HELP!! Veel parkieten dood in voliere...

Gestart door parkiet11, mei 30, 2013, 14:50:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

parkiet11

Hallo

We hebben al jaren een volliere met parkieten.
Alleen sinds een paar weken zijn er al heel wat doodgegaan.
En nu ook zitten er een paar in elkaar op t stokje.
Wat zou het kunnen zijn?
We hebben er ook zebravinkjes en diamantduifjes bij maar daar is nog geen 1 dood gegaan of
ziek van geweest.
Wat kunnen we hier aan doen?
Ik ben echt bang dat we geen 1 overhouden.

Kleintjes

Er is hier maar 1 zeeeer dringend advies: Ga zo snel mogelijk naar de Dieren Arts, of liever nog Vogel Arts en laat je dieren nakijken. Neem eventueel dode meer voor sectie (als je dat wilt).
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Sluit mij aan bij Kleintjes. Heel snel onderzoek laten doen, voordat je er nog meer verliest. Hierbij zou ik ook een reeds overleden parkiet meenemen voor sectie. Hieruit kunnen vogelartsen vaak ook veel opmaken, waardoor wellicht specifieker behandeld kan worden. Ga wel naar een vogelarts. Bij de meeste dierenartsen is helaas niet genoeg kennis aanwezig om gericht te kunnen behandelen.

Vermeld er duidelijk bij dat je ook diamantduifjes in de voliere erbij hebt zitten. Hoe lang zitten deze er al bij? Is het overlijden van je parkietjes kort daarna begonnen? Duiven staan erom bekend dat zij veel bacteriën bij zich dragen, dus het kan best zijn dat zij iets doorgegeven hebben aan de grasjes. De grasjes zijn wat kleiner en 'zwakker' en kunnen sneller ziek worden van deze bacteriën..

Sterkte. Laat je ons weten hoe het afloopt?

poortman

Om mogelijk nog verdere besmetting te voorkomen, misschien verstandig om de gezonde parkieten even apart te zetten?
Ik weet niet hoeveel je er hebt  en of dit mogelijk is.
Bv in een Ferplast kamervoliere(kunnen vaak ook buiten indien beschut vwb zon en wind/tocht).

Natuurlijk grondig de voliere schoonmaken en eventueel plekken waar ze veel zitten(stokken, nestkasten, randen voerbakjes etc.) met bv  verdunde Dettol (3-5%) goed schoonmaken.

Ik zou de bodem ook goed aanpakken, hier liggen uiteraard veel uitwerpselen ed.
Bij mij zijn er veel in de rui, waardoor de weerstand ook verminderd, aanvullen met ruivoer is ook een perventieve oplossing om wat meer weerstand te geven.

Succes en ik ben ook benieuwd naar andere reacties, erg vervelend allemaal.