Bruine neusdop

Gestart door Issii, juli 02, 2013, 11:51:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Issii

Hallo allen,

Ik pas tijdelijk op het parkietje van mijn zus die een aantal maanden in het buitenland werkt.
Nu heeft hij al die tijd al een bruine neusdop. Toen mijn zus nog bereikbaar was zei ze dat de dierenwinkel-meneer had gezegd dat hij een stoornis had in zijn hormoonhuishouding waardoor hij, zeg maar, transgender is/wordt.
Maar nu heb ik ook allerlei berichten gevonden over mijt e.d. Ik met foto's naar een bevriende dierenarts, maar die durfde geen conclusie te trekken op basis van foto's.

Verder is het een gezond beestje. De neusdop was vroeger toen ze hem net had blauw. Maar inmiddels is die al ruim een jaar oud en is het bijna helemaal bruin. Geen losse vellen e.d. En hij krabt er ook niet aan. Hij heeft wel gigantische moodswings. Ene dag super vrolijk, speels en tam. Volgende chagerijnig, krijsend en aanvallend. Dit wisselt zelfs soms per uur!

Heeft iemand hier verstand van? Moet ik me zorgen maken? Moet ik iets ondernemen?
Foto's in de bijlage.

Alvast bedankt!!
Groet van een bezorgde zus

DobbyFloppy

Hoi de neusdop van een jonge valkparkiet is lichtblauw met wijt.
Na een halfjaar kleurt hij bij de meeste poppen bruin.
De neusdop van een pop met bruine neusdop is vaak ook wat houterig.
Zover ik ken zien is het verder gewoon een poppendop
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

poortman

Lijkt mij ook gewoon een poppendop, de poten lijken schoon van mijt voor zover ik kan zien.
Als de poten ook korstig en dikker worden, en heel warm, moet je zeker even snel terugkomen op het forum ovv Mijt/Schurft.

Op de poten is de mijt regelmatig als eerste te zien, aangezien zij zich krabben met de poten en bij mijt/schurft aan de poten, hier met de snavel aan zitten, verspreid het zich dan vaak pas naar de snavel, mondhoeken en verder.

Als je er snel bij bent geneest dit doorgaans volledig, wacht je te lang, dan kan het je nagels, tenen of een vogel kosten.

Maar nogmaals, het ziet er nu normaal uit, het is dus wel een Pop en geen man.

Hoe blauw was de dop eerst? Lichtblauw/paars of echt hard/donkerblauw?

Qua moodswings, het popje zal de broedrijpe leeftijd bereikt hebben en misschien behoefte hebben aan mannelijk gezelschap. Let op dat je geen popje bijplaatst, dit zal zeer waarschijnlijk matten worden.
Parkieten zijn groepsdieren en zitten niet graag alleen, dit zou het gedrag kunnen verklaren.

Daar je slechts oppast, zul je niet direct een 2e er bij zetten, ik denk dat het dan op jou aankomt om haar gezelschap te houden ;)