Eerste keer kweken???

Gestart door rubensgt, maart 22, 2013, 23:27:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rubensgt

Hallo,

ik ben dus Ruben en nieuw op dit forum. Ik heb lang een valkparkiet. Een handtam popje iets minder dan een jaar nu.
Ze begon sinds enkele maanden geleden onophoudend eitjes te leggen. Telkens drie eitje, week of twee tussen, weer drie eitjes.
Omdat dit niet overging en volgens de dierenarts niet goed (te veel energieverbruik) was, en gecontroleerd kweken misschien kon helpen een maand geleden een mannetje (jaar oud nu, niet tam) bij gekocht samen met een kweekblok. Ze fluiten al een hele tijd naar elkaar en tonen interesse. Popje toont zich beschikbaar en mannetje trippelt en fluit in het rond. Ze slapen wel niet aan dezelfde stok ofzo en hebben verder geen direct contact (knabbelen aan pluimen,... koppel tekens)
Ongeveer tien dagen geleden, een eerste eitje op de grond van de kooi (zoals alle vorige). Ik heb toen wat schaveling op de bodem van de kweekblok gelegd en het ei erin. De volgende 24u  knaagde het vrouwtje wel aan de ingang maar ging niet binnen. Die avond heb ik het parkietje in de blok gestoken en gezorg dat ze er niet uit kon. (dit ging vlot, ze is heel tam en paniekeerd zelden, dit mede dankzij haar baasjes van 6,4 en 2 jaar). De volgende morgen, ingang open en ze had blijkbaar haar eitje gevonden. Sindsdien ging ze regelmatig in de blok.
Nu zit ze sinds drie dagen constant in de blok. Tijdens het eet-moment gekeken, vijf eitjes. Ze blijft heel tam en lief, enkel het blok beschermt ze heel dominant, zelf een beetje tegen het mannetje.
Over de jongen (vanaf tien tot vijftien dagen) geen vragen, dat heb ik al meerdere keren gedaan (terrarium, voederen spuit, ...)
In het kweken zelf ben ik nog leek. Daarover zijn alle tips welkom. Daarom heb ik ook de eitjes niet weg genomen. Ik hoop dat ze zelfstandig de jongen tot de gewenste leeftijd kan grootbrengen.
Nu als de eieren al bevrucht zijn, dat is wat ik me nu het meeste afvraag. Ook omdat het mannetje totaal geen interesse toont in de nest.
Wat zijn nu mijn vragen aan de meer ervaren mensen hier:

1. Na hoeveel tijd ben je zeker dat de eieren slecht zijn? Of weet de parkiet dit zelf?
2. Wanneer eieren dan wegnemen?
3. wat met de kweekblok? Wegnemen en wachten op paring of laten staan?

Of denken jullie dat de eieren toch bevrucht kunnen zijn? Ze heeft er nu namelijk wel vijf en de vorige keren telkens maar drie, of heeft dit er niets met te maken?

Alvast bedankt, mvg,   Ruben



grasParkiet2

Je kan na 1 week zeker al kijken. Dan moet je er een scherplampje tegen het ei tehouden en kijken of er iets in groeit. Niet telang dan word die te warm. Ook als ze niet bevrucht zijn schudden en na een paar dagen broeden weggooien. Heb je zien paren? Want als ze geen koppel gedrag doen denk ik niet dat de eieren niet bevrucht zijn. Mij valkjes zitten vaak bij elkaar te knuffelen en soms samen en soms alleen slapen. En het duurt even voor ze een koppeltje zijn. Normaal leggen ze pas eieren als er een broedblok in staat. Dus als je hem er gewoon uithaalt en wacht tot dat ze samen een 'echt' koppeltje zijn. Dan broedblok erin zetten dan komt de paring snel, samen met kijken naar het broedblok. Dus denk dat het nog even duurt. Hoop dat het helpt. En had gelezen dat bij valkjes allebij broeden. Zowel man als pop.

Sara

@Grasparkiet2:
Mag ik vragen waarom je de eitjes al zou schudden? Ten eerste is het helemaal niet nodig om te kijken of de eitjes bevrucht zijn en stoor je alleen maar als je ze er toch uithaalt om te bekijken. Ten tweede kan je (zeker een leek!) nooit met 100% zekerheid zeggen of de eitjes bevrucht zijn of niet. Ze dan even gaan schudden en weggooien is dus zeker geen goed idee. :o Eigenlijk zou je moeten wachten met de eitjes te schudden en weg te gooien tot minimum 2 dagen na de dag dat ze hadden moeten uitkomen (ik weet zelf niet na hoeveel dagen de eitjes van valkparkieten uitkomen). Toen bij mijn grasparkietjes geen eitjes uit waren gekomen, had ik deze pas na 25 dagen weggehaald. Behalve als eitjes eerder stuk zijn of beginnen te ruiken, of aan de kant gegooid worden, kan je er vanuit gaan dat ze niet bevrucht zijn en ze weggooien (nadat je ze gecheckt hebt).

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

grasParkiet2

Naja..je kan wachten maar als ze nog geen koppel zijn, zijn de eitjes toch niet bevrucht dat zeg ik alleen maar.