Dunne eierschaal.

Gestart door inge, april 02, 2013, 18:40:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

inge

Hoi allen,

Zoals sommigen onder jullie al weten is mijn popje Blue als sinds een 2 tal jaren steeds eitjes aan het produceren .
Dit zonder broedgelegenheden ,ze laat de eitjes op de grond vallen en kijkt er niet meer naar om.

Nu echter waren de laatste 2 met een super dunne eierschaal net een flinterdun papiertje.

Vroeger was dit niet en ze krijgt nog steeds hetzelfde voedsel .

Iemand die weet wat dit kan zijn? Denk niet dat ze een tekort heeft aan iets daar ze nog altijd hetzelfde voedsel aangeboden krijgt?

*wendy*

Ik denk dan eigenlijk aan een windei?

Toch duidt dat wel op een calciumtekort, wellicht dat dit langzaam maar zeker opgetreden is? Hiervoor zijn wel supplementen.

Het lijkt me wel schadelijk als zo'n eitje kapot gaat wanneer het nog 'in' de vogel zit, dus het is wel zaak om achter de oorzaak te komen.

inge

Dankjewel,Wendy,
Zal dan maar even de vogelarts bellen,heb twee weken geleden ook al foto,s doorgemaild want toen dacht ik dat ze haar ei niet kwijt kon maar is dan toch gelukt.
Ga gelijk bellen

*wendy*

Voor zover mogelijk zou ik het eitje ook even bewaren (in de koelkast misschien?) zodat de vogelarts het indien nodig nog kan bekijken...

Laat je even weten hoe of wat?

inge

Hoi Wendy,

Gebeld naar de vogelarts,die zei dat het een  windei is.
Ik moet ze  dit van Oropharma geven; calci-lux .

Want de volgende stap kan zijn dat ze van haar stok valt  :(

T,is echt nie normaal ik denk dat ze denkt dat ze en legkip is :-X

*wendy*

Zoals ik al zei dus. Fijndat het bevestigd is, dan kan je er wat aan doen!

Die Calci-lux heb ik vaker voorbij zien komen bij problemen met windeieren. Hoe lang moet je het geven? Of voor altijd, aangezien ze maar door blijft gaan met leggen.. Heb je dat al eens met de vogelarts overlegd? Wat je daaraan kan doen? Neem aan dat je dingen als koud zetten en daglicht heel erg verkorten al geprobeerd hebt?

inge

#6
Inderdaad je had gelijk ;)

Ik heb het er inderdaad al over had meerdere malen zelfs.
Ja de lichturen verkort ,in het begin zelfs nieuwe kooi ,dan na de nieuwe kooi regelmatig de inrichting veranderd.
Echt al het mogelijke dat ik kan doen :-\

De andere optie was zei de vogelarts was de eierstokjes verwijderen ,maar is een groot risico!!
Ook een implantaatje inplanten dat zou dan hondderd euro kosten en kan 1 jaar goed gaan maar ook kans dat het maar 6 maanden goed gaat.

Ik vind het zo jammer voor haar ze ziet er echt van af !!
En haar apart zetten is ook zo zonde haar scheiden van haar vriendje krijg ik ook niet over mijn hart.

Sanne

Calci-lux van Oropharma is inderdaad goed om te gebruiken als je pop dunne eierschalen heeft. Ik gebruik het ook door het water bij de vogels waarmee ik kweek.

Ik weet niet of je de vogels aangezuurd water geeft met appelazijn, maar mocht dat zo zijn dan zou ik stoppen met de appelazijn. Azijn trekt namelijk calcium aan. Je kunt ipv aangezuurd water kan je beter water met Gezasept (van Beaphar) gebruiken (kreeg ik als tip van Hedwig ;))

inge

Dankjewel Sanne ,ga ik dan ook maar even naar op zoek,bedankt voor de tip!!