free-flight

Gestart door grasParkiet2, april 13, 2013, 17:05:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grasParkiet2

Hoi, ik wil graag met mijn vogel free-flight gaan doen. Maar ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen. Heeft iemand daar ervaring mee?

En wat vinden jullie van free-flight?

Wouter

Wat bedoel je precies met free-flight? Bedoel je dat je je parkiet buiten wil laten rondvliegen?

DobbyFloppy

Wouter dat is free flighting inderdaad ;)
Maar als je het mij vraagt zou ik het niet doen.
Allereerst zou je dus met een tuigje moeten werken wat ik je al afraadt. Want stel het gaat mis en hij blijft ergens achter hangen is de kans dat hij zichzelf ken ophangen, wat je uiteraard niet wilt.
En als ie wel een keer schrikt als het volledige freeflighting is ben je hem kwijt ook.

Het lijkt me wel gaaf om dit met Sita te doen, maar er zitten echt wel risico's aan. Toen ze in het begin dat ik haar kreeg was ze wel tam maar kon ze erg slecht vliegen door een wondje bij haar vleugels. Toen kon ik gewoon de voordeur met haar open doen maar nu doe ik dat niet. Stel ze schrikt ben ik haar misschien wel voorgoed kwijt
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Wouter

Buiten rond laten vliegen lijkt me inderdaad erg risicovol. Denk ook aan roofdieren als katten en roofvogels.
Waarom zou je dit zo graag willen?

DobbyFloppy

Ik denk zelf persoonlijk zodat je in de zomer buiten met je parkiet kunt zitten.
Maar inderdaad katten etc zijn ook een gevaar voor de parkiet. Ik heb zelf een kat en voor haar is de parkietenkamer al vanaf dag 1 sinds ik verhuisd ben verboden terrein, dit omdat ze ook vogels vangt en opeet
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

grasParkiet2

Hoi, ik wou dit graag doen met mijn groenwang parkiet niet met mijn grasparkiet. Mijn pyrruhra's zijn heel erg op mij gesteld en 1 leert nu met tuigje te vliegen. Ik ga ze binnen eerst alles goed leren zodat ze komen als ik roep. En als het warm weer is naar buiten in tuigje zodat ze kan leren dat dat niet eng is. Als dan 'ooit' de tijd komt om ze echt los te laten doe ik dat op een opengrasveld en neem hun kooi mee.  En zorg ik ervoor dat ze alleen vliegen als ze dat zelf willen omdat ze zelf het beste de roofvogels zien.


Als je filmpjes of foto's kijkt van free-flight zie je waarom ik dat wil doen. Gewoon om ze meer vrijheid te kunnen bieden en gezond te vliegen. En ook omdat het een super mooi gezicht is je eigen vogeltje in het 'wild' te zien vliegen.

DobbyFloppy

Nogmaals let buiten ook erg goed op je parkiet als hij een tuigje om heeft en je gaat met hem trainen. Als zijn tuigje achter een tak blijft hangen ken hij zichzelf daarmee ook ophangen...
Maar kijk goed uit, want als hij ergens van schrikt bestaat de kans dat je hem voorgoed kwijt raakt, hoe tam ze ook zijn.
Heb het zelf meegemaakt bij een kennis. Het parkietje schrok van de afvalcontainer toen zij deze wilden sluiten en weg was hij.

Mijn parkieten hebben een geheel eigen kamer tot hun beschikking en zijn hier helemaal gelukkig, voor mij hoeven ze niet buiten te vliegen afgezien ze boven in alle kamers mogen komen. En in hun eigen kamertje mogen ze ook doen en laten wat ze willen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13