Poten grasparkiet help!

Gestart door Vragendevrouw, maart 27, 2013, 19:32:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vragendevrouw

Hallo allemaal,

Heb sinds enige tijd een grasparkiet man. Zijn poten sluiten niet helemaal om het zitstokje heen maar blijven zeg maar open staan. De andere grasparkiet omsluit wel de zitstok helemaal. Ook als hij zijn pootje omhoog heeft en dus op 1 pootje zit, blijft zijn pootje zeg maar open staan en wordt geen vuistje zeg maar. Wat is er aan de hand met zijn poten? Wat kan ik er tegen doen? Valt hier wel iets tegen te doen?

Ik hoop snel een antwoord te krijgen dank jullie wel!

*wendy*

Misschien kan je er een foto van maken en hier laten zien, zodat we met je mee kunnen kijken.

Bij twijfel over de gezondheid van je parkietje: altijd een vogelarts raadplegen.

RicoBella

Doet hij dit altijd al of is hij hier sinds kort mee begonnen? Grasparkietjes hebben van nature een grijpreflex in de voeten. Waar wij juist moeten nadenken over het samenknijpen van bijvoorbeeld de vingers, moeten grasparkietjes juist nadenken bij het loslaten van de tenen/voeten (dit is ook de reden dat sommige parkietjes het juist heel fijn vinden om in de tralies te slapen). Ik maak uit jouw verhaal op dat hij wel op 1 poot kan zitten, de kracht in de pootjes lijkt mij dan groot genoeg. Indien het grijpreflex niet of slecht aanwezig is, is er meer aan de hand. Dit kun je heel eenvoudig testen: Pak het parkietje van bovenaf vast, op zo'n manier dat de pootjes vrij zijn. Druk dan met een potlood of je vinger zachtjes tegen de onderkant van de pootjes aan, als het goed is moet je parkietje direct de reactie geven om te gaan grijpen. Daarnaast (als je parkietje tam is) kun je de kracht in de pootjes testen door je parkietje op je vinger te zetten en je hand wat te kantelen. Als het goed is gaat je parkietje dan harder knijpen om goed te blijven zitten. Vergelijk dit met de andere parkiet. Als je parkietje moeite heeft om goed te blijven zitten is er mogelijk iets mis met de aansturing vanuit het zenuwstelsel.
Ook lange nagels kunnen als gevolg hebben dat het pootje niet helemaal sluit, controleer dit dus ook even. Ik heb ook 2 parkietjes gehad die nooit volledig met hun tenen om het stokje sloten maar verder wel goed functioneerden. Ik ben er tot op heden nog niet achter wat hier de reden van zou kunnen zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Je zou alsnog een foto kunnen plaatsen, dan kunnen we beoordelen of het 'extreem' is. In alle gevallen geldt: vertrouw je het niet, gewoon naar de vogelarts gaan..!