Vleugel spreiden

Gestart door Trix en Dax, juni 23, 2013, 10:20:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trix en Dax

Hallo,

Ik heb gisteren 2 grasparkietjes gaan halen. De ene is een weekje of 2 ouder dan de andere.
De jongste wiebelt nog een beetje (z'n evenwicht nog beetje vonden heb ik gelezen) op z'n zitstokje en heeft het vliegen nog niet helemaal onder de knie.

Er is mij gezegd dat ik de vogels de eerste dagen moet laten doen en er af en toe tegen de spreken en langs de kooi te passeren om ze zo aan mij te laten wennen. Wanneer ik echter langs de kooi passeer gaat de jongste even op 1 poot zitten en spreid hij 1 vleugel deels (telkens een andere). Is dit normaal. Ook zie ik hem regelmatig in rust z'n vleugels strekken en z'n vleugelveren goed leggen.

Ik vermoed dat dit alles met zijn nog iets jongere leeftijd te maken heeft maar wil graag een beetje gerust gesteld worden  ;)

Wouter

Wat ik hoor klinkt gewoon in de oren als normaal parkietengedrag. Wel ben ik benieuwd naar de leeftijd van je vogels.

CiteerDe jongste wiebelt nog een beetje (z'n evenwicht nog beetje vonden heb ik gelezen) op z'n zitstokje en heeft het vliegen nog niet helemaal onder de knie.
Dit klinkt namelijk als een veel te jonge parkiet.

Samm

Doet mijn volwassen parkiet ook, als ze lang stil zitten moeten ze de vleugels gewoon even strekken.

Trix en Dax

De juiste leeftijd weet ik niet maar de kweker zei dat hij geen vogels meer had die net het nest verlaten had dus veel te jong gaat die niet zijn. En het vliegen gaat na 2 dagen al wat vlotter. De andere is ong. 1,5 week ouder vermoed ik want hij heeft veel minder zwart aan de snavel.

De oudere vogel geeft ook vaak het voorbeeld aan de jongere (ideaal dus) en beiden kunnen het goed met elkaar vinden denk ik want ze maken elkaar al schoon.

Ze zijn beiden al gekalmeerd dus ben ik vandaag begonnen met het tam maken via trosgierst met als bedoeling ze te laten op stappen om ze daarna te laten los vliegen. Nog veel werk geduld voor de boeg  :)

DobbyFloppy

Heb je toevallig ook foto's van hen waarop de neusdop duidelijk zichtbaar is?
Hieraan kun je ook een beetje schatten hoe oud het dier is. Althans of het jonger dan een halfjaar jaar is of niet
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13