Praten volwassen parkiet

Gestart door Yoko, juni 16, 2013, 20:20:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yoko

Hallo

Weer een vraagje
Zoals een paar mensen weten heb ik donderdag nog een parkietje erbij gehaald die al volwassen is
Mijn vraag is of deze nog steeds kans heeft om te praten omdat hij dit nog nooit heeft gedaan en ook ben ik zijn eerste eigenaar dus dit is hem nooit aangeleerd

Volgensmij is hij een jaar oud

Ik hoor het graag  :)

grasParkiet2

#1
Hoi, ik denk dat een grasparkiet alleen praat als die daar in geinterreseerd is. En ook naar je luisterd. Dus het ligt aan het karakter van het vogeltje. Weet niet of die dat nog doet als die al ouder is.

En dacht dat ik ergens had gelezen dat vogels die alleen gehouden worden en zich 'eenzaam' voelen juist meer gaan praten. Maar weet niet of het klopt. Mijn grasje leerde het inderdaad jong en alleen. Maar praat na 3 jaar nog en luistert naar mij en heeft van de week zelfs een nieuw woord geleerd 'baby-bird'

Yoko

Hmm ik denk dat het dan maar afwachten word
Mijn eerste parkietje Yoko die kan wel dingen zeggen maar dan meer in klanken dan echt praten maar je hoort wel wat ze bedoeld

Misschien gaat Albus wel haar nadoen
Mijn vriend wil dan hem het woordje poep aanleren.... pfffff

foxie13

Je parkietje hoeft niet alleen te zijn om te leren praten, dit is hetzelfde als tam maken, bij 2 parkietjes volgen ze elkaar, zo ook met praten. Hieronder staat wat over praten, dit is van www.parkietenfreak.nl afgehaald.

Niet iedere parkiet leert praten. De ene parkiet doet het wel, de andere zal het niet doen.
Het maakt niet uit of u een mannetje of een vrouwtje heeft; beide seksen zijn in principe evengoed tot praten in staat.
Wel schijnt het zo te zijn dat parkieten die graag kwetteren en geluidjes maken sneller tot praten in vergelijking met de wat stillere soortgenoten. De parkiet begrijpt meestal niet wat hij zegt. Hij bootst voornamelijk de klanken na. Wel is het zo dat bepaalde woorden associatiës oproepen met bepaalde dingen. Als je bijvoorbeeld altijd "badje" zegt als de parkiet lekker onder de plantenspuit gaat, zal de vogel het woord "badje" gaan verbinden met "besproeid worden".
Om een parkiet te leren praten kun je hem het beste op een rustig moment van de dag op je vinger zetten en dicht bij je mond houden. Begin met een kort zinnetje waarbij je de klemtoon legt op het woordje dat je hem wilt leren: zijn of haar naam bijvoorbeeld. Een voordeel van de methode met korte zinnetjes is dat het minder monotoon is voor de kromsnavel, dan wanneer je steeds één en hetzelfde woordje herhaald. De aandacht van de parkiet kan hiermee iets langer vastgehouden worden. Blijf deze woordjes gedurende enkele minuten herhalen, articuleer duidelijk en spreek langzaam. Probeer dit meerdere malen per dag te doen.
Na verloop van tijd zal de vogel dit korte zinnetje of woordje nazeggen. Daarna kun je de woordenschat uit gaan breiden. Je zult ook merken als de parkiet eenmaal praat, dat hij ook woorden of zinnetjes gaat zeggen die je hem nooit geleerd hebt!
Ook kan het zijn dat je parkiet andere geluiden oppikt zoals het piepen van een deur of lachen en hoesten.
Leer je parkietje niet vloeken. Het kan je in verlegenheid brengen en eenmaal aangeleerde woorden zijn moeilijk af te leren.