Kruipersziekte!

Gestart door annerite, november 14, 2005, 10:09:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

annerite

Hallo allemaal,

Er is al zoveel over kruipersziekte geschreven in dit forum, maar wil toch nog wat advies. Ik heb nl van het weekend een parkietje gekocht die waarschijnlijk deze ziekte heeft.... Ik had dus al een parkiet van een half jaar oud...

Nu is mij nog steeds niet duidelijk of die oude parkiet ook ziek gaat worden. Is een half jaar al oud genoeg om aangestoken te worden?
Ik weet ook niet of dit vogeltje andere afwijkingen van binnen heeft door deze ziekte..
Ik wil hem misschien terug gaan brengen bij de kweker en maar hopen dat mijn oude vogel niet besmet is geraakt. Ze hebben in aparte kooien gestaan, maar zijn al wel even bij elkaar gweest. Heb al wel wat vogelartsen opgebeld. De ene is heel paniekerig en de ander zei dat het niet perse zo hoeft te zijn dat de oude vogel besmet is.

Kunnen jullie nog eens je mening hierover geven?

Ps. ik wilde nog zeggen dat ik het stom ben dat ik m gekocht heb:( Ik zag al dat er iets niet klopte met het vogeltje maar de kweker (30 jaar ervaring!) zei dat de veertje nog aan moesten groeien en dat dat binnen enkele weken allemaal goedkwam. Maar ik als leek kan, na het zoeken op internet concluderen dat het beestje ziek is! Echt balen :(

Groetjes Annerite


Safrena

#1
Hey Annerite

De kruipersziekte verplaatst zich via de veertjes, de poepjes maar ook via de lucht.
En ja, ook oudere parkietjes kunnen besmet geraken met kruipersziekte maar zullen daar niet ziek van worden. Zij worden drager van het virus en het beste kun je dus met deze parkietjes niet kweken om het virus in te perken.

Als je nieuwe parkietenvriendje  kruipersziekte heeft is de kans groot dat je andere parkietenvriendje besmet is.

http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

vele groetjes

Sonja

Hoi Annerite,

Toen ik voor Joepie een vriendje erbij had gehaald, bleek dat ze de kruipersziekte had. Al haar vleugelpennen (aan weerszijden) en staartpennen raakte ze kwijt, en ze kon niet meer vliegen.  :(  Een 'geluk' bij een ongeluk: het bleek de 'milde' vorm te zijn, waardoor ze na een poos langzaam maar zeker haar veren weer terug kreeg, en daarmee ook haar vermogen tot vliegen. Ze is wel wat achtergebleven in de groei, maar verder is er niets meer aan haar te merken.
Ook ik was heel erg bang dat Joepie het ook zou krijgen, maar dat is niet gebeurd gelukkig. Hij is nu hoogstwaarschijnlijk wel drager van het virus, maar kweken doe ik toch niet, en het belangrijkste vind ik dat hij zijn veren heeft mogen houden.
Eerst durfde ik ze niet goed samen te houden, omdat het zo besmettelijk is. Maar toen ik erachter kwam, dat het virus zich ook via de lucht verspreidt, heb ik besloten om het toch te doen. Ik heb er geen spijt van, Pucky is zo'n lief en dapper vogeltje. :blush:
Zoals Safrena al schreef, denk ook ik dus dat je eerste parkietje nu drager van het virus is.

Groetjes, Sonja.


annerite

Bedankt voor je reactie !

Het zou dus kunnen betekenen dat mijn oude vogel wel besmet is, maar waarschijnlijk wel gewoon al zijn veren behoudt en niet ziek wordt?

Nu moeten we dus de volgende keer een iets oudere vogel voor Coco moeten zoeken, anders zal de volgende nieuwe vogel wel ziek raken, klopt dat? Kunnen we nu beter nooit meer een nieuw vogeltje voor Coco nemen?

Groetjes

annerite

Ook bedankt Sonja voor je reactie! Zie m net pas na mijn reply:)

Ben je naar de dierenarts geweest om vast te stellen dat je voegletje de ziekte had en kon die toen ook meteen zien of het een milde vorm was?

Groetjes

Sonja

#5
Hoi Annerite,

Nee, dat heb ik zelf geconcludeerd. Ik heb hier op de site heel veel info gevonden over deze ziekte.
Dat het om de milde vorm ging  bleek uit het feit, dat Pucky haar veren uiteindelijk weer allemaal heeft teruggekregen. Dat zou anders niet gebeurd zijn.

Groetjes, Sonja.

annerite

Ok bedankt:) Ik ben nog steeds aan het twijfelen om m vanavond terug te brengen of niet....

Het beestje oogt verder niet ziek, maar wie weet heeft het nog wat anders onder de leden. Hij slaapt wel veel, maar is ook nog wel jong (7 weken), hij eet verder wel goed. Ik kan wel naar een vogelarts gaan, maar dat is bij ons ver uit de buurt en zou dan pas morgen kunnen. Als ik m terugbreng wil ik dat het liefst zo snel mogelijk.

Het is zo sneu voor het beestje, die kan er verder ook niks aan doen!