Yoda, man of pop?

Gestart door Valerie, maart 23, 2013, 14:45:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Valerie

Ik heb 2 parkietjes, Yoda & Leia, alleen van Yoda begin ik te twijfelen of het nou een man of pop is..
Ik heb Yoda Maart 2012 gekocht bij 4-Animals in Rijswijk, er werd mij toen verteld dat Yoda een man is en hierbij geloofde ik hun ook, omdat Yoda nog jong was en ik niet kon zien of het nou wel zo was.. Alleen Yoda heeft nog nooit een fel blauwe neusdop gehad, altijd alleen lichtblauw met een witte rand eromheen. Hij heeft verder ook nooit een andere kleur gehad, maar nu heeft hij aan beide kanten van zijn neusdop een bruine vlek.

Wat houdt dit in? Is hij nu toch een pop of is het een gebrek aan vitamines of iets anders?
Ik geef ze namelijk wel 2x per week vitamine druppels door het water heen. (Beaphar Vinka Multi-Vitamine) en ik geef ze 3x per week groente & fruit. Alleen Yoda is een problematische eter wat groente en fruit betreft, hij eet het nooit maar gooit het alleen door zijn kooi heen of uit zijn kooi... Leia (pop) eet het wel.
Verder krijgen ze halve sliert trosgierst per week, een zaad mengsel van parkietenzaad en onkruid zaad. Onbeperkt grit, 2x per week eivoer en ze hebben een roze mineraal blokje in de kooi hangen.

Met een neusdop schema kom ik er helaas zelf ook niet uit..

Sorry voor de onduidelijke foto's, maar ik krijg helaas geen scherpere foto's gemaakt.. Wellicht kan er toch iemand iets uithalen wat het is?

Foto van Yoda:





Leia:


*wendy*

Foto's zijn inderdaad niet heel duidelijk, maar op basis hiervan zeg ik beide pop. Yoda is nu dan ruim een jaar oud? Kan best dat ze dan binnenkort een bruine neusdop gaat krijgen.

Qua voeding doe je het prima.  ;) Qua vitaminen zijn er alleen wel betere verkrijgbaar. Die van Beaphar bevat suiker, en dat is niet zo goed voor ze. Deze is beter: http://www.avian.nl/NL/Vitaminen-vloeibaar/AviPro-Multivitamin.html. 2 keer per week is voldoende. Wat ik nog mis: zit er in het grit ook maagkiezel (bijvoorbeeld de Cana Grit, daar zit het beide in)? Zo nee, biedt dan ook maagkiezel aan. Dit is voor het verteren van de zaadjes noodzakelijk. Ten tweede: zuur je het water aan met appelazijn? Even de zoekfunctie gebruiken, dan vind je er meer over ;-) (ook op de website zelf overigens).

Ik hoop dat het goed blijft gaan tussen Yoda en Leia!  :)

Valerie

Ja, was ik vergeten te meldde, ze hebben onbeperkt maagkiezel/ grit. Ook van Beaphar. Bedankt voor de tip van Avian, dit wist ik niet. Zal volgende week meteen de goede gaan halen. :)

Jammer dat Yoda een pop is. Ik kan namelijk niet nog 2 parkieten erbij doen. Dus moet er helaas 1 weg.. En een man voor in de plaats komen.
Helaas heb ik voor nog 2 extra parkietjes geen ruimte.

Valerie

Ik heb net met Saskia gebeld, ik kan Leia terug brengen en eventueel een man uitzoeken zodra zij het geslacht weet van de ukkies.

Ik durf het niet aan, om te kijken of het nou wel of niet goed gaat. Aangezien je toch weer veel verhalen hoort dat het uiteindelijk niet goed gaat en dit wil ik liever voorkomen. Leia is van december, nog jong en Saskia zal wel voor Leia een nieuw plekje vinden.

Helaas zit Yoda dan nog even alleen totdat Saskia weet of er een man tussen zit (en uiteraard tot dat ze oud genoeg zijn), mocht dit toch niet zo zijn, dan zoek ik een andere kweker in Zuid Holland met ukkies waar een man tussen zit.

*wendy*

Misschien kan je met Saskia afspreken dat Leia bij jou blijft in de tussentijd? En als zij een nieuw huisje vindt, voor Leia, dat je haar dan pas terug brengt? Dan zit Yoda wat minder lang alleen en zo lang het nu goed gaat, is dat ook geen probleem.

Ik snap je wel hoor, de kans is gewoon heel groot dat het fout gaat. En als uitbreiding geen optie is, dan is dit een goede oplossing. Gelukkig kan dat ook gewoon geregeld worden met Saskia ;)

Er zitten wel meerdere kwekers in de omgeving, volgens mij. Dat weet Saskia wel. Je kan altijd even rondvragen. Dan zit Yoda niet te lang alleen :)

Wat zegt Saskia van de neusdop van Yoda?

Succes.

Valerie

Wendy, ik zuur het water overigens voor de rest ook altijd aan met appelazijn.

Valerie

Volgens Saskia is het ook een pop, helaas.   :(
Ben verder met Saskia aan het regelen of ik Leia toch hier kan houden, tot dat ik bij haar eventueel een nieuwe uk kan ophalen. Ze heeft op het moment nog 3 ukkies zitten, waarvan ze het geslacht nog niet met 100% zekerheid durft te zeggen. Zit er een man tussen, kan ik Leia omruilen.

Valerie

Leia blijft hier nog eventjes zitten totdat, Saskia zeker weet dat er een man tussen zit en ik deze kan ophalen.
Alleen even goed in de gaten houden dat Yoda & Leia niet gaan vechten, want dan zal Leia toch vroegtijdig terug gebracht moeten worden.

*wendy*

Top! Goed geregeld.

Ze gaan meestal niet zomaar van de ene op de andere dag vechten. Dat zie je vaak wel aankomen. Broedstemming kan dit bijvoorbeeld veroorzaken. Laten we hopen dat ze zich nog even gedragen en dat Saskia snel een menneke voor je heeft :)

Valerie

Ja, voor de broedstemming had Saskia me inderdaad gewaarschuwd. Hopelijk gedragen ze zich nog even.
Ja, ik hoop het ook.
Nou ja, komt uiteindelijk toch nog goed. Alleen jammer dat Leia alweer weg moet. Ben namelijk geen fan van dieren weg doen.. Helaas kan het nu niet anders.