Bijtende parkieten

Gestart door puckje33, mei 15, 2013, 18:37:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

puckje33

Ik heb 2 parkieten van 9 maanden oud. Ik ben al lang bezig om ze tam te maken en sinds een week gaat er eentje op mijn hand zitten. Wat eerst leuk begon als zachtjes bijten,bijten ze nu hard in mijn hand. Volgens mij is het meer een soort dominantie want de ander wordt ook jaloers als de ene op mijn hand zit. Ik heb al wel gelezen om dit gedrag te negeren en niet je hand weg te trekken maar soms bijten ze echt hard dus trek ik automatisch iets terug.
Wie heeft er nog een goede tip hoe ik nu verder moet met het tam maken van mijn beestjes?
Alvast bedankt!!

Kleintjes

Over tam maken en bijten zijn al tientallen topics geschreven. de zoekfunctie (rechtboven) kan je verder helpen.

Je parkieten zijn in de puberteit en proberen nu uit waar de grenzen zijn.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Gewoon doorgaan zoals je bezig bent. Bijten inderdaad negeren. Gezien de leeftijd zijn zij waarschijnlijk in de pubertijd. Bij consequent negeren zou het bijten na een poosje weer over moeten gaan.

Ik heb hier al 2 (behoorlijk) tamme vogels, waarvan er eentje (5jr) net een enorme bijtperiode achter de rug heeft. Qua tam maken kan ik bij hem al niet zoveel meer verknallen. Ik kan hem namelijk ook gewoon vastpakken, daar heeft hij geen probleem mee (maar dit doe ik uiteraard alleen als het nodig is). Het negeren werkte in dit geval niet, waarna ik heb besloten hem van mijn hand te jagen (door heel zacht de zwiepen met de hand waar hij op zat) op het moment dat hij beet. Dit heb ik consequent gedaan en dat bijten is nu weer over. Maar wat ik zeg: ik zat niet in de tam-maak-periode, maar heb het hier over een super tamme parkiet. In jou geval zou ik het bijten eerst eens een flinke periode (dan heb ik het niet over een paar dagen maar toch zeker een paar weken/maanden) negeren en desnoods op een stok zetten zodra hij bijt.

Dat ze elkaar wegjagen is vrij normaal. Dit is een constant rangorde-'spelletje' wat gespeeld wordt.

EDIT: gelijk met Kleintjes  :P

puckje33

Oke,bedankt. Ik blijf dus gewoon maar doorgaan op deze manier en als ze echt te hard bijten zet ik wel terug op de stok want soms zit ik met mijn kiezen op elkaar. Maar goed..het is voor een goed doel want ik vind het al heel gaaf dat ze nu op mijn hand gaan zitten na eindeloos oefenen!