[Pip] Geen goed gevoel over.

Gestart door melanie93, juni 30, 2013, 16:23:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

melanie93

Hallo,

Ik heb sinds donderdag twee parkieten en ik wil ze graag tam maken.
Ik heb ze een dagje laten wennen aan hun nieuwe omgeving.
Daarna ben ik begonnen met de training.
Ik heb tips en filmpjes op internet op gezocht en dat een beetje na gedaan.
Met wat trosgierst in je hand in de kooi en ze er aan laten wennen, alleen ze deden vanaf dag 1 al rustig en ze leken het niet eng te vinden. Is dit wel okay? En ik las laatst dat je de vogel naar je toe moet laten komen, maar ik ging met het trosgierst voor ze staan zodat ze zo konden eten. Als ik een paar cm van ze af sta komen ze gelukkig wel naar me toe, maar toch denk ik dat ze denken 'Die komt wel naar ons toe met het lekkers.' 
Ik heb gelezen dat je dit minimaal een week moet doen, maar ik zag laatst een filmpje waar ze direct overgingen met opstappen op de hand. Omdat Pip zo rustig bleef heb ik dit ook gedaan, ik heb hem eerst gelokt op m'n hand met wat trosgierst. Hij bleef rustig eten.
Dit heb ik tot gisteren gedaan. Vanaf vandaag ben ik begonnen met een commando er bij te leren, namelijk:  'Op.' Ik heb het gevoel dat hij dit wel snapt, Ik moet nog wel met m'n vinger tegen hem aan duwen (Zachtjes) en op zeggen en dan stapt hij voorzichtig op.
Zelf zonder iets lekker doet hij dit, daarna krijgt hij natuurlijk wel zijn beloning. Ik haal hem dan van het stokje en laat hem 10 sec op m'n vinger  zitten en beloon hem dan met trosgierst. Ik heb het gevoel dat dit wel redelijk gaat.

Ik wou wachten met vliegen tot dat ze in de kooi goed tam waren, maar ze hebben per ongeluk al gevlogen.
Dit ging wel redelijk goed voor een eerste keer (denk ik.) Hun vlucht was rommelig alsof het de eerste x vliegen was en ze bleven zitten op het hoogste punt. Ik kreeg ze niet meer in de kooi dus moest ze vast pakken. Is dit erg? Ik lees veel over dat je parkieten niet mag vast pakken. Doordat ze niet z'n grote kooi hebben vind ik beweging wel belangrijk dus heb ik ze vanochtend laten vliegen.
Toen ik ze weer in de kooi wou hebben moest ik ze weer vast pakken. Ik wil graag dat ze uit zich zelf op m'n vinger gaan zitten maar dat is nu nog te ver gegrepen.

Ik denk zelf dat het vliegen nog te vroeg was en ik met het zitten op m'n vinger in de kooi verder moet.
Want buiten de kooi luistert hij nog nergens naar. Zo net wou ik hem leren dat hij op m'n vinger moest blijven zitten, hij was best moe dus bleef hij laag en op de tafel bij de kooi,, ik had wat trosgierst op m'n hand en lokte hem op m'n hand, dit ging 1 a 2 keer goed maar het leek alsof hij bang was voor m'n hand en wou niet van het lekkers eten.
Ik heb hem toen weer op moeten pakken om in de kooi te doen.  Ik heb toen nog wat oefeningen gedaan in en uit de kooi dat hij bleef zitten, maar hij sprong telkens weer in de kooi. Hij was erg moe dus heb besloten om voor vandaag te stoppen en morgen weer verder te gaan.

Maar ik het gevoel dat ik het niet zo goed doe met de vogels.
Het gevoel dat ik te snel wil.
Iemand op of aanmerkingen?

Samm

Vast pakken mag niet nee, alleen als je echt niet anders kan.
Laat ze vliegen als je voldoende tijd hebt, zodat ze zelf terug gaan naar hun kooi als ze honger hebben.
Anders kan je iedere keer weer opnieuw beginnen, want zo maak je, je vogeltje weer bang voor handen.
Je gevoel dat je het niet goed doet, zal ik maar los laten.
Wat ik zo lees doe je erg je best, alleen zal ik wat dingetjes aanpassen als ik jou was.
Ik heb zo'n beetje elke topic op dit forum gelezen, en dat heeft mijn 'aanpak' naar m'n grasjes toe wel veranderd.
Dus mijn tip aan jou, is echt een avond te gaan zitten en alles
Goed door te lezen, vooral kijken bij gedrag en tam maken.
Het kan namelijk wel een half jaar duren voordat ze een beetje tam worden en aan je gewend zijn, en als je pech hebt nog langer.
En al die tijd moet je geduld, geduld en nog eens geduld hebben.

DobbyFloppy

Inderdaad wat er gezegd wordt gebruik eerst de zoekfunctie.
Er zijn al heel vaak vragen over het tam maken gesteld.
E het verschilt ook per parkiet hoelang je doet over het tam maken, de ene parkiet zal je sneller vertrouwen dan een andere. Dit is ook net afhankelijk van het karakter.

Het liefst niet vastpakken dit alleen indien noodzakelijk zoals bijvoorbeeld bij medicatie anders niet.
Geef ze ook regelmatig de kans om te vliegen, dit is ook beter voor het tam maken. Ze kunnen dan hun energie kwijt en zullen vervolgens meer aandacht voor jou hebben omdat het dan geen energiebommetjes meer zijn.

Het sleutelwoord voor tam maken is dan ook geduld en vertrouwen opbouwen.

Neem goed de tijd voor het tam maken en overhaast niks.
Als je ze wel in de kooi wilt krijgen zorg dT ze wat honger hebben lok ze eventueel met trosgierst of zet de kooi voor hun neus.

Alvast succes!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

poortman

Om ze na het vliegen weer in de kooi te zetten, mits niet té kleine opening, is op een stok(net als in de kooi) laten stappen, en zo een lift geven naar/in de kooi, misschien een optie. Bij mij werkt het eigenlijk altijd prima.

Ze zitten een groot gedeelte vd dag op een stok, dus dit zal hen bekend voorkomen.
Eventueel kun je vast een beloning in de kooi doen. Bv trosgierst, fruit, gelijk ook vers water en vers voer etc.
Dit geeft veeel minder stress, als weer die hand alsmede het opjagen.

Mijn parkiet is erg gehecht aan zijn speeltje, als ik met zijn speeltje klingel(belletjes dus), gaat hij ook gelijk zijn kooi in.
E.e.a. verschilt dus wel per persoon, uh, Parkiet.

Succes.