Vraagjes

Gestart door Snooki, april 08, 2013, 14:30:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snooki



Hallo Allemaal,
Ik ben Snooki, wij hebben thuis een grote volière met grasparkieten, valkparkieten en rosella's.

2 van de grasparkieten zijn nou aan het broeden op hun eitjes, ik denk dat ze over een week uitkomen.
Wij willen graag een vogeltje van dat nestje in huis halen.

Vanaf hoeveel week kan ik het beste het vogeltje van het nestje afhalen? Kan ik dan al zien of het een pop is of een man?
Ik heb nog geen ervaringen met vogels in huis en ik zie veel kooien die ik zelf te klein vind.
Wat zijn de beste afmetingen voor een kooi waar 2 grasparkieten in kunnen.

Groetjes Snooki

*wendy*

Owww, jij hebt nog heel veel leeswerk te doen ;-)

Grasparkietjes vliegen uit zo rond de 4/5 weken. Daarna is het belangrijk dat zij nog bij de ouders blijven om opgevoed te worden door voornamelijk de papa. Weghalen bij de ouders kan vanaf 7 weken. Dan is er in de meeste gevallen ook te zien of het poppen of mannen zijn.

Als je grasparkietjes binnen wil gaan houden, hou ze dan altijd met minimaal 2, het zijn groepsdiertjes. Goede combinaties zijn man/man en man/pop. Als je geen broedgelegenheid aanbiedt, wordt er doorgaans niet gebroed (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Wil je wel gaan kweken (na je heel veel ingelezen te hebben), zorg dan dat je man en pop onverwant zijn (geen broer en zus of iets dergelijks).

Veel kooien vind ik ook te klein. Mijn moto is altijd: hoe groter, hoe beter. Minimale afmetingen die genoemd worden: 60 x40 x 60cm. Persoonlijk vind ik dit veel te klein! Ik heb zelf nu een Montana Memphis 1 met 2 grasparkietjes. Zij mogen er echter wel de hele dag uit. Zou dat niet zo zijn, dan zou ik voor een nog veel grotere kooi of kamer volière gaan. Belangrijk om op te letten: minimaal 2 zijden met horizontale tralies, en maximaal 13mm tralieafstand (anders kunnen de koppies tussen de tralies vast komen te zitten).