Vraagjes

Gestart door Snooki, april 08, 2013, 14:30:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snooki



Hallo Allemaal,
Ik ben Snooki, wij hebben thuis een grote volière met grasparkieten, valkparkieten en rosella's.

2 van de grasparkieten zijn nou aan het broeden op hun eitjes, ik denk dat ze over een week uitkomen.
Wij willen graag een vogeltje van dat nestje in huis halen.

Vanaf hoeveel week kan ik het beste het vogeltje van het nestje afhalen? Kan ik dan al zien of het een pop is of een man?
Ik heb nog geen ervaringen met vogels in huis en ik zie veel kooien die ik zelf te klein vind.
Wat zijn de beste afmetingen voor een kooi waar 2 grasparkieten in kunnen.

Groetjes Snooki

*wendy*

Owww, jij hebt nog heel veel leeswerk te doen ;-)

Grasparkietjes vliegen uit zo rond de 4/5 weken. Daarna is het belangrijk dat zij nog bij de ouders blijven om opgevoed te worden door voornamelijk de papa. Weghalen bij de ouders kan vanaf 7 weken. Dan is er in de meeste gevallen ook te zien of het poppen of mannen zijn.

Als je grasparkietjes binnen wil gaan houden, hou ze dan altijd met minimaal 2, het zijn groepsdiertjes. Goede combinaties zijn man/man en man/pop. Als je geen broedgelegenheid aanbiedt, wordt er doorgaans niet gebroed (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Wil je wel gaan kweken (na je heel veel ingelezen te hebben), zorg dan dat je man en pop onverwant zijn (geen broer en zus of iets dergelijks).

Veel kooien vind ik ook te klein. Mijn moto is altijd: hoe groter, hoe beter. Minimale afmetingen die genoemd worden: 60 x40 x 60cm. Persoonlijk vind ik dit veel te klein! Ik heb zelf nu een Montana Memphis 1 met 2 grasparkietjes. Zij mogen er echter wel de hele dag uit. Zou dat niet zo zijn, dan zou ik voor een nog veel grotere kooi of kamer volière gaan. Belangrijk om op te letten: minimaal 2 zijden met horizontale tralies, en maximaal 13mm tralieafstand (anders kunnen de koppies tussen de tralies vast komen te zitten).

DobbyFloppy

Allereerst welkom op het forum! Ik heb zelf ook valkparkieten en grasparkieten waar ik op gek op ben.

Om je vragen even te beantwoorden.
Een jonge grasparkiet mag opgehaald vanaf 8 weken.
Ja bij een jong vogeltje tot 6 maanden is het geslacht ook al te zien.
Jong popje: wit tot lichtblauwe neusdop
Jong mannetje: paarse/paarsachtige neusdop

De minimale afmetingen voor parkieten zover ik weet:
1 vogel 40x30x50
2 vogels 50x40x60
3 vogels 60x50x70
4 vogels 70x50x80
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Snooki

Bedankt voor de reacties!

Kan ik een grasparkiet eerst alleen houden tot ik van een andere nestje nog een pop erbij kan doen? (paar weken tot een maand)
Ik wil niet gelijk een nestje maar misschien in de toekomst.

Ik heb nog een grote papagaaienkooi kunnen ze daar ook in of staan de tralies te ver van elkaar af?

Leuk dat je ook valkparkieten hebt, als ik in de volière sta met iets lekkers heb ik er wel 3 op mijn armen zitten :D

Groetjes Snooki

grasParkiet2

ja hoor hij kan wel even alleen blijven maar niet te lang.

En de tralie afstand bij een papegaaien kooi is veel te groot dan kunnen ze tussen komen te zitten.
Ik dacht dat de afstand voor grasjes 1,2 was... ik weet het niet helemaal zeker.

*wendy*

Citaat van: *wendy* op april 08, 2013, 17:13:13
en maximaal 13mm tralieafstand (anders kunnen de koppies tussen de tralies vast komen te zitten).

Zelf even meten bij de kooi die je hebt dus.

Een grasparkietje kan best even alleen zitten, dat is niet erg, maar beperk het tot een minimum. Het zijn groepsdiertjes en er zijn veel grasjes die alleenzittend helemaal weg kwijnen. Hou er dus ook rekening mee dat een parkietje alleen veeeel aandacht nodig heeft.

DobbyFloppy

Ik heb zelf 4 valkjes en 2 grasjes.
Als ik met mijn valkje Sita zit komen Dobby en Pucky er meestal bij, helemaal wanneer ik een plak kaas voor hen meeneem.
De andere 3 valkjes zijn nog niet helemaal handtam maar laatst wouden ze wel bijna op mijn schoot landen. Als ik met Sita zit met kaas op de stoel leg ik ook vaak wat op mijn benen en de leuning.
De beestjes treffen het want ze hebben hun eigen kamer waar ze mogen doen en laten wat ze willen.

Ik heb zelf voor hun een kooi Rhea.
En nog de oude kooi van de grasjes en Sita, de ferplast Viola die ik soms nog nodig heb om de grasjes in de voilere te krijgen. Meestal werkt het een om een handdoek over de kooi te leggen maar daar zijn de andere valkjes nog niet aan gewend. Dus grasjes in de oude kooi, kooi voor de voileredeur houden en ze zitten erin hihi
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13