Veren plukken

Gestart door Jetske, april 08, 2013, 20:06:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jetske

Een van mijn parkietjes, Apollo, is meer dan een maand geleden in de rui gegaan. Nu lijkt het alsof hij nog steeds in de rui is, maar ik heb het idee dat hij zonder noodzaak de veren uit zijn borst trekt. Ik hoor regelmatig een "mopperend" geluidje en als ik dan kijk heeft meneer een veertje in zijn snavel. Hoewel de rest van zijn verenpak mooi egaal is, is zijn borst dat niet. Verder gedraagt hij zich normaal. Het enige wat is veranderd is dat we een speeltje uit de kooi hebben gehaald waar hij nogal opgewonden van werd.

Kan het zijn dat het een gedragsstoornis is omdat we zijn favoriete speeltje hebben verwijderd of heeft hij misschien ergens last van? Iemand ervaring?

*wendy*

Het kan een gedragsstoornis zijn. Jij zegt: 1 van je parkietjes? Zit hij met meerderen soortgenootjes of alleen? Grasparkietjes zijn groepsdiertjes en kunnen er in het algemeen niet goed tegen om alleen gehouden te worden. Zij raken dan 'verliefd' op speeltjes, spiegeltjes of iets dergelijks. Dit is niet 'normaal' en ook niet gezond. Het speeltje weghalen is dan een goede - tijdelijke - oplossing, maar ze gaan vaak wel op zoek naar een andere vorm van afleiding. Het kan best zijn dat dit bij jou parkietje het plukken is. Als hij wel in een groep zit, kan het nog steeds een gedragsstoornis zijn, hoe je het dan moet oplossen - denk ik - is een goede manier van afleiding voor hem vinden (speeltjes, fourageerspeelgoed of iets dergelijks).

Het kan ook iets anders zijn: mijt, huidaandoening (is de huid rood, geirriteerd?).. Maar dit kan alleen een vogelarts bepalen. Zodra medische oorzaken zijn uitgesloten, is er maar 1 oplossing: een maatje erbij.

Jetske

Hoi Wendy. Apollo heeft al een tijdje een maatje, cosmo, dus eenzaam is hij niet. En speeltjes genoeg in de kooi om mee te spelen. Hij heeft alleen nooit zo veel aandacht voor de andere speeltjes. Ik heb het favoriete speeltje maar even terug gezet om te kijken of het plukken minder wordt. Anders zal ik even met de vogelarts contact op moeten nemen.

*wendy*

Vreemd, blijkbaar 'verveelt' hij zich toch. Heb je al eens geprobeerd te wisselen van soort speelgoed? De een vind rammelen leuk, de ander knaagt liever, sommigen vinden belletjes weer helemaal geweldig. Heb je al eens dingen geprobeerd die gesloopt kunnen worden? Wilgentakken, wc-rollen, sisaltouw? Zelf een speeltje maken van sisaltouw, kralen, wc-rollen, takken en dergelijke is misschien wel iets wat hij leuk vindt. En hang het dan eens in plaats van zijn favoriete speeltje, dus precies op dezelfde plek. Wie weet!

En anders inderdaad even langs de vogelarts om een en ander aan medische oorzaken uit te sluiten. Het kan ook duiden op tekorten volgens mij.

(Goed dat hij al een maatje heeft trouwens! Het gebeurt helaas nog té vaak dat grasparkietjes alleen gehouden worden. De meesten zijn hier echter absoluut niet geschikt voor).

Succes!