voor zijn.
Dat is wat mijn gevoel zegt , misschien hebben andere daar andere ervaringen mee.
Succes met je parkietjes