Weet even niet meer hoe ik verder moet

Gestart door Charox, april 09, 2013, 12:00:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charox

Hoi allemaal!

Ik heb twee lieve parkietjes waarvan wij nog bezig zijn ze tam te maken(we hebben ze sinds eind november). Ik heb me goed ingelezen alleen loop nu een beetje vast.

Dit kunnen mijn parkietjes:
-Komen op je hand om te eten
-Komen op je arm om met je kleren te spelen(eentje, de tweede is wat verlegener)
-Ze zijn niet bang van voor gezichten en zo, ook niet voor een vlakke hand. Ze zijn wel als de dood voor een vinger :P

De kooi staat ook vaak open, ze willen er alleen niet uit. Nou is dat op zich niet erg maar ik vind het meer jammer voor de parkietjes dan mijzelf. Mijn vragen zijn dus:

-Hoe kan ik mijn parkietjes het beste laten wennen aan vingers(zodat ze erop kunnen zitten etc.) of welke tips hebben jullie.
-Welke tips zijn er om het voor mijn parkietjes aantrekkelijker te maken om de kooi uit te gaan.
-Overige leuke tips of dingen die je kan doen om ze verder tam te maken.


grasParkiet2

Trosgier geven met de hand en dan steeds verder dat ze op je vinger moeten zitten. Dan denken ze 'Vinger is lekker eten is goed.'

Verder kan je buiten de kooi ook trosgier leggen in een speeltuin voor ze. Of een plekje maken waar ze lekker kunnen spelen met speeltjes buiten de kooi.

En heb je ze al een keer uit de kooi gehaald met de hand? Dan kan je ze ook een keer bij hun speelplek buiten de kooi neerzetten met een stukje trosgier of iets lekkers zodat ze het leuk vinden om daar heen te vliegen als de deur open is.

En geduld is een schone zaak ze komen er vanzelf wel uit.

*wendy*

Speelplekken buiten de kooi, waar ze klauterend en vliegend heen kunnen. Trosgierst buiten de kooi hangen, maar wel dichtbij genoeg dat ze de stap durven wagen.

Op je vingers laten stappen kan je op dezelfde manier doen als op je hand laten stappen. Trosgierst aanbieden en ze op laten stappen op de vinger (ipv op de hand dus).

De kooi zoveel mogelijk open laten staan, niet na een uurtje alweer dicht doen (tenzij het echt niet anders kan natuurlijk). Maak je de kamer donker voor je ze eruit laat? Dit kan ze ook tegenhouden. Natuurlijk is het wel nodig om de ramen af te dekken, maar dit kan misschien ook anders. Bijvoorbeeld door post-its of reclamefolders op de ramen te plakken. Dan blijft het misschien wat lichter in de kamer (als dat nog niet zo is natuurlijk).

Charox

Dank jullie voor de tips! De kooi staat eigenlijk de hele dag open (als ik thuis ben uiteraard). Met een doek voor de ramen(ik heb ook nog een klein raampje die met doorschijnend gaas is afgedekt, en die houdt de kamer redelijk goed licht). Ik ga dus aan een mooi parkieten paradijsje knutselen zodat ze ook iets leuks buiten de kooi hebben :)

Ik ga meteen kijken of dat trosgierst en vingers lukt! Geduld heb ik gelukkig genoeg, ze mogen van mij er zo lang over doen als ze nodig hebben. Vond het alleen zo sneu dat ze in het kooitje bleven voor hun (ach als ze het maar naar hun zin hebben :D ze kwetteren heel tevree)

Nogmaals bedankt ik heb weer wat te om mee verder te gaan :)