misschien een tip???

Gestart door goofy, april 19, 2005, 17:40:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

goofy

heej ik heb misschien een tip voor mensen.

ik heb 3 van die fruitsticks van vitacraft en ze vinden het heerlijk! :D

Ik heb het net een uurtje in huis en ze eten er al flink aan  :shock:
Ik zal even een foto uploaden van het pakje en van hoe entousiast de parkieten zijn :P :P :P

Foto komt later!

Parkieten-Freak

Fruitsticks bevatten enorm veel suikers. Parkieten die regelmatig knabbelen aan deze sticks lopen kans dat de kropinhoud gaat verzuren, hetgeen weer kropontsteking in de hand kan werken.
Laat vogels daarom 1x per dag knabbelen, en haal de sticks dan uit de kooi.


goofy

en wanneer mag ik ze erdan weer in doen?? :(

Whoops domme vraag!

ik heb ze eer nu een paar uurtjes aan laten knabbelen maar de eersdte is al op  :shock:  :?  :shock:

Parkieten-Freak

Ik zou de parkieten een kwartiertje gelegenheid geven om te knabbelen. 1 stick is genoeg!!!
Dan weghalen, en laat ze enkele dagen later weer aan de stick knabbelen.
Geef snoepstokjes uitsluitend als snackje, en niet dagelijks. :wink:


Tjipie lover

Welke fruitsticks bedoelde je??
Dat zijn toch niet die zaadsnoep stokjes die je met dat stukje plastic aan de kooi kunt hangen of wel?


yep deze bedoelen ze inderdaad :wink:
gr safrena

Kuslar

Hi allemaal

Ik geef die sticks maar het zijn sticks met zaadjes en je hebt ze in verschillende smaken. Ik gebruik altijd de smaken  fruit, honing en met ei. Dat kan toch wel. Het zijn geen snoepsticks. IK doe ongeveer 3 sticks per week.









___________________________
liefs layla, cabar en gülcan

janet

ik heb twee parkieten en ik geef maar 1 stick per week, Aadje vreet letterlijk in een kwartier zo,n stokje leeg, volgens mij is dat niet goed, vandaar het rantsoen.

Safrena

Hoi layla

Die sitcks ook al zijn ze met fruitsmaak blijft snoep. :wink:
Drie per week is te veel dat is niet gezond. Een per week is meer dan voldoende :wink:


Hoi janet

In een kwartier zo een stick leeg eten :shock:
Wat je kan doen is als je ziet dat Aadje al even lekker geknabbeld heeft is de sitck er uithalen later terug geven.
Hij moet ook zijn gewone eten opeten

Hier krijgen mijn meisjes ook heel af en toe eens zo een stick maar beiden doen bijna veertien dagen met zo een stick.
Behalve dan als het er eentje met eivoer is die is dan op een weekje op.
Zij eten liever  fruit en groentjes en af en toe een stukje kaas :wink

vele groetjes

janet

Zoals je merkt Safrena, is Aadje een parkiet met gebruiksaanwijzing. Met zijn vorige vriendje kon hij overweg, omdat die zich vaak de les liet lezen. Mocht soms ook niet eten, maar die gaf de moed niet op en bleef dan steeds hapjes nemen. Ik heb expres al 3 etensbakjes in de kooi. Het is een grote kooi, dus ze zitten elkaar echt niet in de weg. Maar Aadje is gewoon een baasje!!

esther

Ik zou ook wel willen dat ze hier een paar weken met zo\'n stick deden.
Als Timo een stick ziet hangen dan wil ze hem alleen maar in stukken scheuren, ze eet er niet veel van maar ze wil gewoon knabbelen en kapot maken. (wilgentakken en bijtmateriaal genoeg maar ja)
De rest eet er gewoon normaal van en smullen van de zaadjes.
Ik heb 4 parkieten en eens in de zoveel weken krijgen ze een stick.

Ik verbaas me er best wel over dat sommige mensen heel vaak een stick geven, de parkietjes kunnen echt goed ziek worden bij die hoeveelheden
Of er nu fruit aanzit of zaadjes, ze plakken het met honing aan het stokje vast en daar zitten veel suikers in

Groetjes Esther

Parkieten-Freak

Ja precies Esther. Het is en blijft een traktatie voor de vogels.
Af en toe kan geen kwaad, maar het mag nooit basisvoer worden.


Annika

daarbij komt dat ze in verhouding met het gewone voer natuurlijk ook nog erg prijzig zijn, dus lijkt het me iets te overdreven om zoveel te geven.
Hier is het ook echt bedoeld als traktatie, wij eten tenslotte toch ook geen pak koekjes als ontbijt, lunch of avondeten  :wink:

Groetjes Annika

goofy

haha daar heb je gelijk in maarja ik dacht ik geef het ze eens en ze gingen vreten als varkens! :lol:  :shock:  :lol:

Nou nu weet ik dat er veel suiker inzit dus ik zal niet teveel geven. :idea:  :wink:

Ingrid

Allereerst, ook ik ben geen voorstander van teveel fruitsticks omdat er naar verhouding TE veel suiker inzit. In de natuur eten vogels ook wel honing dus zo af en toe is het niet schadelijk. Zelfs in Xtravital zit suiker, alleen dat zal nooit zoveel zijn dan in de fruitsticks. Gebruik ze dus als versnapering en niet ter vervanging van fruit of normaal voer :wink:.

Gr. Ingrid

Lenthe

Het is maar goed dat ik dit weet.
Mijn vorige parkiet at ook bijna 3 sticks in de week, ik dacht ook dat dit een extra voedingsstof was wat ze nodig hadden.
Mijn  nieuwe parkiet eet er gelukkig maar 2 in de week, en nu krijgt hij er dus nog minder.

groetjes Lenthe

Parkieten-Freak

2 snoepstokken in de week is echt teveel.
1 stokje per 2 weken is meer dan voldoende. :!:
Geef je vogeltje in plaats van een snoepstok 1 x per week een klein stukje kaas, een stukje cracker, of een stukje brood.
Groente of  fruit (geen avocado!): het mag allemaal! Een elleboogje gekookte macaroni, of een stukje gekookt ei mag ook!
Kortom: je kunt je vogeltje toch lekker verwennen, en ook nog eens op een gezonde manier!


goofy

Dankjewel voor de tips ik zal het allemaal eens uitproberen ;)

Anita & Marisa

Hoi hoi,

Dit komt ook vaak verwarrend over. In de dierenwinkel zeiden ze tegen ons dat het erg gezond was e.d. Maar helaas is dit niet zo! Chico krijgt als lekkernij fruit, groente, stukje kaas, gekookte rijst of een stukje trosgierst! Dit vindt hij ook heerlijk  :wink: (en het is gezond  :D )

mirjam

Goed dat ik dit lees. Joep had ook zo'n stick, maar hij is echt een vreetzak en eet binnen 2 dagen zo'n stick leeg. Die krijgt hij voorlopig dus niet meer.  :D

mirjam