Verontrustend

Gestart door Trix en Dax, juni 29, 2013, 16:37:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trix en Dax

Hallo,

Ik maak me een beetje zorgen om het gedrag van 1 van mijn 2 parkieten.
Verleden week heb ik me 2 grasparkietjes aangeschaft (1 week verschil in leeftijd) en ze konden het direct met elkaar vinden. Ik ben begonnen met het handtam maken mbv trosgierst tot nu toe met weinig resultaat.
Vanaf vandaag begint de oude van de 2 zich echter zeer dominant te gedragen. Zo begint hij o.a. heel hard te stjirpen tegen het andere grasje en hem tegen de tralies van de kooi te dringen. Ook begint hij soms ter plaatse hevig te fladderen (zonder te vliegen). Daarstraks belaagde hij de jongste toen die aan de eetbak ging zitten en heeft hij hem ook al eens van de stok geduwd.
Aan de andere kant zoekt de jongste hem steeds op en schermt de oudere de jongste af bij "gevaar" zoals bijv. het opvoeden met trosgierst.

Is dit normaal gedrag en zo niet kan ik dit corrigeren?

Samm

Is normaal, ze bepalen de rang orde, dit gaat wel over.
Ik heb een half jaar verschil met leeftijd, en de oudste laat de jongste soms ook even zien wie de baas is, maar wel alleen met eten anders niet.
Waar je wel op moet letten is dat je geen 2 popjes hebt, die kunnen bijna nooit samen.

DobbyFloppy

Dingen zoals aan de staart trekken zijn inderdaad rangorde bepaling.
Wat jou parkiet doet is dunnetjes, ook dit valt onder rangorde bepaling, heel normaal. Zolang het niet tot bloedens toe gaat hoog je niet in te grijpen.

Weet je ook wat het geslacht is want met 2 poppen gaat het meestal niet levend goed samen.
Met een foto van de neusdop vanaf de voorkant ken ik je dit zo vertellen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Trix en Dax

Ik heb ze eindelijk eens fatsoenlijk op de foto gekregen. Kan je ook in een keer eens kijken naar het leeftijdsverschil (volgens de kweker 2 mannetjes en 1 a 1.5 week verschil).

Daarnet zaten ze lekker knus naast elkaar te slapen en was er geen vuiltje aan de lucht.
Het gaat inderdaad meestal om de eetbakjes ( 2 naast elkaar ) en over de hoogste stok in de kooi. Misschien is de oudste meer territoriaal...

Ook heb ik daarstraks de jongste zich zien verweren wat ik ook al positief vind. En buiten wat duwen en wat macho gedrag is er niks ernstig gebeurd.

Ik ben toch al direct wat meer gerust gesteld !! Waarvoor dank !!!!

DobbyFloppy

#4
Afgezien ik geen wit kan ontdekken in de neusdop vermoed ik 2 mannen, ook afgezien de neusdopjes niet lichtblauw zijn zoals bij een jonge pop ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Zijn hele mooie parkietjes! Die van mij moeten ook altijd tegelijk eten uit het zelfde bakje haha, i.p.v. Dat ze nou na elkaar gaan eten, maar nee hoor!

EliseAvi

Probeer altijd 2 of meer stokjes op de hoogste plek te hebben, dan hoeven ze daar geen ruzie over te maken. Ook kan het helpen om de 2 bakjes in plaats van naast elkaar tegenover elkaar te hangen. De ene kan namelikk dan niet zelfs eten én de andere weg jagen, wat wel kan als de bakjes naast elkaar hangen.

Trix en Dax

De eetbakjes hangen wel naast elkaar maar er is wel een 20 tal cm tussen. Zolang Dax niet op het achterste bakje gaat zitten is er geen probleem  ;)

Ik ga zeker 2 stokjes bovenaan plaatsen, maar zolang ze niet kunnen uitvliegen kan ik niks veranderen aan de kooi. Dus eerst handtam krijgen...

DobbyFloppy

Handtam maken gaat beter als ze af en toe hun energie kwijt kunnen. Hierna zullen ze beter de aandacht voor jou hebben. Ht schijnt zelfs dat tam maken hierdoor juist beter helpt.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Dit heb ik inderdaad ook ondervonden!
Bij mij kunnen ze 6 uur of langer uit de kooi vanaf het begin al gelijk gedaan, en ik ben erachter gekomen dat ze veel minder schrikkerig zijn als er iets valt of als er ineens ergens geluid uit komt, omdat ze nu zelf kunnen ontdekken wat het is.
Als bijv. De afstandsbediening viel dan zaten ze hoog in de kooi de eerste paar dagen, en nu hebben ze even gekeken wat voor'n ding het is, en als die nu valt, lijkt het net of ze het niet door hebben.

Trix en Dax

Dus eerst laten losvliegen???

Dus kan ik beter de kooi open zetten, zelf laten buitenkomen en wachten tot ze zelf binnen vliegen?
En DAN pas proberen te laten opzitten??

DobbyFloppy

Ja je kunt ze het beste los laten vliegen. Zo kunnen ze hun energie kwijt. Ook het tam maken buiten de kooi werkt prima daarvoor hoeft je parkiet niet perse in de kooi te zitten. Geef hem wel de gelegenheid om zelf uit de kooi te gaan dus niet eruit jagen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13