Geluidje maken

Gestart door Tom, juni 24, 2013, 22:03:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tom

Hallo,

Het is de eerste keer dat ik een parkietje mag opvoeden, en ik ben een beetje bezorgd. We hadden vroeger eens een dwergpapegaai gehad, maar de opvoeding met dit kleintje blijkt toch iets anders te verlopen, waarschijnlijk omdat het papegaaitje ouder was
.
Ik heb een kleintje gekregen bij een goed aangeschreven kweker, en deze moest ik nog grootbrengen met een papmengsel. Zo gezegd, zo gedaan. Daar ben ik op dit moment mee bezig. Ik heb 'm nu bijna een week en hij begint zich steeds vrijer te voelen en durft steeds meer. Maar hij is nog totaal niet geïnteresseerd in de zaadjes, trosgierst of water. Als ik 'm wat probeer te 'voeren' dan is het met heel veel aarzeling en moeite één of 2 zaadjes . Gaan ze uiteindelijk dit toch zelf leren of moet ik blijven proberen als ik het bakje in de kooi laat staan?

Tevens is zijn ontlasting nog erg waterig. Is dit ook normaal met de pap?

Verder begint hij sinds gisteren ook rare geluidjes te maken. Nu weet ik niet precies wat hij hiermee wilt zeggen, misschien kunnen jullie helpen? Hij doet het nu altijd als hij uit de kooi is (en bij mij is), maar ook vaker in de kooi en als ik hem aanspreek.

Alvast bedankt!!

Tom

Kleintjes

Slechte kweker die z'n vogels weg doet met hand opfok, zonder medische reden (overlijden ouder vogels en dergelijke).
Parkieten (en andere vogels) horen bij hun ouders groot te worden en pas met 6 tot 8 weken ( liefst 8 weken) te verhuizen naar hun nieuwe thuis.

Zaadjes pellen leren ze van de ouders / mede vogels, evenals sociaal parkietengedrag. Dit kun je hen niet leren. Beste lijkt me, als dit jonge diertje nog 'n paar weken naar z'n ouders gaat.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Tom

Ik heb overigens een geluidsopname erbij gedaan... Vergeten te vermelden...

Sara

Is dit geluid van een grasparkiet afkomstig?  :o
Dit heb ik echt nog nooit gehoord, met de nadruk op nooit. Ik heb ook met parkietjes gekweekt en dus ervaring met kleintjes, maar nooit hebben zij zo'n geluid gemaakt.
Vind dit geluid niet normaal, klinkt bijna als een huilend wezentje (maar aan een parkiet zou ik zelfs niet denken).

Vind het trouwens verbazingwekkend dat een kweker hoog aangeschreven staat die parkietjes verkoopt met zo'n vergroot risico op gezondheidsproblemen, gedragsstoornissen en zelfs sterfte. Klinkt misschien allemaal wat overdreven, maar dieren die te vroeg weggehaald worden bij hun ouders missen essentiële zaken van het 'opgroeien als dier' en dat brengt de risico's met zich mee die ik  noemde. Een parkietje is geen bouwpakket of een speeltje met een handleiding. Kwekers die een beginner zomaar een klein parkietje meegeven en zeggen 'zorg er maar verder voor', hebben het niet goed voor met hun parkietjes. Zoals Kleintjes al zei dus; ga met je parkietje naar de kweker en vertel dat het parkietje toch echt bij de ouders hoort te blijven tot een leeftijd van 6-8 weken.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Tom

Hoi Kleintjes & Sara,

Dank voor jullie berichtjes.
Volgens de kweker is het een rozeborstbaardparkiet. Ik zal eens vragen hoe oud hij precies is want dat weet ik dus niet. Hij ziet wel 'redelijk' uit, heeft de veren en is iets groter dat een dwergpapegaai. Ik ben voornamelijk op het advies van de kweker afgegaan of het goed was om 'm mee te nemen omdat ik hem tam wil maken. Dan was dat de beste optie vertelde hij mij.

Ik vond het ook een heel erg vreemd geluid... Zal het ook eens aan de kweker laten horen.

DobbyFloppy

Citaat van: Tom op juni 24, 2013, 23:59:11
Ik ben voornamelijk op het advies van de kweker afgegaan of het goed was om 'm mee te nemen omdat ik hem tam wil maken. Dan was dat de beste optie vertelde hij mij.


Hoi even een goed advies van mij en vele vogelliefhebbers hier dier het waarschijnlijk met mij eens zullen zijn.
Elke parkiet is wel tam te maken met veel geduld en tijd, en vertrouwen opbouwen met je parkiet
Elke dag oefening doet al wonderen
Laat je dus niet vertellen welke parkiet het makkelijkst tam wordt want uiteindelijk is elkeparkiet tam te krijgen als je er de tijd maar voor neemt
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

Je had er niet bij verteld over welk soort parkiet het ging, maar ik kan niets zeggen over het geluid aangezien het een andere parkietensoort is.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

poortman

Zo'n geluid heb ik bij vogels ook nog nooit gehoord, zonder dramatisch te gaan doen, klinkt het als een kleintje die verwanten mist.
Of een hele nare luchtwegaandoening/ademen.

Ik zou toch advies op maat vragen bij de fokker en je bezorgdheid uiten, hoe oud is hij eigenlijk? hoeveel weken?

Groetjes Martijn

Tom

Citaat van: poortman op juni 27, 2013, 00:04:19
Zo'n geluid heb ik bij vogels ook nog nooit gehoord, zonder dramatisch te gaan doen, klinkt het als een kleintje die verwanten mist.
Of een hele nare luchtwegaandoening/ademen.

Ik zou toch advies op maat vragen bij de fokker en je bezorgdheid uiten, hoe oud is hij eigenlijk? hoeveel weken?

Groetjes Martijn

Hoi Martijn,

De fokker zegt dat ik het moest vergelijken met een baby huil.
Op mijn vraag hoe oud het vogeltje is kwam na herhaaldelijk verzoek geen antwoord...

DobbyFloppy

Je kunt er dan vanuit gaan dat de leeftijd die eerst gegeven is waarschijnlijk niet klopt.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13