deur open

Gestart door Vogellied, april 09, 2013, 10:06:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vogellied

hee allemaal,
het is nog lang niet zover, maar in de zomer hebben wij de deur nog wel eens open staan naar buiten toe. nu is mijn vraag: hebben jullie een idee zodat mijn parkietje dan niet de hele tijd in de kooi hoeft omdat ie anders weg kan vliegen?
Groetjes

Thanetrunner

Ik zou een hordeur kunnen aanraden. :-)

Let wel, ze zijn slimmer / sneller dan jij denkt en voor je het weet kiest hij/zij het ruime sop uh lucht.


*wendy*

Ja een hordeur. Welke ik wel zou verstevigen met iets van gaas.. Tenzij het horregaas al heel stevig is. Maar de snaveltjes zijn scherp, dus dat risico zou ik niet willen nemen. Én de hordeur dus alleen openen als de vogeltjes erin zitten; ook niet openen om 'alleen' even snel naar buiten te lopen, dan zijn ze foetsie!

Wel goed dat je er over nadenkt trouwens!

Loeky

Een ander idee is losse lammellen  van stoffen gaas. Dit kun je kopen bij de Gamma, Praxis of Karwei Een hordeur moet je
altijd open doen met het risico van weg vliegen. Door de lammellen die ik heb  kun je gewoon door lopen en
dat is veiliger is mijn ervaring. De deur kun je een klein stukje open doen door een haakje te bevestigen.
Het nadeel is wel dat de deur niet helemaal open kan en dat kan bij een hordeur natuurlijk wel.

Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

*wendy*

Nou sorry hoor, maar daar ben ik het niet zo mee eens. Die losse lamellen kunnen ze tegenaan vliegen. Er hoeft maar een klein kiertje te ontstaan en ze zijn foetsie.

Bij welke oplossing dan ook kan je niet van binnen naar buiten of buiten naar binnen lopen als de vogels los zijn. Dan moet je een 'sluis' creëren dmv 2 deuren. 1 deur open en weer dicht, en dan pas de andere deur open en weer dicht. Je kan, als de vogels los zijn, ook een hordeur niet even open en dicht doen om naar buiten te gaan of terug naar binnen te komen. Dat risico is veel te groot. En dat risico is - voor zover mogelijk - naar mijn mening nóg veel groter met losse lamellen!

Kleintjes

Ik neem nooit 'n onnodig risico: Deur open = kooien dicht. Dat hebben we altijd al gedaan, zolang als ik grasjes heb.
Als de kooi dicht is, kun je gerust de open zetten. Toch raad ik 'n stevige hordeur of gaas-lamellen aan, die houden ook ongewenste bezoekers buiten. Win-win situatie :) Frisse lucht, vogels veilig en geen beestjes die niet in huis horen.

Ooit de pech gehad 'n slimmerik te hebben die nog wist welk raam er open stond, en weg was ze :/
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Vogellied

super bedankt voor de reacties, lamellen hebben we inderdaad al en daar dacht ik ook van dat ze erdoorheen kunnen :) maar heel erg bedankt, dan komen ze alleen eruit als de deur dicht is! desnoods mogen ze tussendoor even losvliegen in de kamer en dan maar even voor een uurtje de deur dicht  ;)

grasParkiet2

Heel slim.

Want om een grasparkiet buiten weer te vangen is een hele klus. Ook al is die tam en heb je zijn vriendin nog in de kooi.
Mijn grasparkiet is namelijk wel 3 keer ontsnapt uit de buiten kooi (nu hebben we er tralies voor)... en toen vloog die een rondje rond het huis en kwam naar zijn kooi terug omdat zijn vriendin riep. De tweede keer deed die dat ook alleen meer rondjes en omdat het nogal galmt in kon die haar niet zo goed meer vinden en belande in de boom. *nou groen-gele vogel in een groene boom* je hoorde hem wel maar zag niets. *het was maar goed dat die mij wel zag staan met de appel anders was die niet terug gekomen.

Daarna flikte hij het nog een keer alleen toen was die de weg kwijt en was die 2 straten verder bijna het bos in gevlogen. Zat die in de boomtoppen met een koolmees te praten. Maar toen scheet ik in mijn broek want hij durfde niet meer goed naar beneden want hij zag mij niet zo goed en ik moest hem in 1 keer vangen anders kreeg die schrik en kwam niet meer terug.

Dus iedereen zorg AUB er goed voor dat je vogeltjes niet weg kunnen vliegen, want dat is het zeker niet waard.

DobbyFloppy

Die van mij hebben ook een leuke stunt uitgehaald toen ze nog wat jonger waren.
De parkieten stonden toen nog in de woonkamer bij mijn ouders thuis.
Parkietjes waren los in de woonkamer en er moesten leidingen naar binnen gebracht worden. Alle deuren dus open, en wij waren vergaten dat hun los waren. Wat doen die 2 vliegen de kamer uit de voordeur uit... En gelijk weer rechtsomkeert naar binnen.
Tegenwoordig vinden ze het in mijn huis leuk in hun eigen kamertje. En als ik vergeet de deur dicht te doen vliegen ze van kamer naar kamer, uiteraard let ik wel op of er ramen open of dicht staat want ben gek op die beestjes. Die halen me wel stunts uit. Gingen onlangs ook boven op de gordijnen zitten en geheel vrijwillig.

Altijd opletten dat ramen dus gesloten zijn met zulke parkieten
Als er boven ergens een raam openstaat doe ik gewoon die kamer dicht zodat ze daar niet kunnen komen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Vogellied

Daarom, ze zijn zo weg :-X