Tweede parkietje

Gestart door Yoko, juni 14, 2013, 22:07:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yoko

Hallo,

Ik heb al ongeveer een ander half jaar een grasparkietje die nu sinds ongeveer een half jaar tam is
Ik heb nu sinds een dagje een nieuw parkietje erbij dit keer een Engelse parkiet

De Engelse zit in een andere kooi in een andere kamer en heb het advies gekregen om ze nog niet aan elkaar te laten  tijdens dat ik de nieuwe tam maak

Is dit waar of kan ik hem met zijn kooi al op de zelfde kamer neerzetten en hen verder op dezelfde kamer waar mijn andere parkietje staat (die al tam is) tam maken?



Het liefst wil ik hem ook tam hebben wanneer ik hem uit zijn hokje laat vliegen met de ander erbij.


Het nieuwe parkietje is trouwens al volwassen.

Berichtjes samengevoegd en topictitel verduidelijkt. Je kan je berichtje aanpassen binnen 5 minuten na het posten. Gr. Sara

Sazu

Hey!

Ik had ook eerst 1 parkiet, die al heel tam was. Toen ik mijn tweede parkiet erbij kocht, die helemaal niet tam was, had ik hem eerst in een apart kooitje in de zelfde kamer gezet. Mijn tamme vogel na een dag los gelaten en kijken wat hij deed. Hij was super nieuwsgierig en me nieuwe parkietje ook.
Ik heb toen mijn nieuwe parkietje in de kooi geleerd om op een stokje te stappen, zodat als hij los ging vliegen ik hem weer in de kooi kon stoppen als het nodig was.
Zodra hij dit kon heb ik de nieuwe parkiet ook los gelaten en buiten de kooi ze samen kennis laten maken met elkaar. Het klikte meteen en ze begonnen gelijk te snavelen (ERG LIEF!!). Dit heb ik een paar keer gedaan (in de loop van 1-2 dagen) en toen mijn grootste kooi opengezet. Die nieuwe parkiet volgde meteen mijn oude en ging erbij in de kooi in de zitten, mee-eten, middagdutjes doen. Heb toen besloten ze gewoon samen in de kooi te doen. Echter, mijn nieuwe parkiet kon alleen nog maar op een stokje stappen.

Dit is allemaal begin mei geweest van dit jaar. Mijn nieuwe parkietje ging toen bijna alles na doen wat mijn oude al deed. Nu komt hij spontaan zelf bij ons zitten en spelen. Hij is nog steeds iets schuw voor handen, maar armen, schouders, schoten, de bank etc etc vind hij helemaal niet eng meer!!
Juist met zijn tweeen durven ze veel meer!!

Ik zou ze gewoon bij elkaar zetten. Uiteindelijk hebben ze het samen ook gewoon leuk en tam maken duurt misschien iets langer, maar aan de andere kant halen ze elkaar wel over om steeds weer iets nieuws te proberen en te laten zien dat sommige dingen (zoals handen etc) helemaal niet eng zijn.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt!

Succes met je nieuwe parkietje!

Sara

#2
Ik zie geen reden waarom je de kooi met het nieuwe parkietje niet in dezelfde kamer mag zetten. Ik zou de kooien zeker naast elkaar zetten. Zo kunnen ze al een eerste kennismaking doen. Zo kan je best het nieuwe parkietje wel een paar dagen laten wennen in de kooi (alles is nieuw voor hem). Al zijn de meningen hierover verdeeld. Sommigen raden aan om ze eerst in aparte kooien naast elkaar te laten wennen, maar anderen vinden dat je ze best meteen bij elkaar zet, zodat ze meteen kunnen uitmaken wie de baas is (dit gebeurt sowieso bijna altijd, ze pikken dan even naar elkaar).

Als je in de zoekfunctie "tweede parkietje" ingeeft, vind je trouwens enorm veel topics over een nieuw parkietje introduceren bij een ander parkietje, dus je zal daar zeker antwoorden vinden op je vragen.  :)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Ik zeg ook lekker bij elkaar zetten, kunnen ze gelijk al aan elkaar wennen. En ja met zijn 2tjes durven ze inderdaad met. Als de 1 besluit bij me te zien volgt de 2e ook wel
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

inge

Nog een tip als je ze bij elkaar zet, wel even de kooi  inrichting helemaal anders inrichten zodat het voor beiden helemaal nieuw is! :)

Yoko

Bedankt allemaal hier heb ik zeker wel wat aan :)
Hij komt vandaag bij mij en Yoko op de kamer dus dat word een gezellige boel in mijn kamer

Yoko

#6
Nou ze zitten zelfs al bij elkaar
Ze waren veel te nieuwsgierig naar elkaar

Tot zover gaat het erg goed

inge

Super komt helemaal goed ;) veel plezier ermee!

Sara

#8
Even een tip: vervang je plastic zitstokjes door houten zitstokjes, deze laatste zijn veel beter voor de pootjes.
Op die foto lijkt je kooi trouwens nogal klein voor twee grasparkietjes. Ik kan het mis hebben, maar de diepte en hoogte van de kooi zijn ongeveer zichtbaar op de foto en lijken aan de kleine kant.
Als je kooi niet erg groot is, zal je je parkietjes in ieder geval wel vele uurtjes per dag los moeten laten vliegen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

http://www.petsplace.nl/Vogel/p/OG030?q=:price:ALL:navCategory:NAV2Kooi:subNavCategory:NAV2Kooi|NAV3KooiNFSPG01505:subSamenstelling:Natuurlijke%20materialen%20non-food|samenstelling_0470

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten

Van de laatse link zijn de houten stokjes ook goed, gebruik alleen geen zandhulsjes, neem in plaats daarvan de hagen pediperch stokjes.
Deze zijn erg goed voor het slijten van de nagels en snavel, en worden ook door mijn parkieten zelfs gebruikt tijdens het wassen voor hun koppie
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Yoko

Bedankt allemaal
Het is opzich een aardige kooi maar ik denk inderdaad net iets te klein
Ik zet sowieso altijd het deurtje een paar keer open

Houten zitstokken was ik zeker al van plan bedankt voor de link :)

Het nieuwe parkietje Albus heeft een erg lief karakter maar ik ben wel blij dat hij Yoko wel een beetje van zoch afbijt ondat Yoko een iets te dominante dame is

Iniedergeval kletst Yoko de oren van zijn kop en doet hij haar al met een paar dingen na
Gisteren heett hij zelfs trosgierst uit mijn handen gegeten maar dat mocht niet van mevrouw omdat zij ook wou

grasParkiet2

Super gezellig. 2 grasjes. Mijn grasjes waren ook meteen verliefd. Hij was zo blij met zijn nieuwe vriendinnetje. En vrouwtjes zijn vaak de baas. Mijn popje is ook de koningin. En was ze ook tegen de valkjes die veel groter waren. Maar de pyrrhura's laat ze maar met rust. (zijn ook 2 popjes :P )

Yoko

Hihi ja vouwtjes zijn gewoon lekker pittig!

Ze bij elkaar zetten was echt een enorm goede keus
Albus heeft al uit mijn hand gegeten (na voorbeeld van Yoko) en hij kwam net zelfs op mijn hand zitten om te snoepen van het zaad  ;D

Yoko


DobbyFloppy

Beetje naar mekaar pikken is ook rangorde bepaling.

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/73826
Dit zijn ook zeer goede stokjes voor het bijslijpen van de nagels en spde snavel.
In tegenoverstelling met andere slijpstokjes slijten deze stokken niet.
Dus zeker een goede aanrader voor in de kooi.
Mijn valkjes en vooral mijn grasjes vinden ze heerlijk om op te zitten.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Yoko

Die ga ik zeker bestellen plus de houten zitstokken :)
Thanks!

Yoko

#16
Houten zit stokke  plus een stok van cement zitten erin

En Albus is al zo goed als helemaal handtam. Hij gaat direct op mijn hand zitten ook als mijn hand een stuk van hem vandaan is dan komt hij vrolijk aanvliegen

Bedankt iedereen voor de tips :)
Hier mag een slotje op

U vraagt, wij draaien! *KLIK*